summit xm 2013

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Ni som har GPS hur har ni kopplat in den på era summitar ? Finns det nånstans man kan ta ström så man även får på tomgång ?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nån skrev tidigare i tråden att man får ström via 12v-uttaget på även tomgång på E-tecen nu för tiden.
Kan inte bekräfta det.
Jag har tagit plus från den lediga säkringshållaren som sitter på oljebehållaren.
Sedan tar man minus från 12v-uttagets kabel.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag kan bekräfta det. Har ström till min gps även på tomgång. Monterat ett skidoo standard 12 v

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Blir sugen på en XM till nästa säsong, för min 12as summit 600 som jag tagit ut för 13 månader sen har jag fan kört 400mil med nu.....

När man kollar på XM på blocket så står det typ: Barnfel uppdaterade, vad menar dem för fel då? rem problem?

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
XM får nya ljusbrytare och en bricka vid oljetanksinfästningen samt gummibrickor under bränsletanken.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
en bricka vid oljetanksinfästningen samt gummibrickor under bränsletanken.
Och allt är restnoterat så man inte "får" använda maskin.
Fick svar att dom väntade på delar för att göra detta.
De hade delar hemma till maskiner med elstart, men på de maskiner med ryckstart behövdes det nåt mer som var restat.
Helt sjukt...

Rytter

Medlem
26 feb 2009
16
0
1
Umeå
Och allt är restnoterat så man inte "får" använda maskin.
Fick svar att dom väntade på delar för att göra detta.
De hade delar hemma till maskiner med elstart, men på de maskiner med ryckstart behövdes det nåt mer som var restat.
Helt sjukt...
Var och hämtade min maskin från 50-mila service igår, dom hade också fixat detta service meddelade. Så vissa handlare verkar ha grejerna hemma.

Frågade också kring dekalsläpp och man skulle få en ny dekal direkt om man ville. BRP kände till problemet och som jag förstod det var det något med att årets dekaler var för hårda, så ifall du lägger omkull maskinen och kåpan flexar så gör inte dekalen det i samma utsträckning så då spricker den. En ny dekal skulle troligen spricka lika fort trodde dom.

Jag valde att skita i ny dekal och avvakta och se om dom hittar på något annat, finns det ingen lösning kan man ju alltid hämta ny dekal innan man ska sälja skotern.

Alla ni som har problem med dekaler, hör av er till ÅF och klaga.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Det intressant med testet är att man undrar ju hur mkt framvagnen ger? Vore väldigt intressant att läsa ett test mellan XM och en RMK med 36" (?) framvagn. Om Polarisen får samma "smidighet" då?

Det lite knepiga är att ifjol kom M800 precis bakom RMKn, och dom skrev att det var ohyggligt jämt har jag för mig, och det bara var detaljer som skiljde. I år är M800 en bra bit efter som jag tolkar det?:p
Olika testpersoner kanske? Mkt är ju vad man gillar personligen =)

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Absolut men det ger en fingervisning iaf, förmodligen gör den smala framvagnen väldigt mycket för smidigheten. Har man även hört via dom som bytt på sin pro att det blev som en ny maskin vid skråkörning.

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Har sagt det förr... tror xm blivit bättre att hantera i tekniskt krävande terräng med freeriderns framvagn! Hade jag behållt den så hade jag gjort just den förändringen. 36an är hur bäst som helst efter myrar/kraftledningsgator... men ...
Sen undrar jag hur det kommer sej att jag nu stannar och tar en fikapaus 30meter högre upp än mina gamla sikta och skjut highmarks gjorda med XM. Njuter av utsikten och fortsätter sedan UPPÅT! om nu xm är så fantastisk på att gå i snö.. upplevde dan var grym öå att skotta bort snön för att sen söka fäste i mossan. Väldigt lik assaulten i snö..

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag har ställt skidorna på det bredaste och upplever ändå viss skillnad. Skillnaden på led är ju uppenbar men jag upplever inte att den är lika extremt tippig/flickable.

Måste utvärdera mer för att kunna säga något definitivt men försiktigt positiv blev jag.

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Krillekravall,
Då menar du alltså att den nya Freeride'n bör vara optimal för teknisk skogsåkning, med tanke på att den har 38 framvagn och även T-motion+FlexEdge?
Eller blir dämparna på Freeride'n "för mycket" för den typen av åkning?

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Tyckte cp fotstegen var kvar.. min 11freeride rullade ner för fjället några gånger när det var brant och jag körde över ett gamalt spår eller att det fans ett hårt lager snö under pudret. Lägger du ner maskinerna på sida i garaget ser du vad jag menar. Poo kan du tipöa hur låångt som helst innan chassit lyfter mattan från underlaget. Freeride behöver du inte tippa mycket innan fenomenet uppstår. Xm med sin smala framvagn hänger sej vid hålkarna..
Och alla vet vad som händer när mattan tappar greppet i brant terräng.. nosen upp.. å rulla