Svartnäs/Ryssjön

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Vet någon vart man lämpligt parkerar bil & släp om man ska prova åka till Svartnäs/Ryssjön och aldrig varit där förut?

Hörde någon som sa att om man ska åka från Uppsala så kan man lika gärna åka till Jädraås (Ocklebo) och därifrån åka skoterled upp till detta "området", stämmer det?

Tack på förhand!

Mvh
//Rasmus
Visst kan du lasta av i Jädraås vid Kjellas Mack å åka skoter därifrån, men jag hade nog forsatt till Ryssjön eller skoterparkeringen innan Vintjärn på höger sida om man kommer från ditt håll! Frågan är ju snarare hur föret är nu efter plusvädret, så du inte blir missnöjd!
 

Rasmus76

Medlem
2 jan 2013
16
0
1
Knivsta
OK super tack för info.
Jag måste bara få åka lite i helgen, så jag chansar och åker dit och kollar (bra även att veta vart det ligger för senare i vinter) ;-)
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Rasmus 76 uppdatera gärna oss andra om hur snöläget är uppe i Svartnäs/ryssjön om du åker dit i helgen.

Tack på förhand.

/ Johan.
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Läget idag: 3-5cm nysnö på det som sjunkigt ihop och fått lite hård yta.
Lederna går bra att åka men lite knöliga på vissa delar och lite öppna blöthål. Sjöarna är blanka under den lilla nysnön dvs halkiga fläckvis.
 

Rasmus76

Medlem
2 jan 2013
16
0
1
Knivsta
Rasmus 76 uppdatera gärna oss andra om hur snöläget är uppe i Svartnäs/ryssjön om du åker dit i helgen.

Tack på förhand.

/ Johan.

Hej Johan!

Jag valde att åka upp till Söderhamn igår istället och körde lite kraftledningsgator uppåt mot Huddiksvall och där var det mellan 30-40 cm packad snö på lederna. Sedan hittade vi en hel del orörda "skogsbilsvägar" där det låg 10-20 cm lössnö på och det var undebara :)

Fick ihop ca 10 mil på 5 timmar, så nu är jag glad igen!

Mvh
//Rasmus
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Jag åkte förbi svartnäs idag, kom från Mora över skogen det hade bara kommit några cm nysnö i svartnäs,men kan ju vara mera i Ryssjön. Men det är inga större mängder iaf.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Ja det är styggt mycket mera i Gävle trakten ännu så länge, nysnö ca 20-30cm på hård botten. Verkar som snökanonen höll till mellan Älvkarleby och Söderhamn i kusten bara.
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Någon som har koll på hur mycket snö det har kommit i Svartnäs nu i veckan?

prognosen enligt yr.no säger att det kommit en del. =)
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Sv: Re: Svartnäs/Ryssjön

Pratade med svärfar som idag har kört plogbilen ifrån Svärdsjö upp till Svartnäs.

Enligt honom har det kommit i runda slängar 30-40cm nysnö i Svartnäs/Ryssjön.

Han trodde utan att ha mätt att det var mellan 50-60cm snö sammanlagt med den snön som var innan som sjönk ihop i tövädret så det låter verkligen lovande till helgen! =)


Är det någon som har planer på att åka där uppåt i helgen?

Jag funderar på att dra upp på Fredag efter jobbet till svärfar i Svärdsjö och åka upp till Svartnäs/Ryssjön som på lördag och åka då vädret ser ut att vara lovande med strålande sol. =D


Någon som man kan hänga på och åka ihop med då jag inte har någon att åka ihop med?

Är så mycket roligare att åka ihop ett gäng och skratta åt varandra när man kör fast och kan hjälpas åt att lyfta och konka på skotrar =)

Har egen bil med 4wd och släp med plats för en till skoter till om någon vill åka med till Svartnäs.

/ Johan med ryck i gastummen =P
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Sv: Re: Svartnäs/Ryssjön

Pratade med svärfar som idag har kört plogbilen ifrån Svärdsjö upp till Svartnäs.

Enligt honom har det kommit i runda slängar 30-40cm nysnö i Svartnäs/Ryssjön.

Han trodde utan att ha mätt att det var mellan 50-60cm snö sammanlagt med den snön som var innan som sjönk ihop i tövädret så det låter verkligen lovande till helgen! =)


Är det någon som har planer på att åka där uppåt i helgen?

Jag funderar på att dra upp på Fredag efter jobbet till svärfar i Svärdsjö och åka upp till Svartnäs/Ryssjön som på lördag och åka då vädret ser ut att vara lovande med strålande sol. =D


Någon som man kan hänga på och åka ihop med då jag inte har någon att åka ihop med?

