Svagt intresse till Skoterklubb. Vad gör vi för fel?

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Jo även jag kan hålla med om att det nästan borde vara obligatoriskt att betala för ledskötseln om man äger en skoter så är ju inte praktiskt genomförbart...

i detta fall skulle man kunna införa en fordonsskatt likt bilen, å går till den klubb där skotern tillhör "dvs där ägarn är skriven"
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
i detta fall skulle man kunna införa en fordonsskatt likt bilen, å går till den klubb där skotern tillhör "dvs där ägarn är skriven"
"Skoterskatten" borde gå direkt in i kommunkassan som sedan fördelar den mellan kommunens klubbar i förhållande till medlemsantalet.

Ett alternativ till detta är att skoterägaren kan "öronmärka" sina "kronor" att gå till valfri klubb. Själv kör jag flest mil i Polcirkelns skoterklubbs område så jag skulle nog skicka mina kronor dit.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
i detta fall skulle man kunna införa en fordonsskatt likt bilen, å går till den klubb där skotern tillhör "dvs där ägarn är skriven"
Jo tänkte på det först, hade funkat på så sätt att införa en fordonsskatt på alla reggade snöskotrar men betydligt lägre än skatten för bilar...
Men det jag tror det hänger upp på är bl.a hur pengarna ska nå skoterklubbarna.
Ska trafikmyndigheten sköta debiteringen mot skoterägarna ska de ju skicka pengarna vidare i form av, bidrag? Finns ju mig veterligen inget system för något liknande idag men det går ju iofs säkert att skissa fram.
Sen måste ju utbetalningen för varje skoter skickas till rätt klubb.
Vilket givetvis går att fixa men det blir lite omständigt då det inte finns en klubb för varje ort utan det skulle snarare krävas någon form av "täckningskarta", som på makronivå ska täcka hela Sverige.
Det skulle även antagligen krävas någon form av kontrollenhet för att kolla att klubbens pengar används på rätt sätt och att lederna verkligen sköts.
Så visst skulle det gå att genomföra men medtanke på vägen dit känns det tyvärr rätt avlägset :/
 

Anders Å

Medlem
8 jan 2009
34
0
1
Luleå
Vi måste väl kunna enas om att det är bäst om det införs någon typ av allmän avgift som går till skötseln av skoterlederna, för vi vill väl alla ha det bättre än hur det är idag.....

Jag ser det som rätt så oväsentligt om inte hela avgiften kommer ut till dom som sköter lederna för det kan ju bara bli bättre än hur det är idag....

Sen behöver det inte heller vara självskrivet att det ska vara en skoterklubb som ska sköta lederna för det är väl bättre att någon gör det än att ingen gör det.....
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
OM det nu blir en "Skoteravgift", låt varje individ själv få välja vart han vill att sin "Inbetalning" skall hamna.
Finns ju många som aldrig kör en meter på den ort där skoter är registrerad.
Har för för mig att det t.ex. finns ca. 8000 snöskotrar inregade i Stockholm !
Men det finns väl bara 1 skoterklubb där (Riksdagens skoterklubb), tror inte att dom har några många kilometer led att sladda ?

En annan fördel med att låta individen själv få bestämma vart avgiften skall hamna, är att det då inte behövs någon dyr kontrollapparat, för att kolla upp hur lederna sköts.
För finns det ingen ledskötsel dit man styrt sin avgift, så lär ju många skoterägare se till så att den egna avgiften går till ett område där lederna sköts om. Vilket får till följd att skoterklubben eller ledentrepenören har ett eget ekonomiskt intresse att lederna är i fint skick.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
...

En annan fördel med att låta individen själv få bestämma vart avgiften skall hamna, är att det då inte behövs någon dyr kontrollapparat, för att kolla upp hur lederna sköts.
För finns det ingen ledskötsel dit man styrt sin avgift, så lär ju många skoterägare se till så att den egna avgiften går till ett område där lederna sköts om. Vilket får till följd att skoterklubben eller ledentrepenören har ett eget ekonomiskt intresse att lederna är i fint skick.
Kunde inte sagt det bättre själv!

Angående storleken på avgiften så tycker jag att 100:- per skoter skulle vara en rimlig avgift - inte för hög att folk skulle sälja sina skotrar men tillräckligt för att klubben skulle få ett avsevärt tillskott i kassan.
 
4

426H

OM det nu blir en "Skoteravgift", låt varje individ själv få välja vart han vill att sin "Inbetalning" skall hamna.
Finns ju många som aldrig kör en meter på den ort där skoter är registrerad.
Jo, som jag tex. Har inte kört en meter hemmavid senaste tre åren. Det optimala vore om man kunde välja flera områden och lägga en procentuell fördelning dit man vill pengarna skall gå.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
OM det nu blir en "Skoteravgift", låt varje individ själv få välja vart han vill att sin "Inbetalning" skall hamna.
Finns ju många som aldrig kör en meter på den ort där skoter är registrerad.
Har för för mig att det t.ex. finns ca. 8000 snöskotrar inregade i Stockholm !
Men det finns väl bara 1 skoterklubb där (Riksdagens skoterklubb), tror inte att dom har några många kilometer led att sladda ?

