Svagt intresse till Skoterklubb. Vad gör vi för fel?

Anders Å

Medlem
8 jan 2009
34
0
1
Luleå
Har oxå varit inne på den tanken men ser även en viss risk att via ett obligatoriskt pengauttag fördela dessa pengar till resp. skoterklubb

Finns det någon klubb/förening kvar efter en sådan lösning? Åtskilliga ser det säkert på det sättet att då finns ingen anl. till ett medlemsskap då klubben får sina pengar via tex. kommunen men det måste finnas knegare oxå, det räcker inte enbart med kosing fast det underlättar förståss:)

Visst kan man i detta läge locka med gratis medlemsskap men risken finns att det blir enbart styrelsemedlemmar som får ta hela arbetsbördan (ungefär nästan som i dagsläget:bawling:)
Inte ser jag några mc-klubbar som fixar vägar men ändå har dom medlemmar.......måste väl kunna fungera för snöskoterklubbar också......
(tanken är att vi även i fortsättningen ska underhålla lederna, för vem gör det billigare, bättre och har kunskapen....)

Snart är den generationen som arbetar idiellt slut och då måste det ändå till pengar för att det ska bli utfört. (att sköta om lederna vintertid är ju egentligen ett heltidsjobb om de ska vara i toppsick och kraven på bra leder ökar för varje år. Vem är beredd på att göra det utan ersättning i framtiden.....knappast den generation som kommer nu. Sen skapar det ju arbetstillfällen, inte helt fel....)

Att hitta en lösning av hur man ska fördela pengarna från en allmän ledavgift är inget problem, om man nu inte vill göra det till det. Går inte in närmare på det men jag har några tänkbara förslag. (vi måste sluta se hinder för att i stället se möjligheter.)

Måste väl vara roligare om vi kan hitta på nya aktiviteter och utveckla dom gammla vi har i klubbarna än att bara behöva slita med lederna.....
Det om något borde kunna generera fler medlemmar.:)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Anders Å:
Egentligen så är jag, i sak, helt överens med dig och det vore en from förhoppning att det skulle fungera på det sätt du tänker men jag är inte riktigt helt övertygad om detta. Betalt för att sladda hehe, jag skulle redan vara en förmögen man:D

Något måste/borde göras, få medlemmar verkar de flesta skoterklubbar/föreningar lida av och utan ekonomi går det inte bedriva någon vettig verksamhet
 

Anders Å

Medlem
8 jan 2009
34
0
1
Luleå
Jag är den första att grattulera dig om nu blir förmögen på ledunderhåll och inte blir jag avundsjuk heller.
Men glöm inte bort att investera i en pistmaskin först.....som du kan klippa gräs på sommaren med:laugh:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Inte ser jag några mc-klubbar som fixar vägar men ändå har dom medlemmar.......måste väl kunna fungera för snöskoterklubbar också......
(tanken är att vi även i fortsättningen ska underhålla lederna, för vem gör det billigare, bättre och har kunskapen....)

Snart är den generationen som arbetar idiellt slut och då måste det ändå till pengar för att det ska bli utfört. (att sköta om lederna vintertid är ju egentligen ett heltidsjobb om de ska vara i toppsick och kraven på bra leder ökar för varje år. Vem är beredd på att göra det utan ersättning i framtiden.....knappast den generation som kommer nu. Sen skapar det ju arbetstillfällen, inte helt fel....)

Att hitta en lösning av hur man ska fördela pengarna från en allmän ledavgift är inget problem, om man nu inte vill göra det till det. Går inte in närmare på det men jag har några tänkbara förslag. (vi måste sluta se hinder för att i stället se möjligheter.)

Måste väl vara roligare om vi kan hitta på nya aktiviteter och utveckla dom gammla vi har i klubbarna än att bara behöva slita med lederna.....
Det om något borde kunna generera fler medlemmar.:)
Kan bara hålla med i allt du skriver.
Framtiden ligger nog tyvärr inte i den idiella arbetsinsatsen. :hello:
 

Anders Å

Medlem
8 jan 2009
34
0
1
Luleå
Helt rätt Stig och du om någon har ju försökt med det mesta. Vi måste till slut säga stopp och försöka komma framåt genom att våga prova nya vägar.
 
E

ejwbegysv

Jag tror helt klart framtiden ligger i det ideela arbetet... har sett några "betalsystem" som nu har stora ekonomiska problem när "bidrags" pengarna har tagit slut... Då sägs de anställda upp och man säljer pistmaskiner osv...

Kan inte se hur man ska kunna finnansiera anställda, material och utrustning för att underhålla alla leder i sverige.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tror helt klart framtiden ligger i det ideela arbetet... har sett några "betalsystem" som nu har stora ekonomiska problem när "bidrags" pengarna har tagit slut... Då sägs de anställda upp och man säljer pistmaskiner osv...

Kan inte se hur man ska kunna finnansiera anställda, material och utrustning för att underhålla alla leder i sverige.
Men det kan ju finnas andra och betydligt bättre lösningar än "Betalledområden" ;)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Så länge våra styrande ser att skötseln av skoterlederna funkar hyggligt så kommer dom att utnyttja skoterklubbarna, för dom vet att om kommunerna själva måste ta över skötseln så kommer det att kosta mycket, mycket mera. (här har vi påtryckningsmedlet)
Ungefär så gjorde vi, less på att arbeta gratis åt företag som tjänade pengar på vår idiella arbetsinsats och på dom övriga företagen som sponsrarde vår verksamhet.
Så vi sket i att underhålla lederna som var turistiskt sett mest intressanta. Vilket kommunen och franförallt skoterguideföretagen noterade och reagerade på.
Var väl också en del vanliga skoteråkare (mest icke medlemar:hmmmm2:) som klagade lite, men dom flesta medlemar förstod anledningen, Att man får vad man betalar för i slutändan, med stark vinkling mot skoterguideföretagen.

