Svartnäs/Ryssjön

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Jag har aldrig åkt där i dom områdena så vart bör man lasta av och vart åker man sen?
Vi har tänkt åka dit på lördag
 

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Någon som kan berätta hur det ser ut med isarna? Tänkte åka dit på söndag och jag antar att det är livsfarligt på vattnen men jag vill gärna höra hur det ser ut ändå av någon som varit där.
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Någon som kan berätta hur det ser ut med isarna? Tänkte åka dit på söndag och jag antar att det är livsfarligt på vattnen men jag vill gärna höra hur det ser ut ändå av någon som varit där.
Jag har varit upp idag men tyvärr så har jag ingen koll på sjöarna. Men det går ganska bra att åka runt en hel del utan att åka på några sjöar.

Det var ganska mycket snö bitvis och jag hoppas att dom som åker upp i helgen hjälper till att spåra upp lederna och inte åker runt på oplogade bilvägar där inte lederna är uppmärkta så att det är möjligt att börja sladda i veckan.
 
Last edited:

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Okej. Är det någon botten alls? Orkar inte köra sönder maskinen på första turen för i år.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Bra med snö runt Järbo men svåråkt ändå på ett sätt då det inte är någon tjäle/is så myrar och sjöar är ju inte så farbara och lederna här går ju ofta ifrån en sjökant till en annan.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Är ju dock inte intresserad av ledåkning, man har ju sett fina bilder på lössnöåkning mellan järbo och sandviken men har aldrig åkt där så frågan är ju om man hittar dom fina ställena? nja blir nog att hålla sig i Svartnäsområdet!
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Är ju dock inte intresserad av ledåkning, man har ju sett fina bilder på lössnöåkning mellan järbo och sandviken men har aldrig åkt där så frågan är ju om man hittar dom fina ställena? nja blir nog att hålla sig i Svartnäsområdet!
Du tar dig runt väldigt bra utan att åka på nån sjö, det kan möjligen ha varit våra bilder du såg och dom är tagen runt Jäderfors. Upplevt det som mest snö kring Jäderfors och Kungsberg.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
ok, ja var bilder från jäderfors, vet inte om det var dina, det var nån Nytro bla.
Ska man åka leden ner mot Jädraås och forsätta neröver då om man startar i Svartnäs ???
Då var det bilderna där vi varit och åkt. Det är en bit mellan Svartnäs och Jädraås. Men du åker från Svartnäs mot Jädraås -> Järbo -> Sandviken. Så är Jäderfors mellan Järbo och Sandviken.

Det finns dock ett till alternativ och det är att använda skoterparkeringen som finns mellan Sandviken och Jäderfors. Skyltat från stora vägen och enkel att hitta. Spar dig många mils tråkig ledtransport. :)
 

Limp

Välkänd medlem
27 jun 2009
178
0
6
Var ut i helgen som var... Det var gott om snö men ingen botten och vi åkte nästan bara ospårat...
Kompisen körde ner sig i ett surhål efter leden...