Svagt intresse till Skoterklubb. Vad gör vi för fel?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Räkna med att lasern är med då också, kan ju vara lite svårt att alltid hålla en F7a under 70 ;-) Fylla och försäkring är dock toppen , gärna chassie nummer koll och motornummer koll också. Det skulle nog kunna få en och annan att fastna.

Sen kanske vi blir av med slutburks fantasterna också med en DB koll.
Lasern Hmm, inte så länge dom som har hand om lasern själva är skoterförare. :laugh:
 
E

ejwbegysv

Ingen som har något exempel på "korvvagn"/"hamburgervagn" som man kan dra med sig efter skotern? Tänkte försöka dra in lite pengar till klubben i påsk när det är hundratals skotrar ute på lederna... Enda dumma är att folk inte verkar ha kontanter på sig nuförtiden... Men iofs kan dom betala korven med ett sms...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har sett en fin grill konstruktion, oljefat kapat mitt i tu sedan skidor dit satta bara dra efter skotern. :) Fanns på blocket en som sålde en. Annars är det ju bara att tillverka.
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Har ni inte kollat in bygget i projetplatsen? Bör ju vara lämpligt med ett liknade bygge och en lock är ju lämpligt!
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Ett bra förslag.
Men jag tror att en ökad "Kontrollapparat" för just detta fall kan vara överflödig, om det blir ett kännbart straff att köra utan licens (indraget förarbevis/körkort ?).
Detta då jag tror att vi i framtiden kommer att få en högre status på förarbeviset, om det nu blir så att det kan återkallas. Misstänker att folk i detta läge kan bli mer rädd om sitt förarbevis.

Men givetvis så är jag inte emot poliskontroller efter leden. För det är väl bra att vi får bort rattfyllerister, oförsäkrade skotrar mm. ute på lederna och om polisen då i framtiden eventuellt då skulle få en till sak att kolla vid rutinkontrollerna, inte mig emot.

Som sagt nått att jobba på. Måste locka "tvinga" folket att ha medlemsskap.
kanske om de finns 2 mackar å fixa lite rabbat mot uppvisat medlemskort lr liknande. i år har ja inte sett våran led sladdas nån gång där ja brukar köra å det är just den största leden i byn som går till macken, vilket känns svårt å locka mera medlemar, polarn vägrar gå med då dom e djävulskt dålig på just sladdningen, MEN iår så har det inte kommit snö på 1månad snart vilket det mycket möjligt kan bero på, först hade vi fan ca 70dm snö men ingen botten sen töa till 2dm å is sen har de fan inte kommit nå mer:bawling:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Blev påmind om att gå med i min lokala skoterklubb, vilket är gjort nu :)

Av en slump hade skoterklubben möte i vår sporthall en kväll när jag var där så tjuvlyssnade lite för att få reda på om de gjorde något vettigt eller inte.
Fick besök av några polare, vissa skoterintresserade andra inte som undrade varför jag satt där. Allas kommentar/fråga och det jag vill komma fram till är: Samtliga som hälsade på mig undrade vad en skoterklubben egentligen gjorde... Nu var det iofs inte så många, max fyra pers som hälsa på men jag själv har också varit osäker på vad klubbarna gör och varför man ska vara med. Nu är väl iofs sladdningen en av de vitalaste funktionerna och den som de flesta känner till och bör stödja men det finns ju uppenbarligen annat som görs också... Men samtidigt vet jag inte vilken effekt informerande skulle få eftersom många nog ändå skulle vara dumsnål och se det som en onödig kostnad, även om 150kr verkligen är en pisskostnad i sammanhanget...
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Blev påmind om att gå med i min lokala skoterklubb, vilket är gjort nu :)

Av en slump hade skoterklubben möte i vår sporthall en kväll när jag var där så tjuvlyssnade lite för att få reda på om de gjorde något vettigt eller inte.
Fick besök av några polare, vissa skoterintresserade andra inte som undrade varför jag satt där. Allas kommentar/fråga och det jag vill komma fram till är: Samtliga som hälsade på mig undrade vad en skoterklubben egentligen gjorde... Nu var det iofs inte så många, max fyra pers som hälsa på men jag själv har också varit osäker på vad klubbarna gör och varför man ska vara med. Nu är väl iofs sladdningen en av de vitalaste funktionerna och den som de flesta känner till och bör stödja men det finns ju uppenbarligen annat som görs också... Men samtidigt vet jag inte vilken effekt informerande skulle få eftersom många nog ändå skulle vara dumsnål och se det som en onödig kostnad, även om 150kr verkligen är en pisskostnad i sammanhanget...
Ett bra inlägg men med EN stor plump.

Skoterklubbens vitalaste funktion är INTE att sladda leder. Möjligtvis kan jag sträcka mig till att klubbens uppgift är att se till sladdning av leder organiseras och att material till dessa införskaffas.

