Turbo Tråden

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Rent spontant skulle jag tveklöst lämna till NTC.
MCX monterar. Dom monterar bra, det funkar-men inte mer.
Deras "variatorkit" är bra såtillvida att den går framåt och har backshift. Det du förlorar är körbarheten och remslitaget.
NTC är definitivt mera kunniga då det kommer till variatorn. Och har en helt sjukt bra support om du vill skruva vidare i variatorerna senare, med rekommendationer om vad som funkar. Sen kan du berätta vad du vill ha för växlingsegenskaper eller hur/vart du kör så får du förslag om vad som bör funka till det.
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Jag kan bara säga att jag är sjukt glad över att jag bara har tio mil till NTC. Hade det inte varit så, då hade jag nog inte satsat på 4t-turbo. Dom har hjälpt mig med lite småprylar som jag själv inte har klarat av under färden och bemötandet man får är helt otroligt bra.
Även om jag själv känner mig som en idiot då jag ställer en massa korkade frågor så får jag alltid ett riktigt och utförligt svar tillbaks.

Jag har handlat mina prylar genom dom och kommer att göra det så länge jag åker Yamaha. :madgrin:
 

david_87

Medlem
12 dec 2007
32
0
6
Kiruna
Drar upp tråden med en fråga som säkert finns besvarad tidigare men då sökfunktionen verkar vara rätt värdelös så kör jag den här iaf. Det här med montering av turbokit på Nytron, är det något man kan lyckas med själv (har skruvat en del tidigare)? Har jag förstått rätt i att med 180 kittet så är enda riktiga skruvandet på själva motorn monteringen av oljepumpen för turbon?
 

HerrJonsson

Medlem
1 feb 2011
24
0
1
Arvidsjaur
www.modshop.se
Drar upp tråden med en fråga som säkert finns besvarad tidigare men då sökfunktionen verkar vara rätt värdelös så kör jag den här iaf. Det här med montering av turbokit på Nytron, är det något man kan lyckas med själv (har skruvat en del tidigare)? Har jag förstått rätt i att med 180 kittet så är enda riktiga skruvandet på själva motorn monteringen av oljepumpen för turbon?
Vi brukar resonera så här. Känner du dig det minsta tveksam om du klarar av att montera själv ska du lämna över det till någon som kan.
Det kan ligga en rätt stor slant i potten om något blir fel.
 

david_87

Medlem
12 dec 2007
32
0
6
Kiruna
Vi brukar resonera så här. Känner du dig det minsta tveksam om du klarar av att montera själv ska du lämna över det till någon som kan.
Det kan ligga en rätt stor slant i potten om något blir fel.
Förstod nästan det, är ju dock hur som helst svårt att säga om man är osäker eller ej före man vet hur det ska gå till.

240 kit beställt i vart fall, sen ser man om man skruvar själv eller lejer bort det hela.
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Förstod nästan det, är ju dock hur som helst svårt att säga om man är osäker eller ej före man vet hur det ska gå till.

240 kit beställt i vart fall, sen ser man om man skruvar själv eller lejer bort det hela.
Jag har monterat det mesta på mitt kit själv. NTC har hjälpt till med kompsänkningen, och dom har även svetsat grenröret. Grenröret fixar man hyfsat enkelt om man provat svetsa lite förut, men iom att dom har en jigg så går det hundra gånger snabbare och resultatet blev jättebra.

Jag ville mest montera själv för att jag tycker att det är kul att skruva lite, jag har startat upp den förra veckan och den går finfint på tomgången iaf. :D

Men sen kommer den ju självklart att jävlas en hel del och det lär bli många timmars felsökning och det är nog inte säkert att jag får den att gå som den ska på egen hand, så det lär nog bero på hur less jag blir innan jag lämnar iväg eländet. :D
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Nybliven turboägare till en -09 xtx mcx 240
Någon som vet vad som gäller för bensin. Vet att man ska tanka 98 men om detta inte finns till hands. Är det säkert med oktanbooster till 95oktan. Vilken booster ska man använda isf? Tripak?

Han som jag köpte skotern av hade det tydligen ganska gott ställt och bara lämnat in skotern till mcx och sagt "sätt dit allt som behövs" Varken han eller jag vet eg vad som sitter på... Hittar nya saker hela tiden. Hur vet man vilket variatorkit som sitter på, tex hur ser mcx vikter ut?
 

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
har fått läck vid oljepumpen bakom oljebehållaren på nytron, har inte monterat turbon själv, så hur sitter pumpen fast och hur är det tätat??
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Den är gängad i kåpan de finns 3 oringar och 2 kopparbrickor som de kan läcka ur.
Lättast att få ur pumpen är att skruva av locket sitter med 4 torx sätta tillbaka 2 skruvar ta en mejsel mellan skruvarna å vrid lös passa så du inte tappar pinnen som sitter igenom oljepumpsaxeln brukar kunna glida ur.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Vilket märke på turbokit får man mest för pengarna om vi snackar 180 hk? till nytro.
MCX
MPI
PUSH
Boondocker
ulmerracing

Eller någon annan?


Såg att man kan köpa push turbo kit för $2600 = 17700 + tull och moms + frakt.
Blir väl cirka 25300 innan man har det hemma.
MCX kostar 30900:-
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Satsa på Mcx ist dom 5k är lätt värt de svensk support reservdelar i Sverige och bland dom bäst kitten som finns på marknaden. Push är som en billig kinesisk kopia i jämförelse.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Vet inte om detta är rätt tråd men frågan har ju med turbo att göra iaf =)
Min fråga är då när man turbomatar en phazer hur funkar det med olja till turbon? monterar man någon extra oljepump eller liknande eller tar man bara trycket från motorn? känns som att fall princip på returen kan väll ändå inte vara riktigt optimalt om man tex kör uppför eller mkt på rullen??
 

saari_90

Medlem
22 okt 2006
8
0
1
Ö-vik
hej!
Har problem med min yamaha nytro mcx 270kit...
Hände för nån helg sen.. körde lungt runt i skogen... stannade.. skulle åka iväg sen när den började ladda 0.2-0.3 så sa det bara pangpang= ingen effekt.. for ut på leden körde lungt ett tag.. gav gas igen och den gick bra resten av dagen!

startade sedan upp skotern nån dag senare och skulle ta in skotern i verkstan för service.. körde en sväng på åkern och samma problem återigen... som nu är konstant.. så den går alltså inte alls när den börjar ladda..?!?!? tacksam om ni kommer med tips! mvh / johan