Oljepumpsbultarna har lust att ralla upp sig med tiden, tråget måste ner för att dra åt dessa.
Insugsmembranet börjar läka -> vibrationer och pendlande tomgång. Lite pillrigt att byta men inte så dyrt, kostar under tusenlappen hos Bmw (~7-800:- om jag minns rätt).
Ventilkåpspackningarna brukar börja läka, du märker när du byter stift att det är olja i hålet.
540 (ej 530) med automatlåda har nån sorts plastkulor som slits och får den att växla konstigt, går att åtgärda.
Finns mkt bra info på
www.autopower.se
Utöver ovanstående så hade jag inga problem med min som inte löstes med att rengöra tomgångsmotorn och byta stift
Och jag varken skarvar, ljuger eller filar i kanten på bensinförbrukningen, just 530n går fruktansvärt billigt för att vara en V8 (i mina ögon)!!
Som ref. kan nämnas att vår nuvarande Bmw brukar ligga på 0,95-1,1 på samma sorts körning...
Edit: Bmw ÄR billig att reparera! Åtminstone inte dyrare än någon annan...jämför priser på t.ex. Mekonomen.se...sen har Bmw i många fall riktigt bra pris på orginaldelar, du blir förvånad. God tillgång på eftermarknadsdelar dessutom. Men det finns ju givetvis, som med alla bilmodeller, någon/några specifika delar som kostar skjortan. Dessutom tycker jag att de väldigt "lättmekade" och okomplicerade jämfört med t.ex. Mercedes som jag har provat ha ett par ex. av...