Turbo Tråden

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Så här har jag gjort med mitt batteri. Har även monterat tillbaka den lilla kylaren.
 

Attachments

Last edited:

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Vet inte hur det är på en T-Apex men på T-nytron ska du dra upp tomgången en kvarts varv vid montering, rekommenderar iaf mcx.
Den får juh trots allt ta i hårdare motorn när den suger genom ic´n, pre-coolern osv än en liten sketen luftburk. Innan turbon börjar hjälpa till förståss
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Men du råkade inte trycka gas handtaget snett eller dylikt, kommer fan inte ihåg hur detta var, men läst många som har lyckats med det och skotern bara dör/stannar. Någon med bättre minne som kommer ihåg detta.
 
J

Jona$

Nej det finns inte med ifrån Mcx, och nej den steg inte.. snarare nu när den fick komma ut så låg den bara en bit över 1000.. tänkte inte så mycket på det.. kanske 1200


men tripak trots 99okt? inte dyrt visserligen men,...
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Att tomgången blir högre innebär bara att den får en blandning som ligger närmare vad den ska vara. För dom är inte magra redan utan turbo... och då med, huva! Jag har aldrig gillat Apex med turbo, eller snarare. Jag vill kunna stå på tomgång och nypa full plugg utan att den dör. Det går att få till. Tro mig.. :) Och med launch control, då har du åka av!! Är bisarrt att stå still och se 0,6bar på mätaren och sen släppa knappen, KABLAM och det går 160+! Skulle vara intressant att sätta in ett par reeds i plenum för att få stabilare tomgång, och bättre respons från start. tror det skulle bli sinnes sjukt fin respons innan ladd.
 
J

Jona$

Jo sant, har för mig den gav högre tomgång i garaget. men får ta en närmare titt på allt. får ta å köpa tripak imorrn och blanda i.. kör ni 30ml på 50l eller 30ml på 10l ? och köra en varm repa å se vad den lägger tomgången på.. vet att den inte drar i vajern iaf så får ställa upp förgasarna isf. om inte justering av co gör nåt.

rek för varvtal som tomgång?
 
J

Jona$

Lite Edit, bestämde mig för att varmköra skotern lite när den stog på chevan i snöovädret -0. Döm av min förvåning då maskin inte startar via fjärren när man står i fönstret. den gör ett försök men verkar inte hålla igång när den får sin första sup.

Detta förvärras med försöken och börjar misstänka stift. går ut och gör ett sista försök med nyckeln och får den tillslut att börja vacka till liv. låter den gå tills mätaren visar 50+ och ser att den håller relativt låt tomgång ca 1300 testar några snappa snäppar på gasen och den tvekar friskt samt tvärdör vid gassläpp. Efter ett tag lägger den sig snudd på 1000, i detta läge är jag relativt övertygad om att ett stift släckt sig eller påväg.

Men testar iaf att ställa all co till org 0, maskinen startar direkt och svarar direkt på pumpgasandet samt dör inte vid släpp och lägger sig nu en bit över 1500 vid tomgång.

Sug på den karamellen, kort sakt gör jag inget mer med bränslet innan jag fått b-lambdan.
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Fan vad bra att det ordna sig. Det är inget roligt då det strular.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Lite Edit, bestämde mig för att varmköra skotern lite när den stog på chevan i snöovädret -0. Döm av min förvåning då maskin inte startar via fjärren när man står i fönstret. den gör ett försök men verkar inte hålla igång när den får sin första sup.

Detta förvärras med försöken och börjar misstänka stift. går ut och gör ett sista försök med nyckeln och får den tillslut att börja vacka till liv. låter den gå tills mätaren visar 50+ och ser att den håller relativt låt tomgång ca 1300 testar några snappa snäppar på gasen och den tvekar friskt samt tvärdör vid gassläpp. Efter ett tag lägger den sig snudd på 1000, i detta läge är jag relativt övertygad om att ett stift släckt sig eller påväg.

Men testar iaf att ställa all co till org 0, maskinen startar direkt och svarar direkt på pumpgasandet samt dör inte vid släpp och lägger sig nu en bit över 1500 vid tomgång.

