Hmmm... joo... Med någa få internet sök å du skulle ha hittat bilar som Porsche 944 turbo.... här följer ett litet utdrag
Först kom Porsche med 924, en liten, lätt, och trevlig sportvagn för även dom med mindre plånböcker, det kom och bli en "folkporsche" eftersom VW/Audi koncernen va inblandad i tillverkningen, nog talat om det.
1983 va ett viktigt år i 944 Historiken, för då introducerades nämligen Porsche 944, den fanns som Coupe och med "Targa" som egentligen är en Stor taklucka som är avtagbar, den hade en 2,5liters rak 4:a som levererade 163hk.
När det gäller 944 så såg den ut som den gjorde 1983 ända fram tills sentillverkade 1985b bilar.. då dom fick ny instrumentering som påminde mer om 911:ans.. för att inte göra en så lång historia om allt detta så kan man säga att det finns följande 944 :r
Sugmotorer (Utan turbo)
944 - 2,5liter 163hk
944S - 2,7liter 190hk
944S2 - 3,0liter 211hk
När det gäller Turbo så fanns den med:
944 Turbo - 2,5liter 220hk
944 Turbo S - 2,5liter 250hk
Sen slutade Porsche tillverka 944 1991 och då gick 944 i graven..
Efterföljaren bär namnet 968 och är egentligen mest modernaste "944"ans som har byggts, men eftersom det är ändrat så mycket är det tal om en ny modell även om många kännetecken finns kvar.
Som med alla bilar är det MYCKET VIKTIGT att sköta servicen om man ska få ut så många mil som möjligt...
Sköter du bara service och sköter om bilen normalt så är 944 :rna väldigt stryktåliga maskiner som faktiskt tål mer än vad man tror..
Enda direkta nackdelen är att OM du råkar ut för ett motorras så kan du LÄTT få punga ut med uppåt 80,000:- för att göra en hel motor helt frisk igen så va uppmärksam med servicen.
Det är absolut INGEN "Wannabe Porsche" utan ett fullfjädrat tyskt fullblod från Stuttgart,
Visst du får räkna med att folk tittar lite extra o kanske tillochmed pekar efter bilen..
så vill du vara anonym är det fel bil för dig..
Du som däremot vill vara lite mer exklusiv än "volvo raggarna i stan" eller gå mer åt din egen stil o uppskattar sportbilar är detta ett väldigt bra val..
Tänk på att hitta en fräsch bil o bra skick även om du får betala lite mer än billigaste Porschen i motorbörsen kostar, det lönar sig i längden.
Kvalitetsmässigt så är inredningen i dom första bilarna lite mer "billig" än i bilarna som gjordes 1986 o frammåt.. men den håller högre klass än vad 924:an gjorde, så spruckna instrumentpaneler är inget som du bör hitta i en fin 944:a..
Mycket Välbalanserad o välbyggd bil med hyffsad prestanda jämfört med andra bilar..
Nu menar jag att man köper inte en 944 om man enbart är ute efter en racer utan den typiske köparen tittar nog mer åt designen än prestandan om man ska va riktigt ärlig.