En annan fördel med att låta individen själv få bestämma vart avgiften skall hamna, är att det då inte behövs någon dyr kontrollapparat, för att kolla upp hur lederna sköts.
För finns det ingen ledskötsel dit man styrt sin avgift, så lär ju många skoterägare se till så att den egna avgiften går till ett område där lederna sköts om. Vilket får till följd att skoterklubben eller ledentrepenören har ett eget ekonomiskt intresse att lederna är i fint skick.
Yes det där gillade jag, för det skulle motverka den effekten att någon i rent vinstintresse startar en klubb i t.ex Stockholm enbart för att inkassera fordonsskatten (finns ju inte så många leder att sladda direkt).
Krävs fortfarande ett system för att navigera pengaflödet vilket garanterat skulle kosta en duglig slant att ta fram men vafan ser man till pengaflödet av statligt finansierade saker borde ju det heller vara något problem.
Dock inte säkert att ledkontrollen blir självjusterande bara för att man själv kan styra vart pengarna ska gå. I min närhet finns en skoterklubb som sladdar där jag åker mest. Om de inte skötte sig vill jag ju inte skicka pengarna nånstans där jag inte får nytta av det, jag vill ju reprimera den lokala klubben så att de skärper sig (är alltså mer ute efter nånstans att vända mig och inte direkt en kontrollenhet)... Men det känns iofs som ett extremfall då skoterklubbar i kärnan utgörs av eldsjälar (är så här och antar att de brukar se så ut) så skulle de få en mer omfattande ekonomiskstöttning skulle vi garanterat få en betydligt högre och jämnare kvalitet på lederna. Tror även jag att 100kr skulle vara lagom medtanke på kvantiteten, och det är ju verkligen en pissumma i sammanhanget...
 
4

426H

Fast 100 kr är nog alldeles för lite. Kommer kosta mer än så att bara administrera. Nånstans mellan 500 och 1000 kr borde det kosta om det skall vara någon idé. 100 kr för skotrar äldre än 10 år kanske.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
"Skoterskatten" borde gå direkt in i kommunkassan som sedan fördelar den mellan kommunens klubbar i förhållande till medlemsantalet.

Ett alternativ till detta är att skoterägaren kan "öronmärka" sina "kronor" att gå till valfri klubb. Själv kör jag flest mil i Polcirkelns skoterklubbs område så jag skulle nog skicka mina kronor dit.

Att kommunen ska fördela pengarna till skoterklubbarna är juh bara slöseri med tid/pengar då kan du juh ta dina "öronmärkta" pengar o sätta in på den skoterklubb du vill på en gång. Om det skulle bli skatt då tycker jag att tex kommun ombesörjer för ledunderhåll etc, som ett fritidskontor ungefär som klipper gräsmattor o dyl fast då inriktar sig på leder givetvis :beer: sen kan juh kommunen å andra sidan ge "uppdrag" till skoterklubbarna för ledunderhåll mot viss ersättning, då är man juh säker på att dom verkligen blir underhållna.
nja bara en tanke :)
 

Anders Å

Medlem
8 jan 2009
34
0
1
Luleå
Vad händer med lilla Mårdsels skoterklubbs leder när ingen vill skicka pengarna dit men ändå vill alla köra där....nej det håller inte att man ska få välja....

Sen är det väl så att tex i Kiruna så har man ju en betydligt längre vintersäsong än vad som är i tex. Gävle, så rimligtvis så måste det ju fördelas mer pengar till Kiruna.

Pengarna borde fördelas efter antalet ledkilometer som finns inom resp. Skoterklubb (Kommun) samt hur lång vintersäsong man har.
Man kanske också måste fördela mera pengar till vissa områden där det förekommer mycket skoterturism.

Det är inte lätt att hitta ett fungerande system men vitsen är väl att det ska vara ungefär samma standard och skötsel på skoterlederna vars än det är i vårt avlånga land.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Du har lite rätt där Anders Å...

Man kanske kunde göra så att 50% går till den kommun/klubb där skotern är skriven och 50% går till valfri skoterklubb.