Sug på den karamellen, kort sakt gör jag inget mer med bränslet innan jag fått b-lambdan.
Har du monterat själv? Funderade bara, om luftskuvarna har blivit rörda. Vilket dom inte ska.
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
När vi pratar luft skruvar. Hur ska man lufta kylsystemet på rätt sätt på en apex? Läst en massa olika. Man har kylare locket och den lilla behållaren brevid + luft skruven längst bak i bandtunneln. Vet att lilla behållaren ersätter luft bubblor till behållaren med kylare locket.
 
J

Jona$

Nepp jag har inte rört dom, undrar om de inte iaf är stiftena.. den fick samma symptom nu när den var kall igen.. hostar lite å slutar sedan.. har införskaffat den andra versionen av stift nu cr10ek och ska bara fixa nån hatt dom å se hur det blir.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Är det 4 stiftade stiften? Dom körde jag med i min, med originalstiften fick jag att den klippte tändningen när laddet gick över 1bar
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Skotertoken,

Jag tror bestämt att vi har träffats om jag inte missminner mig?
Förra året var jag en sväng på NTC i Arvids och snackade lite strunt med några i butiken, dom på NTC var schyssta (eller oshyssta) och lät mig provköra en Nytro dom då hade inte, det var en MTX med excell-system och lite småplock gjort.

Sedan 2005 har jag sagt att jag aldrig mer ska ha en skoterjävel för att dom är värdelösa och bara jävlas med allt och alla men.. jag åkte till Kiruna och köpte en Nytro MTX och sitter precis och funderar på att lämna den i Arvids och hämta den 140hk starkare. :heh:

Jag snackade lite och blev i princip avrådd att köpa en -09as MTX av en kille i butiken, och jag köper hans resonemang. Men min budget är inte oändlig och priset blev rätt på en helfräsch 09as enägarmaskin som gått 100 mil, så jag köpte den iallafall. Har varit ut en sväng och den är fan underbar.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Token 2st va de nog på dina stift sånna satt i min nya motor men plockade ur dom å stoppade i orginal med enkel elektrod har aldrig haft tändmissar.
Har inga bra erfarenheter med fler elektrods stift å turbo på bilar då bla..
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Skotertoken,

Jag tror bestämt att vi har träffats om jag inte missminner mig?
Förra året var jag en sväng på NTC i Arvids och snackade lite strunt med några i butiken, dom på NTC var schyssta (eller oshyssta) och lät mig provköra en Nytro dom då hade inte, det var en MTX med excell-system och lite småplock gjort.

Sedan 2005 har jag sagt att jag aldrig mer ska ha en skoterjävel för att dom är värdelösa och bara jävlas med allt och alla men.. jag åkte till Kiruna och köpte en Nytro MTX och sitter precis och funderar på att lämna den i Arvids och hämta den 140hk starkare. :heh:

Jag snackade lite och blev i princip avrådd att köpa en -09as MTX av en kille i butiken, och jag köper hans resonemang. Men min budget är inte oändlig och priset blev rätt på en helfräsch 09as enägarmaskin som gått 100 mil, så jag köpte den iallafall. Har varit ut en sväng och den är fan underbar.
Kan nog hända att jag var där, höll till där ganska mycket förut. Nog går det att få fason på en -09 med, min var ju en -09.. ;)

Token 2st va de nog på dina stift sånna satt i min nya motor men plockade ur dom å stoppade i orginal med enkel elektrod har aldrig haft tändmissar.
Har inga bra erfarenheter med fler elektrods stift å turbo på bilar då bla..
Lustigt, dom stiften jag bytte till var med 4. Original med 1. Hade inte en enda tändmiss sen jag satte i dom stiften. Jag tipsade Tnytro om dom stiften, han satte oxå i dom. Då fick han fixa om i variatorerna för den ville börja övervarva. Jag ska kolla upp vad dom heter.
 
J

Jona$

cr10ek är dom 2stiftade som det snackats om ger mer effekt. köpte dom mest för att ge ett annat stift chansen. nu lever maskinen igen.

Men var ett helvete att byta i mörkret i en halv snöstorm när den dessutom är lastad på chevan :p
 
Last edited:

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
cr10ek är dom 2stiftade som det snackats om ger mer effekt. köpte dom mest för att ge ett annat stift chansen. nu lever maskinen igen.

Men var ett helvete att byta i mörkret i en halv snöstorm när den dessutom är lastad på chevan :p
Fy fan. Det där lät inge trevligt. Jag har varit och gasat på idag. Är så grymt nöjd med hur den går nu.