TSX500R "Dräparn" Quadbygge från scratch

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Ramen lackad och ihopmontering påbörjad, dock behöver jag komplitera med lite mer bult som ska inhandlas imorgon. Sen är inte pipan lackad än då det ska på en liten nippel så man kan koppla på avgastempmätare.

Snodde ljuddämparen från cr500an som är helt ny :)

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Mumsigt värre asker!

Något som jag filurat på, finns det ingen möjlighet att spänna kedjan på quads? :) sitter det en fjädrande spännrulle istället?
Hjulingen blir verkligen superfin!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Nä man får köpa ny kedja hela tiden... :)

Jodå det går att spänna kedjan, man lättar på de 4 (5 om man räknar bromsen också) skruvarna längs bak på svingen sen vrider man aluminiumrullen som axeln går igenom längs bak för den är excentrisk.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Nä man får köpa ny kedja hela tiden... :)

Jodå det går att spänna kedjan, man lättar på de 4 (5 om man räknar bromsen också) skruvarna längs bak på svingen sen vrider man aluminiumrullen som axeln går igenom längs bak för den är excentrisk.
Jaaaså det är så det funkar, syns ju på bilderna om man ser efter.
man lär sig något nytt varje dag :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Nu är den provkörd!
Först lite bilder...
Hasplåt monterat:

Har provat den lite på gården nu ikväll och den går fint och till väldigt stor glädje så vibrerar inte motorn speciellt mycket. Har inte provat på alla varv än men det jag han att testa så är det inte värre än på 250in. Får se hur den känns på banan imorgon, men det jag känt hitintills så är den härligt brutal :) Dock är den helt störd att kicka igång då motorn är ny och kicken på fel sida.
Blir lite inbestyckning av förgasaren och justering av framvagn mm imorgon på banan.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Åkte iväg till banan idag och maskinen har funkat helt perfekt hela dagen. Det enda var att jag behövde byta flotörkoppen på förgasaren då den började bluddra när det blev guppigt. Den andra flötörkoppen hade en extra ventilation, efter det bytet så gick den perfekt igen.

Tyvärr inga filmer eller foto.

Åter igen ang vibrationerna så vibrerar den betydligt mindre än cr500 som sitter i en hoj.
Skulle uppskatta det som lika som 250motorn som jag körde ifjol. Otroligt glad över detta!

Men satan vad den går hårt! Fruktansvärt bra bottenvrid går att köra på 3an hela tiden om man vill. och då är 3an som 4an egentligen. Då denna motor är 4 växlad och normala 1ans drev är bortplockade på den 4 växlade varianten. Så man startar egentligen direkt på 2an :)

Ska jag vara ärlig så går den för bra. Och då är inte änns förgasaren optimalt inställd än.
Men är det kul då? japp!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Herregud-och för att dra in hans motsats-Satan vad snabb du är!
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, jag hade lätt hållit på en hel vinter. Och då hade det inte blivit hälften så snyggt men däremot sprayburkslackat.....

Djupt imponerad, jag förklarar mina tillkortakommanden på området med att jag har ett liv, och du har gjort det en gång tidigare.
(Ja, det är alltid bra med ursäkter....)

Hatten av!

jasajude

Välkänd medlem
19 okt 2008
228
1
16
pite
man blir så jävla imponerad OCH avundsjuk! Inte mest på grejjorna utan kunskapen.
grymt kul å läsa.

alla hattar av för dej!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Ska försöka få något filmat nu i helgen. Är ju långhelg så det ska väll försökas bli en del körning då :)

Ingen som vet hur man får till en broms perfekt? Har svampig frambroms.
Nobelpris till den som kommer med en fungerande lösning!

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Provat att lufta nerifrån med oljekanna? Då kan man vara helt säker på att man inte har luft i systemet.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ställ den på bakhjulen och lufta snabbt som attan, fick göra så på en 125a jag hade förr för att få till det.

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik
har haft samma problem jag med men som tur var så hade styvfarsan nått verktyg som sög i nippeln såå den sög ut alla bubblor och funkade prima ;)