Tips, rolig bil i 30 000kr klassen?

R

Robin

Hade tänkt köpa mig en ny bil mot sommarkanten, tips på rolig bil upp till 30 000kr?

rwd eller awd, sorkdrift endast i undantagsfall
gärna stressfläkt

Har funderat lite på

BMW 320 93-97
Audi A4 1,8 T/TQ 95-96
Volvo 940 Ltt 96-97

fler?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hade tänkt köpa mig en ny bil mot sommarkanten, tips på rolig bil upp till 30 000kr?

rwd eller awd, sorkdrift endast i undantagsfall
gärna stressfläkt

Har funderat lite på

BMW 320 93-97
Audi A4 1,8 T/TQ 95-96
Volvo 940 Ltt 96-97

fler?
Sa du inte rolig bil?

Alfa 155 (du kan nog hitta en 156 också)
Alfa 75/90
Alfa GTV
Alfa 33 4x4
Jaguar XJ40
Austin Mini
Citroën Xantia Activa

Finns massor av roliga bilar om du lyfter blicken lite grann. De du nämner tillhör ju de tråkigaste som överhuvudtaget går att uppbringa. :aetsch:
 
R

Robin

Sa du inte rolig bil?

Alfa 155 (du kan nog hitta en 156 också)
Alfa 75/90
Alfa GTV
Alfa 33 4x4
Jaguar XJ40
Austin Mini
Citroën Xantia Activa

Finns massor av roliga bilar om du lyfter blicken lite grann. De du nämner tillhör ju de tråkigaste som överhuvudtaget går att uppbringa. :aetsch:
Just precis det jag menar med den här tråden, är riktigt steriotyp. audi och bmw har alla, men det behöver ju inte betyda att det är tråkia bilar att köra för de? Och Volvo... jaa volvo är ju alltid volvo:rolleyes:

Men alfa, säker roliga att köra men under dessa årsgångar är ju så ruskigt fula.
Jaguar, nja inte den sortens bilar jag söker
Mini, hell no!
citroën, njaa...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Just precis det jag menar med den här tråden, är riktigt steriotyp. audi och bmw har alla, men det behöver ju inte betyda att det är tråkia bilar att köra för de? Och Volvo... jaa volvo är ju alltid volvo:rolleyes:

Men alfa, säker roliga att köra men under dessa årsgångar är ju så ruskigt fula.
Jaguar, nja inte den sortens bilar jag söker
Mini, hell no!
citroën, njaa...
Skall vi gissa att du har INGEN erfarenhet av bilarna jag tipsade om? Du har missat något kan jag säga... men det har du gemensamt med de flesta bilsportsläsande ungdomar. Ta chansen säger jag bara.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Ingen volvo, då blir du raggare. Om du inte är ute efter effekt utan vill ha en välbalanserad sportbil så varför inte en fräsch porsche 924 eller halvskabbig 944? 924 har 125hk och 944 163hk. Roligare och bättre balanserad bil för den pengen finns nog inte. Och en a4, inget speciellt med de bilarna, tråkiga imo
 
R

Robin

Skall vi gissa att du har INGEN erfarenhet av bilarna jag tipsade om? Du har missat något kan jag säga... men det har du gemensamt med de flesta bilsportsläsande ungdomar. Ta chansen säger jag bara.
Precis det enda jag vet om de där bilarna är det som står som specifikationerna på pappren samt hur de ser ut, dvs ingen egen erfarenhet av dem. Och även gemensamt med alla andra bilsportläsande ungdomar så spelar utseendet av bilen också stor roll.

Celica å 944/942, kan vara hur bra bilar som helst, men tål fan inte dessa flippflopp lyktorna, ser ju förjävligt ut:eviltongue:

Volvo har jag redan, volvo gör faktist riktigt bra och enkla bilar med fina motorer. Men kräver mycke filande innan dom blir ens näst intill roliga.

Jag vill inte behöva kompromissa mellan utseende å en slö liten motor eller vise vesa, därför har jag kommit fram till dom jag skrev i första inlägget, ingen är bäst på nått men bra på allt.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Grodögonen har du bara uppe efter skymning, innan det så har du parkeringsljus och dimljus på. Men tänk på att du aldrig kan få en volvo snygg, oavsett vad de säger på fordonslinjen. Ingen 200sx heller alltså, hmm.
 
R

Robin

Grodögonen har du bara uppe efter skymning, innan det så har du parkeringsljus och dimljus på. Men tänk på att du aldrig kan få en volvo snygg, oavsett vad de säger på fordonslinjen. Ingen 200sx heller alltså, hmm.
Givetvis är jag ju medveten om det:rolleyes: men gillar inte utseendet varken med lyktorna nerfällt eller uppe.

å vist går en volvo att få fin


Men som sagt med Mycke filande
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Bmw e30 325 diffad bakaxel 170hk liten lätt å snygg;) Bmw e34 535 Tung men 211hk diffad bakaxel åker som en kung ! bmw e36 325 192hk diffad bakaxel...Men vill du vara lite extra cool så leta en e28 M535 snygg å sen finns det inte många fina exemplar kvar :)

Men det finns ju en hel uppsjö utav bilar ! men för 30k så skulle jag köpt en bmw med rak sexa :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
För 30k är det def. en BMW på E34-kaross du ska ha.
Thank god for the KKK; komfort, kraft och kul!

Dock så är det ju gamla bilar, så det finns ju viss fällor...
På ex. 525tds är det pumparna som ger upp vid 30k mil.
På M30-motorerna (ex. 535i) brukar topparna ge upp, till följd av mer eller mindre idiotisk körning/vanvård.

