Turbo Tråden

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Jag var och hälsade på Erik på MCX imorse. Han ville kolla upp min efi då den tidigare har varit placerad väldigt dumt. Den funkade bra och han hjälpte mig med att fixa en custom boostC map. Även jag kör på Supertip vikter, men ej samma som Jonas. Mina väger 60g och har 14g innerhole, 8g middle, 2g tip.
 
Last edited:

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Jag var och hälsade på Erik på MCX imorse. Han ville kolla upp min efi då den tidigare har varit placerad väldigt dumt. Den funkade bra och han hjälpte mig med att fixa en custom boostC map. Även jag kör på Supertip vikter, men ej samma som Jonas. Mina väger 60g och har 14g innerhole, 8g middle, 2g tip.
På min skoter sticker mcx filtret rakt ut. Jag sparkade lös det hela tiden då det stod rakt up.
 
Last edited:

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
Jag personligen trivs inte med 90*snorkeln. Är och sparkar på den vid aktiv körning. Bytte helt sonika "insugsslangen" till en som var lika som original + filtrets längd. Det fungerade hur bra som helst! + mycket billigare lösning...
okey tack, då ska jag ta och testa det, :) har nämligen en lika slang som är längre liggandes :)




Jag är här.. :) Men skriver bara inte så mycket.. :)

Ang magnetventilen bak vid turbon, var NOGA med att stripa fast den + slangarna i insugsslangen. Var med om att min "slet" sig och trillade ner i mattan med laddtrycks störning som följd! Bildas grymt mycket is på dom = massor med vikt.
okey tack. själv så borrade jag hål i avskärmningsplåten för luftfiltret för slangarna och stack igenom dem och monterade den under luftfiltret på plåten, ingen risk att den ramlar ner då :) men tack för tipsen!,
 
Last edited:

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Har hållit på och testat idag. På tomgång ligger AFR på 14,2 när jag kryp kör ligger det på ca 13,7-13,5
Ted Jannetty rekomenderade AFR 14,5 tomgång, kryp körning 13,5, har jag för mig.
Lambda ligger på ca 0,84 då jag ligger ungefär 4000 rpm. Har bytt donuts + Y rör. Min boostC 290 uppgraderade map har mcx sänkt på 10500-12000rpm för att hjälpa till med varvstoppen. Dom ändrade lite på mellan och bränsle. Har fullt ladd på mellanregistret precis som jag vill ha. Men kommer kanske att få lite lågt varv på full gas i högre fart, då måste jag lätta på tip vikten. Men måste först köra in remmen ordentligt. Vill ligga på 10200-10500 rpm.

/Rizzzo
 
Last edited:
J

Jona$

Bra slutvarv där i tanke, samma som jag själv eftersträvar så man inte överladdar vid vårkanten.
Men en annan fråga du hadde gamla kittet på men uppdaterat till nya men har ändå kvar 16t snurran? och närmare 300hk. Ställt upp laddtrycket via displayen?
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Jajemen! Har en extern bränsle pump och uppdaterad bränsle,boost mapp till 290hk mapp. Men är nöjd med 16T laddaren. Mitt kit heter steg 2 mcx310hk kit.
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
En sak som jag märkte då jag ställde ner CO var att den blev mycket lättstartad efter stopp och kändes mycket rappare. Tack skotertoken, för ett kanon bra tips.
 
J

Jona$

Har ställt min med nu till -15 och kan bara intyga, dock bara tomgasande i garaget. Men maskin startar fortare och har krispigare gas.
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Nyfiken. Hur många Turbo åkare har vi på detta forum och vad kör ni?
 
J

Jona$

Jo det vet jag, ställer inte ned mer bara innan AEM sensorn åkt på.
Undrar samma med, bör finnas en del nytro-åkare med turbo å minstingen phazer med på forumet.. Lite monotom med bara våra kommentarer. :p
 

Zmeagol

Aktiv medlem
25 sept 2010
84
0
6
Östersund
Har en nytro med mcx 270. Inte så mycket diskussionsvärde i det kanske, jag tycker tråden skulle ha vare klistrad i tex tekniksnack och heta 4t turbo frågor, då skulle det kanske bli en aning mindre nystartade trådar med diverse turborelaterade frågor samt att alla svar fanns samlade i en tråd. Men rena chat trådar vet jag inte om dom blir så intressanta då dom oftast spårar ur och det blir just två som håller en konversation som passar vid fikabordet. :boring:
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Har en nytro med mcx 270. Inte så mycket diskussionsvärde i det kanske, jag tycker tråden skulle ha vare klistrad i tex tekniksnack och heta 4t turbo frågor, då skulle det kanske bli en aning mindre nystartade trådar med diverse turborelaterade frågor samt att alla svar fanns samlade i en tråd. Men rena chat trådar vet jag inte om dom blir så intressanta då dom oftast spårar ur och det blir just två som håller en konversation som passar vid fikabordet. :boring:
Låter som en kanon bra idee att ha under tekniksnack. Om ni undrar varför jag redigerar mina inlägg ibland. Det är för att mitt tangent bord skriver ibland, inte som jag vill:)
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Jag också åker Turbo Nytro. Dock premiär för denna säsong!
Bara hunnit prova efter snöbelagda skogsbil vägar.
VART FAN ÄR SNÖN? :)
 
J

Jona$

Fick i boggien idag och fattas bara dra kabeln till Ecu:n från dämparn samt lite småfilande... men upptäckte att hon tveka lite bluddrande på gasen när man körde och dog en gång efter man släppte gasen efter fullrepa på vägen hemma.. visserligen var hon inte mer än ljummen.. kan de vara co? den är ställd på -15... alldrig fått maskin att dö sådär förr.

Nu står den lastad på chevan och ska till yamaha imorrn för lite mysstund.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Man ska ta det otroligt lugnt innan motorn är ORDENTLIGT varm, tänk på att det är en otroligt trimmad motor ni har att göra med.

Du tror inte att det kan vara så att din tomgång som är lite lågt ställd? Apex är känsligare på det än nytro.
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Prova att ställ tillbaka CO. Men som förgående talare säger och du ska ALLTID se till att du har bra bensin i din käraste. Jag blandar alltid in Oktan booster, inte för att jag ska få mera att köra utan säker ställa att jag har bra bensin. Mekonomen säljer Tripack som är väldigt bra och kostar inte skjortan och är drygt.
 
J

Jona$

tomgången lågt ställd? du menar man skullte skicka upp den till kanske 1800-2000 i tomgång men ändå köra -15-18 i co?

Och till Rizzo var kanske lite snål på att värma upp rejält men hon hadde stått i garaget och nåt runt 40grader innan man fes iväg.. kunde låta bli.
Och har v-power i tanken "99"
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
När du ändrade din CO, blev tomgången lägre då? När jag ändrade blev min högre 1800rpm.