Är så mycket roligare att åka ihop ett gäng och skratta åt varandra när man kör fast och kan hjälpas åt att lyfta och konka på skotrar =)

Har egen bil med 4wd och släp med plats för en till skoter till om någon vill åka med till Svartnäs.

/ Johan med ryck i gastummen =P
det lät ju väldigt lockande måste jag säga! Om nu föret är bra. 50-60 + dom 30-40cm nu?
dock 30mil enkel för mig neråt.
Blir det körning bara lördag?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Sv: Re: Svartnäs/Ryssjön

Pratade med svärfar som idag har kört plogbilen ifrån Svärdsjö upp till Svartnäs.

Enligt honom har det kommit i runda slängar 30-40cm nysnö i Svartnäs/Ryssjön.

Han trodde utan att ha mätt att det var mellan 50-60cm snö sammanlagt med den snön som var innan som sjönk ihop i tövädret så det låter verkligen lovande till helgen! =)


Är det någon som har planer på att åka där uppåt i helgen?

Jag funderar på att dra upp på Fredag efter jobbet till svärfar i Svärdsjö och åka upp till Svartnäs/Ryssjön som på lördag och åka då vädret ser ut att vara lovande med strålande sol. =D


Någon som man kan hänga på och åka ihop med då jag inte har någon att åka ihop med?

Är så mycket roligare att åka ihop ett gäng och skratta åt varandra när man kör fast och kan hjälpas åt att lyfta och konka på skotrar =)

Har egen bil med 4wd och släp med plats för en till skoter till om någon vill åka med till Svartnäs.

/ Johan med ryck i gastummen =P
Tror din svärfar har dåligt ögonmått. Varför skulle det lokalt kommit 40cm snö i Svartnäs när det enligt smhi kommit 5-7mm ca 5-10cm (sista 24h tom 09 imorse) på den väderstation som uppmätt mest i Svealand o södra Norrland. Gävle o Hudiksvall ligger i topp vilket känns relevant då det återigen blåser in från Östkusten. Självklar finns det inte mätstationer som täcker in hela området men så enormt stora variationer har jag svårt att tro. Om din svärfar är i området ofta är det ju enkelt att ta med en tumstock...
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Låter otroligt, men man har sett stora lokala variationer förr. Åkte från Grövelsjön till Gördalen för några år sedan efter en natts snöande. Det var 5 cm nysnö i grövelsjön och 40-50 cm i Gördalen.
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Som sagt han har inte mätt med någon tumstock men uppskattningsvis har det kommit mellan 30-40cm nysnö i Svartnäs. Svartnäs/Ryssjön är ju känt för att vara ett snöhål där det kan komma mycket snö. I Svärdsjö där han bor har det "bara" kommit ca 6-8cm.

Sammanlagt med det som låg som har töat och sjunkigt ihop och bildat en bra botten innan så är det ca 50-60cm.

Jag har inte själv sett eller mätt snödjupet så jag kan inte stå för vad han säger men som sagt han har kört plogbilen upp dit så någorlunda koll borde han ha. =)
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Låter otroligt, men man har sett stora lokala variationer förr. Åkte från Grövelsjön till Gördalen för några år sedan efter en natts snöande. Det var 5 cm nysnö i grövelsjön och 40-50 cm i Gördalen.
Ja, Gördalen har extremt bra förutsättningar för att det skall komma mycket snö. Svårt att jämföra Gördalen med Svartnäs dock. Nog för att svartnäs ligger på en högplatå men det är tämligen platt där vid jämförelse mot Gördalen, där lågtrycken från SV pressas upp i dalgången mot bergssidorna vilket som nämnt ger bra förutsättningar för mycket nederbörd. Är ju inte bara en gång det har hänt när man har typ 4mil kvar till Gördalen på fel sida om fulufjället (Östsidan typ Mörkret där det nästan aldrig finns gott om snö) och man börjar fundera om det finns nån snö i Gördalen. Kul med micro klimat.
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
har pratat med svärfar nu igen och den här vändan hade han med sig tumstocken och mätte åt oss skoternördar. =)

Där han mätte var det 67cm på tumstocken totalt ner till barmark.

Så nu kan man inte skylla på att ögonmåttet sviker honom. =P

Han vart förvånad när jouren ringde ut honom runt kl 15 och sa att det var dags att köra igen då det i Svärdsjö där åkeriet utgår ifrån inte kommit mycket mera snö alls men som sagt i Svartnäs fortsatte snöandet.

/ Johan.