Däremot att anpassa bidraget till säsongens längd tror jag inte på. Vem ska sitta och bestämma när säsongen börjar och slutar på varje enskild ort...? Då börjar vi snacka byråkrati!
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
det är nog svårt att få rättvist system hur man än gör.
nere i skogslandet har vi t.ex. mer jobb per ledkm än på öppna myrar&fjäll.
jag tycker ÄNDÅ att systemet betalt/ledkm är enklast o vettigast.
sen är det upp till klubben att prioritera olika leder ber på slitage m.m.

dom ställen som har kortare säsong har väl oftast inte lika mycket leder heller.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Fast 100 kr är nog alldeles för lite. Kommer kosta mer än så att bara administrera. Nånstans mellan 500 och 1000 kr borde det kosta om det skall vara någon idé. 100 kr för skotrar äldre än 10 år kanske.
Så du tror inte att folk kommer reagera när de får betala 500-1000kr istället för 150kr samma exakt samma sak om inte mindre?
Körs man systemet till större delen automatiskt krävs inte mer än 100, kanske 150 kr. Misstänker att kvantiteten av inbetalningar till fordonsskatt kontra klubbavgiften kommer stiga rätt bra.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vad händer med lilla Mårdsels skoterklubbs leder när ingen vill skicka pengarna dit men ändå vill alla köra där....nej det håller inte att man ska få välja.... .
Men om nu ALLA vill till just Mårdsel för att köra snöskoter, så räcker det ju att hälften styr sin avgift dit, ni skulle antagligen ändå ha pengar över efter säsongen.

Sen är det väl så att tex i Kiruna så har man ju en betydligt längre vintersäsong än vad som är i tex. Gävle, så rimligtvis så måste det ju fördelas mer pengar till Kiruna.

Pengarna borde fördelas efter antalet ledkilometer som finns inom resp. Skoterklubb (Kommun) samt hur lång vintersäsong man har.
Man kanske också måste fördela mera pengar till vissa områden där det förekommer mycket skoterturism.

Det är inte lätt att hitta ett fungerande system men vitsen är väl att det ska vara ungefär samma standard och skötsel på skoterlederna vars än det är i vårt avlånga land.
Helt klart så skiljer det oerhört på vinterns längd, men även befolkningsunderlaget skiftar och inte minst hur ledsträckorna ser ut. Olika ledtyper behöver ju olika ledunderhåll.

Vuoggatjälme/Plcirkeln har väl max 10 skoteråkande innevånare, men på vårvintern kommer det upp tusentals kustbor som kör på lederna.
Leder som uppskattningsvis till 50 % går på kalfjäll och stora sjöar, och som därför inte dels behöver något större ledunderhåll, samt vara praktiskt svårt att vinterunderhålla. Men den andra hälften behöver å andra sidan massor av underhåll istället.

Men jag skulle tro att kontrollapparaten skulle bli rätt så omfattande om några av parametrarna var att gå efter längd på säsong, ledtyp och ledkilometer.
För att så mycket av pengar som möjligt, ska kunna komma ledskötseln tillgodo, så tror jag att det krävs en minimal administration och kontrollapparat. Det är därför jag tror på att individen själv får göra detta jobb, genom att välja på kanske max 2 områden (Kommuner?) dit avgiften skall gå.
 

Anders Å

Medlem
8 jan 2009
34
0
1
Luleå
Ja det är inte lätt att att hitta ett fungerande fördelningsystem och klarar vi inte av att enas inom skoterrörelsen så lär vi ju knappast se röken av några pengar att fördela....och mitt tipps är att vi aldrig lyckas nå dit för vi är är för oenade i alla skoterfrågor för att politikerna ska ta oss på allvar.

Det är tur att det är nära till vårt grannland i öster för där har man ett fungerande system och man kan således köra på skoterleder värt namnet, grattis Finland :)

Nypistad led mellan Muonio-Kittilä/Levi
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Ja det är inte lätt att att hitta ett fungerande fördelningsystem och klarar vi inte av att enas inom skoterrörelsen så lär vi ju knappast se röken av några pengar att fördela....och mitt tipps är att vi aldrig lyckas nå dit för vi är är för oenade i alla skoterfrågor för att politikerna ska ta oss på allvar.

Det är tur att det är nära till vårt grannland i öster för där har man ett fungerande system och man kan således köra på skoterleder värt namnet, grattis Finland :)

Nypistad led mellan Muonio-Kittilä/Levi

Nackdelen i finland är att du måste ha tillstånd av alla markägare för att få nöjesköra på deras marker
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Helt rätt wolf_edition......och det är ett privilegium vi har och som vi måste värna om men vi måste också ta ansvar för det vi gör.
Själv tycker jag att det är lite synd att finland samt norge har begränsat så mycket för skoterfolket, värst är det i norge....
Men samtidigt då är det inga sönderkörda leder


Nu vet jag inte vad som gäller vid vattendrag om det är regler där oxå, min morbror kör över havet till stugan med skotern på vintern så det kanske inte finns nått för vattendrag/havet..

har dock undrat när man var yngre varför gubben alltid har sin skoter "förvarad"
ser inte ut som han kört med den, men det är tydligen pga man inte får köra vart man vill utan markägarens tillstånd...