Efter vår lilla "Strejk" så fick vi fri tillgång till pistmaskin och diesel för att kunna underhålla dessa ledavsnitt.

Egentligen så är det en gammal och beprövad metod, jobba billigt och när behovet är fastlagt hos målgruppen och man vant sig vid denna standard, ta mer betalt, eller lägg ner underhållet om det inte blir någon respons, och måste man ta till det sistnämnda så blir det garanterat en reaktion. :ciao:
 
E

ejwbegysv

Skoterklubben i Gördalen får faktiskt betalt utav Länstyrelsen att sladda Södra Kungsleden som går genom Gördalen.. Får även betalt när vi lagar broar osv..

Så ett tips är at få bra kontakt med kommunen, länstyrelsen osv...
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Jag tror helt klart framtiden ligger i det ideela arbetet... har sett några "betalsystem" som nu har stora ekonomiska problem när "bidrags" pengarna har tagit slut... Då sägs de anställda upp och man säljer pistmaskiner osv...

Kan inte se hur man ska kunna finnansiera anställda, material och utrustning för att underhålla alla leder i sverige.
Vilka betalsystem har ekonomiska problem?
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Det var ett område,dom andra verkar ju fungera,trots folks ovilja att göra rätt för sig(betala eller hjälpa till)
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Vi kommer aldrig att lyckas locka till oss stora skaror av medlemmar hur än vi gör så länge det inte finns något krav på att man måste vara medlem för att få köra skoter på klubbens leder. (snålheten vinner över visheten i de flesta fall)
Då ja har åkte rally förut så innehar man ju några licenser, men för att få ut licensen så måste man vara med i en sbf ansluten klubb "licens ca 800 klubb ca 150" löser man inte ut nån licens på 5år försvinner den å man måste ta om alla. Går det inte att göra nått liknande med skoterkortet? samt att polisen håller koll minst 1 gång i månaden i varje ort. Har aldrig set skoterpolisen här hemma, eller jo en gång då det va en skotertävling för en massa år sen.

så vill man inte vara medlem i en skoterklubb så fine, men då får mna inte ut nå skoterkort som i sin tur gör så man åker på böter å då känns ju ett medlemsskap billigt :p

Jag tror mycket väl att man kan spåna på den iden.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Då ja har åkte rally förut så innehar man ju några licenser, men för att få ut licensen så måste man vara med i en sbf ansluten klubb "licens ca 800 klubb ca 150" löser man inte ut nån licens på 5år försvinner den å man måste ta om alla. Går det inte att göra nått liknande med skoterkortet? samt att polisen håller koll minst 1 gång i månaden i varje ort. Har aldrig set skoterpolisen här hemma, eller jo en gång då det va en skotertävling för en massa år sen.

så vill man inte vara medlem i en skoterklubb så fine, men då får mna inte ut nå skoterkort som i sin tur gör så man åker på böter å då känns ju ett medlemsskap billigt :p

Jag tror mycket väl att man kan spåna på den iden.

Tror du inte att en fungerande "kontroll organisation" kostar mer än vad ett sånt system kan ge.....

Nej, tror själv på ett system liknande jaktkortet, vore det enklaste och bästa.

Inte för att jag är emot poliskontroller, det åker omkring alldeles för många oregistrerade skotrar på våra leder - helt oförsäkrade.
 

gison

Medlem
8 dec 2008
14
0
1
Sollefteå
Att anorde skoter förarbevis kurser är inte helt fel, ena skoter klubben här i sollefteå gör det och dom brukar dra in runt 25000 kronor på det..
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Då ja har åkte rally förut så innehar man ju några licenser, men för att få ut licensen så måste man vara med i en sbf ansluten klubb "licens ca 800 klubb ca 150" löser man inte ut nån licens på 5år försvinner den å man måste ta om alla. Går det inte att göra nått liknande med skoterkortet? samt att polisen håller koll minst 1 gång i månaden i varje ort. Har aldrig set skoterpolisen här hemma, eller jo en gång då det va en skotertävling för en massa år sen.

så vill man inte vara medlem i en skoterklubb så fine, men då får mna inte ut nå skoterkort som i sin tur gör så man åker på böter å då känns ju ett medlemsskap billigt :p

Jag tror mycket väl att man kan spåna på den iden.
Ett bra förslag.
Men jag tror att en ökad "Kontrollapparat" för just detta fall kan vara överflödig, om det blir ett kännbart straff att köra utan licens (indraget förarbevis/körkort ?).
Detta då jag tror att vi i framtiden kommer att få en högre status på förarbeviset, om det nu blir så att det kan återkallas. Misstänker att folk i detta läge kan bli mer rädd om sitt förarbevis.

Men givetvis så är jag inte emot poliskontroller efter leden. För det är väl bra att vi får bort rattfyllerister, oförsäkrade skotrar mm. ute på lederna och om polisen då i framtiden eventuellt då skulle få en till sak att kolla vid rutinkontrollerna, inte mig emot.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Räkna med att lasern är med då också, kan ju vara lite svårt att alltid hålla en F7a under 70 ;-) Fylla och försäkring är dock toppen , gärna chassie nummer koll och motornummer koll också. Det skulle nog kunna få en och annan att fastna.

Sen kanske vi blir av med slutburks fantasterna också med en DB koll.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
vi har också förarbeviskurser. ger en del faktiskt.
sen tänkte vi testa att ha lite enkla fikaträffar i nåt vindskydd,kanske blir mest medlemmar som kommer men man vet aldrig,nån ny blir det säkert.
premiär idag faktiskt :hello: