Tips, rolig bil i 30 000kr klassen?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Håller med de flesta som förespråkar BMW ovan, det är ruskigt välbyggda och körglada bilar som du hittar för en rimlig peng. Motorerna har jättejämn effektkurva, kvaliteten är hög, växellådorna har distinkta lägen och chassina är MYCKET stabila och körglada. Dessutom ha de bra komfort och är riktigt tysta i hög fart.

För 30 000 kr skulle jag titta på följande:
- BMW 525 E34. 2,5 liter, 24v, 192 hk.
- BMW 535 E34. 3,5! liter, 12v, 211 hk.
- BMW 528 E28. 2,8 liter, 12v, 192 hk. Lite äldre modell, men fina bilar det oxå.
- BMW 318is E36. 1,8 liter, 24v, 140 hk.

M v h
Erik
Jag har:
520 Touring E34, 1996.
1600-2, 1971.
1802, 1973.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Givetvis är jag ju medveten om det:rolleyes: men gillar inte utseendet varken med lyktorna nerfällt eller uppe.

å vist går en volvo att få fin


Men som sagt med Mycke filande
Eee, nej, den där var inte snygg.
Ser fortfarande ut som en fyrkant. Angående vr6, motorerna har en del problem med kedjan, ras är inte ovanligt.
 
R

Robin

keihin
man får tacka för den fina infon!

widell1111
Berätta gärna.

Verkar som dom flesta är inne på BMW. Men hur är det överlag med e34 chassit, jag har då fått känslan av att det är väldigt stora och tunga bilar.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
keihin
man får tacka för den fina infon!

widell1111
Berätta gärna.

Verkar som dom flesta är inne på BMW. Men hur är det överlag med e34 chassit, jag har då fått känslan av att det är väldigt stora och tunga bilar.
BMW's signum har ju till viss del varit 50/50 viktfördelning, vilket jag anser är rätt viktigt då jag inte alls gillar Opel Manta. :)

Vanliga problem med dem är ju diverse klonkstag i framvagn och "silentblocken" i bakvagnen, samt pumpen på tds och toppen på M30-motorn.

Det är ögat som lurar dig att E34an är "stor och tung".
Förhållandevis smidig bil, i mitt tycke.
Den är typ 30 cm längre än en E36, men de andra måtten är nästan desamma. Tror det skiljer typ 5 cm på hjulbasen.
E34an känns 10 ggr mer genuin än vad E36an gör. E36an är lite plastig, lite åt Saab-hållet.

Kika på autopower.se om det är något mer du vill veta.
Där finns mycket duktigt folk, och speciellt en trevlig stämning!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
"E36an är lite plastig, lite åt Saab-hållet."

Fy tusan, undvik E36 i så fall! BMW E34, som jag åker varje dag, har SÅ mycket bättre kvalitetskänsla än Saabar från samma tidsperiod. BMW=oxfilé, SAAB=fläskkotlett.

De är riktigt smidiga att köra, tack vare jättefin balans (50-50) och vikten ligger de stabilt på vägen.

Se till att du hittar rätt exemplar bara, E34:eek:r är idag så billiga att många har piskats till döds av yngre "entusiastiska" män... ;)
 
R

Robin

Har faktist fasnat lite kring e36 325i coupe, gillar utseendet riktigt mycket.
Plastig säger ni?
Hur är motorn i dessa?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har faktist fasnat lite kring e36 325i coupe, gillar utseendet riktigt mycket.
Plastig säger ni?
Hur är motorn i dessa?
Ja, i jämförelse med E34an så känner jag ingen kvalitetsvib i E36ans kupé.

En 325a är ekonomiskt självmord.
Fatta min fördomsironi rätt:
Alla 740-raggare med kepan på sned, som fått sig ett maskinförarjobb istället för tredje året på gymnasiet, har köpt sig en 325a som de varit och missköts sig med i något grustag och sett till så att alla andra, glada 325-ägare får pynta miljoners i försäkring för den.

Det gör 325orna lika mkt fälla som en VR6a, fast med 325orna tror de att det är en DTM-bil som ska drifta runt Sibylla och gärna växlas "sekventiellt".
Men självklart märker man ju sådant ganska tydligt...
 
R

Robin

Hmm, kan ju tänka mig att så är fallet med de flesta Bmws överlag? dvs ungdomsvåldtagna, om man nu inte läger till namnet touring och har dubbelt så stort förvaringsutrymme som en sedan.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
keihin
man får tacka för den fina infon!

widell1111
Berätta gärna.

Verkar som dom flesta är inne på BMW. Men hur är det överlag med e34 chassit, jag har då fått känslan av att det är väldigt stora och tunga bilar.
e34an är ju ganska tung ca 1750kg om ja inte minns fel! men dock en ljuvlig motor om du väljer en 535a :) det är ju då en rak 6a på 3,5liter med 211hk/320nm har jag för mej. Sedan finns det ju 525an med 24ventilers motorn men den motorn kan jag inte så mkt om ...192hk iaf i dom!

Det du ska tänka på är när du kollar på en tex 535 e34 lyssna efter tickande i motorn Lite tick får du räkna med , men det får inte leva om allt för mkt! det är nämligen vanligt på ALLA sexor med 12ventiler att Oljeröret som smörjer vipporna Kleggas igen så dom blir utan smörjning och det leder ju till att kammen , vipporna osv slits fortare än vanligt å det resulterar ju i att OFTAST att en vippa går åt helvete. Och bilen går almänt sämre om kammen blir sleten!Sen kan du be dom ha bilen på tomgång i ca 15min å att du håller koll på tempmätaren för det kan vara så att visko kopplingen i fläkten knasar den jobbar inte på fulla varv så den kyler inte som den ska ! men det märker du enbart på tomgång när du kör så kyler luften . sen att växelspaken oftast känns släkig det är standard inget som gör att lådan havirerar det är endast en bussning som du kan byta själv ..


Nu till Saken ska du köpa en bmw som du kan leka med så skulle jag starkt rekomendera en e30 ! finns ju många motor alternativ 320= 2liters rak 6a på 129hk sen har vi ju 323i= 2,3liters rak 6a på ca 150hk dom har även diffad bakaxel original å så klart så finns ju värstingen 325an som har 170hk 2,5liters rak 6a :rock: men det är ju en populär modell så den kostar ju lite mer men har du 30papp kan du köpa en relativt fin för runt 20papp sen kosta på bilen med diverse prylar som du själv gillar :)

Som du kanske märkt så har ingen 4celyndrig version nämts men det är för att en bmw ska ha sexa enligt mej :bootyshake:

Hoppas du kan läsa och förstå det jag har skrivit, hade IG i svenskan :rolleyes:

Bara fråga på om det är nå speciellt du vill veta,,

MVH
 
R

Robin

Fint med mycke respons! det gillar ja.

Och får tacka widell1111 för infon, riktigt läsvärt.

Fast det är ju sånt här som gör att man får ännu större beslutsångest, när börjat öppna ögonen å inte riktigt är fullt lika insnöad på just en modell. hehe
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Fint med mycke respons! det gillar ja.

Och får tacka widell1111 för infon, riktigt läsvärt.

Fast det är ju sånt här som gör att man får ännu större beslutsångest, när börjat öppna ögonen å inte riktigt är fullt lika insnöad på just en modell. hehe
hehe! vilken modell gillar du mest då? e36 320i? 150hk har ju dom iaf :beer:
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Det jag tror om du ska kolla efter en e36 320 i den prisklassen så kan du nog få en fin som inte är slutkörd! det du kan tänka på är ju helst inte nån som är stylad :) för dom har ju gått med nån ungdom och är i regel hårt körd.. kolla istället efter en som är helt original .. e36an är fina bilar ! skulle själv vilja ha en men då blire en 328i med M paket och svart helskinn :D
 
D

Deleted member 9532

Det finns bara ett märke som ligger mig tätt om hjärtat....Volvo :D
 
R

Robin

ja e36 är jag helsåld på ang utseendet, givetvis köps det inte någon "stylad" bil, jag vill helst själv hålla koll på vad som är gjort bra å mindre bra därav inget japs "stylat" wannabe 2fast2furious.

Motoreffekten är inte något som jag hakar upp mig på allt för mycket, hellre en finare bil med lite mindre motor än en risig med 200hk+, dock under 120-130 vill jag nog inte gå.
En en fin e36 320i eller 325i är väl dit jag riktar mina ögon just nu mest emot.

Men är ju fortfarande några veckor kvar och planer ändrast ständigt så man vet alldig vad man slutar med.

Men verkar som majoriteten här föredrar en BMW.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
ja e36 är jag helsåld på ang utseendet, givetvis köps det inte någon "stylad" bil, jag vill helst själv hålla koll på vad som är gjort bra å mindre bra därav inget japs "stylat" wannabe 2fast2furious.

Motoreffekten är inte något som jag hakar upp mig på allt för mycket, hellre en finare bil med lite mindre motor än en risig med 200hk+, dock under 120-130 vill jag nog inte gå.
En en fin e36 320i eller 325i är väl dit jag riktar mina ögon just nu mest emot.

Men är ju fortfarande några veckor kvar och planer ändrast ständigt så man vet alldig vad man slutar med.

Men verkar som majoriteten här föredrar en BMW.
Hehe jo jag är bmw tokig! men finns många andra bra, bättre bilar osv! men så äre ju alltid :) Men sattsa på en e36a du! dra gärna upp tråden igen när du köpt så man får se va det blidde! bilder osv vore kul:D
 
R

Robin

Hur går den mindre modellen i e36 chassit? dvs 318i? läste lite på autopower att det vist skall vara riktiga slöhögar?

Ingen annan med lite info/tips om andra bilar än just bmw?
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jag skulle inte köpa en bmw, mest pga stämpeln och att de jag har kört inte var roliga att köra, alls. 325 är tråkig, och vikten, hmm. En sportbil ska väga max 1400 och ha en balans på 48/52 eller bättre (49/51, 50/50). Tunga bilar är hemska, om det inte gäller en mycket modern bil då. Det är så mycket som ska stämma för att det ska vara en sportbil imo, och det känner du inte förrän du kört bilarna (antar att du kan en del i alla fall och inte som volvokillarna som påstår att en 240 känns sportig). Hittills så har jag inte kört en sportigare bil än min (944), och nu när man sparar till en 944turbo som kan gå under kategorin världens mest underskattade bilar (100-200 på 9.nåt med enkla metoder). Ett tips är att kolla på automobils tabell som uppdateras i varje nummer.