Du måste se din lokala skoterklubb som något av Sveriges Riksdag/Regering. Dessa är inte ansvariga för hur beläggningen är på alla landets vägar, dock så är de ansvariga för att organisera att underhållet sköts och till detta har de Vägverket.

Om jag kunde betala in 150 kr och sedan få 50 mil leder som är minst 2½ meter breda och släta som en barnrumpa så skulle ingen vara gladare än mig men jag vet att detta är en utopi.

För att få fina leder finns bara en väg att gå: Gemensamt arbete samt att alla ungdommar med epelepsi i gastummen tar det lite lugnare när de kör efter lederna.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ett bra inlägg men med EN stor plump.

Skoterklubbens vitalaste funktion är INTE att sladda leder. Möjligtvis kan jag sträcka mig till att klubbens uppgift är att se till sladdning av leder organiseras och att material till dessa införskaffas.

Du måste se din lokala skoterklubb som något av Sveriges Riksdag/Regering. Dessa är inte ansvariga för hur beläggningen är på alla landets vägar, dock så är de ansvariga för att organisera att underhållet sköts och till detta har de Vägverket.

Om jag kunde betala in 150 kr och sedan få 50 mil leder som är minst 2½ meter breda och släta som en barnrumpa så skulle ingen vara gladare än mig men jag vet att detta är en utopi.

För att få fina leder finns bara en väg att gå: Gemensamt arbete samt att alla ungdommar med epelepsi i gastummen tar det lite lugnare när de kör efter lederna.
Ja det kanske inte alltid är skoterklubben som utför själva sladdningen men det måste ju vara de som organiserar det hela och ev står för utrustning?
Och de som sladdar lär ju rimligen vara medlemmar i klubben då de oftast är aktiva, eller hur fungerar det hos er? Så verkar det vara här iaf och jag ser det då som att klubben utför sladdningen. Iofs har man här försökt att samarbeta med skidklubben så att de sladdarskoterled samtidigt som skidspåret sladdas, men det täcker ju bara kortare sträckor. Sen tror jag inte att min klubb hanterar 50 mil spår, snarare max 10 som det lät. Men 150 kr är fortfarande billigt även för den sträckan plus allt annat de gör.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Ja det kanske inte alltid är skoterklubben som utför själva sladdningen men det måste ju vara de som organiserar det hela och ev står för utrustning?
Och de som sladdar lär ju rimligen vara medlemmar i klubben då de oftast är aktiva, eller hur fungerar det hos er? Så verkar det vara här iaf och jag ser det då som att klubben utför sladdningen. Iofs har man här försökt att samarbeta med skidklubben så att de sladdarskoterled samtidigt som skidspåret sladdas, men det täcker ju bara kortare sträckor. Sen tror jag inte att min klubb hanterar 50 mil spår, snarare max 10 som det lät. Men 150 kr är fortfarande billigt även för den sträckan plus allt annat de gör.
Jag har lite svårt att förstå mig på ditt resonemang.

Bara för att det är klubbens medlemmar som sladdar så förutsätter du att det är klubben som betalar. :hmmmm:

Så länge du inte betalar medlemsavgift är du inte medlem och kan inte åläggas att sladda lederna. Win/Win-situation för dig. :hmmmm:

Piteå snöskoterklubb har uppskattningsvis 800 betalande medlemmar. Tror inte att det är mer än 10% av dessa som någonsin sladdat lederna. Klubben har ett antal skotrar utplacerade i byarna och dessa körs mer eller mindre regelbundet av "eldsjälarna". Till dessa skotrar utgår ett bränslebidrag. Detta innebär att de få personer som offrar sin fritid för att andra ska få fina leder även får betala för att jobba.

Själv är jag inte den mest ihärdiga sladdaren i kommunen men jag tycker att det kan vara roligt och avkopplande att fara ut och sladda en kväll.

Ett räkneexempel: (Grovt förenklat)

50 mil leder ska sladdas tur&retur 1 gång/vecka med två skotrar under tiden jan-apr.

50 (mil) * 2 (t&r) * 2 (skotrar) * 3 (liter/mil) * 11(kronor) * 17 (veckor) = 112.200 kronor

Tror inte att det är många klubbar som har den ekonomin att de klarar detta själva.

Om varje medlem skulle lägga 5% av sin körning på att sladda så skulle vi ha utmärkta ledar i hela kommunen.

Ett till räkneexempel:

800 medlemmar/skotrar * 75 mil = 60.000 mil * 5% = 3.000 mil = 85% av klubben sladdbehov (3.400 mil) enligt den första uträkningen.

Skulle dessutom alla skotrar som finns i kommunen vara med i klubben, har för mig att det är över 4000 i piteå kommun, så skulle dels klubben ekonomi bli bättre och den enskilde skoterägarens sladdinsats skulle minska till i runda slängar 1%.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag har lite svårt att förstå mig på ditt resonemang.