Har själv haft en 525tds som bruksbil och måste säga att min nuvarande 9-3 Aero ligger i lä i det mesta förutom effekten i motorn (men tds-motorn är ej att underskatta!). 9-3an är dock mer utrustad än vad BMWn var, men det finns ju möjlighet till mycket fin utrustning på en E34.
Har också haft en M535i på E28-chassie och det är väl bland det roligaste per krona som man kan köra - tom på sommaren. Dock måste man väl vara en väl inbiten BMW-fantast för att trivas ordentligt i en E28 - de är ju trots allt 20-28 år gamla så komforten är inte något att höja till skyarna.
M30-motorn är dock en jäkla fin (och törstig) apparat - när den fungerar.

Uppenbarligen är du ute efter lite nyare bilar, men en fullutrustad E34 i fint skick från 92-95 skulle jag personligen välja alla dagar före ex. en E39 som är dåligt utrustad - om de både ligger i samma prisklass.
 
R

Robin

Vr6orna är deffinitivt ett tänkbart val.

Widell1111, jo är säkerligen roliga bilar finns tom en 525 ix 192hk awd i familjen. Men alla de där modellerna du nämner drar sås nått så otroligt mycket, därav tänkte jag mer på 320.

s4 också nått som jag skulle kunna tänka mig dock väldigt dyra.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vr6orna är deffinitivt ett tänkbart val.

Widell1111, jo är säkerligen roliga bilar finns tom en 525 ix 192hk awd i familjen. Men alla de där modellerna du nämner drar sås nått så otroligt mycket, därav tänkte jag mer på 320.

s4 också nått som jag skulle kunna tänka mig dock väldigt dyra.
Jag har kikat ett mindre gäng VR6or åt tjejen och jag måste faktiskt höja ett varningens finger om dem.
Alltför många ägare tror att det är en rallybil, varpå de bokstavligen plågat skiten ur den stackars, lilla motorn.
Resten av bilen ser ju också ut därefter...

Förresten: 320i tar inte "lite" sås.
Det är förvånansvärt klena 150 hk som den sitter på, så den får kämpa på ganska bra ibland.
 
R

Robin

Jag har kikat ett mindre gäng VR6or åt tjejen och jag måste faktiskt höja ett varningens finger om dem.
Alltför många ägare tror att det är en rallybil, varpå de bokstavligen plågat skiten ur den stackars, lilla motorn.
Resten av bilen ser ju också ut därefter...

Förresten: 320i tar inte "lite" sås.
Det är förvånansvärt klena 150 hk som den sitter på, så den får kämpa på ganska bra ibland.
Kan vara bra att tänka på.

Ok, jo så är det ju med bmw överlag, varken billig att äga, köra eller repa.
Men säkert rolig att köra i sitt rätta element.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Personligen är jag helt insnöad på Bmw och är inne på min andra fyrhjulsdrivna e34 (525ix Touring -94).

Står valet mellan 2,0 eller 2,5 liters sexan med 24V så tar du den större alla dagar i veckan, bränsleförbrukningen är densamma men effektskillnaden är betydande, du kör dem med lätthet under litern om du bara vill (dock lika lätt över).
Skulle du av någon underlig anledning vilja ha en 1,8 liters fyra så SKA den vara nyare än -95 i mitt tycke, då dessa har kamkedja, de äldre hade kamrem samt konstruktionsfel som medför att den skall bytas var 4000e mil och kammen är i de flesta fallen slut långt före den bör vara det. HÄr kan du räkna med låg bränsleförbrukning.
V8:eek:rna är inga dåliga motorer i sig, men har ett sämre rykte. De har ett par "standardfel" som kommer igen på de flesta men utöver detta så går även dessa förvånansvärt billigt och bra, dock helt annan karaktär än sexorna.
Har själv haft en e34 med 3-liters V8 (218hk) och manuell 5-pet. Den ville ha 1,1-1,2 vid min normala körning (stan), lätt under litern vid långstyrning och givetvis mer om du skulle hänga av div. japs i rödljusen ;)
Bmw har även sportiga dieselar! :)

Lycka till!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Oljepumpsbultarna har lust att ralla upp sig med tiden, tråget måste ner för att dra åt dessa.
Insugsmembranet börjar läka -> vibrationer och pendlande tomgång. Lite pillrigt att byta men inte så dyrt, kostar under tusenlappen hos Bmw (~7-800:- om jag minns rätt).
Ventilkåpspackningarna brukar börja läka, du märker när du byter stift att det är olja i hålet.
540 (ej 530) med automatlåda har nån sorts plastkulor som slits och får den att växla konstigt, går att åtgärda.
Finns mkt bra info på www.autopower.se

Utöver ovanstående så hade jag inga problem med min som inte löstes med att rengöra tomgångsmotorn och byta stift :)
Och jag varken skarvar, ljuger eller filar i kanten på bensinförbrukningen, just 530n går fruktansvärt billigt för att vara en V8 (i mina ögon)!!
Som ref. kan nämnas att vår nuvarande Bmw brukar ligga på 0,95-1,1 på samma sorts körning...

Edit: Bmw ÄR billig att reparera! Åtminstone inte dyrare än någon annan...jämför priser på t.ex. Mekonomen.se...sen har Bmw i många fall riktigt bra pris på orginaldelar, du blir förvånad. God tillgång på eftermarknadsdelar dessutom. Men det finns ju givetvis, som med alla bilmodeller, någon/några specifika delar som kostar skjortan. Dessutom tycker jag att de väldigt "lättmekade" och okomplicerade jämfört med t.ex. Mercedes som jag har provat ha ett par ex. av...