Bara för att det är klubbens medlemmar som sladdar så förutsätter du att det är klubben som betalar. :hmmmm:

Så länge du inte betalar medlemsavgift är du inte medlem och kan inte åläggas att sladda lederna. Win/Win-situation för dig. :hmmmm:

Piteå snöskoterklubb har uppskattningsvis 800 betalande medlemmar. Tror inte att det är mer än 10% av dessa som någonsin sladdat lederna. Klubben har ett antal skotrar utplacerade i byarna och dessa körs mer eller mindre regelbundet av "eldsjälarna". Till dessa skotrar utgår ett bränslebidrag. Detta innebär att de få personer som offrar sin fritid för att andra ska få fina leder även får betala för att jobba.

Själv är jag inte den mest ihärdiga sladdaren i kommunen men jag tycker att det kan vara roligt och avkopplande att fara ut och sladda en kväll.

Ett räkneexempel: (Grovt förenklat)

50 mil leder ska sladdas tur&retur 1 gång/vecka med två skotrar under tiden jan-apr.

50 (mil) * 2 (t&r) * 2 (skotrar) * 3 (liter/mil) * 11(kronor) * 17 (veckor) = 112.200 kronor

Tror inte att det är många klubbar som har den ekonomin att de klarar detta själva.

Om varje medlem skulle lägga 5% av sin körning på att sladda så skulle vi ha utmärkta ledar i hela kommunen.

Ett till räkneexempel:

800 medlemmar/skotrar * 75 mil = 60.000 mil * 5% = 3.000 mil = 85% av klubben sladdbehov (3.400 mil) enligt den första uträkningen.

Skulle dessutom alla skotrar som finns i kommunen vara med i klubben, har för mig att det är över 4000 i piteå kommun, så skulle dels klubben ekonomi bli bättre och den enskilde skoterägarens sladdinsats skulle minska till i runda slängar 1%.
Har lite svårt att förstå dig med...
Jag skrev att generellt måste vara så att skoterklubben som organiserar sladdningen, vilket du motsätter och att det bl.a inte skulle vara ekonomiskt försvarbart. men säger samtidigt att skoterklubben har ett antal skotrar utplacerade i byarna? Vadå ett antal skotrar utplacera, låter ju som att klubben har ett antal skotrar dedikerade för sladdning?!
Jaja oavsett så misstolkar ju du mig lika grovt som jag misstolkar dig...
Jag kortar ner mig till några frågor:
Äger klubben någon sladdutrustning som används aktivt?
Är det enbart klubbmedlemmar (vad du vet) som sladdar era leder eller finns det "utestående" personer som gör det också?
Diskuterar ni sladdningen på mötena eller sköts det primärt av något/någon utanför klubben?
 
E

ejwbegysv

Ja skoterklubben jag är med i sysslar bla med :
Sladdning med klubbskotern + klubbens sladdar..
Ledkryss, skylltar, kartor.
Samtalar med länstyrelsen, markägare och kommunen.
Fixar skoter"rally".
Drar nya leder, underhåller ledgatorna.
Underhåller el-ljusspåret åt skidåkarna.
Informerar besökarna hur man uppför sig.
m.m
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ja skoterklubben jag är med i sysslar bla med :
Sladdning med klubbskotern + klubbens sladdar..
Ledkryss, skylltar, kartor.
Samtalar med länstyrelsen, markägare och kommunen.
Fixar skoter"rally".
Drar nya leder, underhåller ledgatorna.
Underhåller el-ljusspåret åt skidåkarna.
Informerar besökarna hur man uppför sig.
m.m
Ja visst måste det vara såhär det generellt ser ut hos landets skoterklubbar, att den lokala skoterklubben på något sätt är knytpunkten eller vad man ska säga för sladdning och annat underhåll av lederna? Även om man inte aktivt dikterar ut sladdningsscheman osv så kan folk ändå vid eget bevåg genom klubben tillgå t.ex sladd om man känner för att sladda... Menar inte att klubben har någon skriven plikt eller ansvar att sladda utan jag kan tänka mig att det faller naturligt inom klubben att på något sätt se till, eller snarare hjälpa till så att det sköts (genom att t.ex tillhandahålla sladdar). Känns inte som att jag är helt off i mitt tänk att skoterklubbar spelar en väldigt stor roll i att landets skoterleder sladdas regebundet?
 
E

ejwbegysv

Känns inte som att jag är helt off i mitt tänk att skoterklubbar spelar en väldigt stor roll i att landets skoterleder sladdas regebundet?
Ja om inte skoterklubben skulle sladda (ideéllt) lederna hos oss skulle man inte kunna köra tror jag.. vi har tusentalls skoterbesökare på en vinter..

Alla företag på orten lever på turismen, finns i stort sett bara företag som jobbar med skoterturism i byn.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jo men skulle vi ha en allmän finnansiering i Gördalen så kunnde ju kanche någon yngre förmåga flytta hem o börga underhålla lederna som entreprenör eller hur.
 
E

ejwbegysv

Skulle man ha en påtvingad ledavgift skulle folk åka någon annan stanns..