Turbo Tråden

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
http://www.blocket.se/arvidsjaur/MC_XPress_180hk_Turbo_Kit_31243570.htm?ca=2&w=3

Fan också, som en skänk från ovan så har dom ett 180hk kit på hyllan. Jag är nog egentligen sugen på 270hk-kittet, vad är det som skiljer? Är det bara lågkompskolvar och högre laddtryck och sedan gasa?
180hk-kittet lär vara snällare mot att käka rem, fast jag kör iofs max 50 mil per år, så det behöver man nog inte bry sig om egentligen. Sen har jag äntligen ett varmgarage, så nu kan man ju skruva när det börjar att jävlas.
Ok, Never Mind, jag har hittat info kring vilka hårdvaruskillnader det är mellan kitten.
Man får försöka att inte vara så impulsiv och köpa ett 270hk kit istället, fast där måste jag nog lejja bort installationen skulle jag tro. 180hk-kittet fixar jag enkelt själv, men att lyfta toppen på en 4t vette fan om jag klarar.
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag är självklart ingen som skruvar mycket men det gick faktiskt bra att montera. Fotade av kamdreven innan jag tog isär allt. Se kompsänkningen som en rolig utmaning. Rekommenderar 270 kittet, du kommer inte att bli besviken.
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Jag är självklart ingen som skruvar mycket men det gick faktiskt bra att montera. Fotade av kamdreven innan jag tog isär allt. Se kompsänkningen som en rolig utmaning. Rekommenderar 270 kittet, du kommer inte att bli besviken.
Fördelen får väl ses som att det är enklare för mig att felsöka när det börjar rackla - då jag själv har monterat ihop det liksom.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
180 kittet är ett "lätt och lagom" kitt. Otroligt körbart! Tycker det är mer lättkört än en standard eller 240/270. Men å andra sidan så är 240/270 roliga på sitt sätt, men skoten känns lättare på nosen med 180 än 240/270. Blir inte lika hårda nedslag av skidorna.

Remförbrukning är en inställningsfråga. 240/270 tar inte mer rem än nån annan, om dom är inställda rätt.
 
J

Jona$

Beskriver detta från grunden

har installerat
mcx290
sledstart
yamaheater booster

Problemet som kommer är att den har alltid startat direkt å skött sig mm i garaget.
Men direkt när den kommit ut har den blivit riktigt svårstartad om den ens går att starta när den är kall. Bytte stift och den starta direkt.
testade dagen efter, startade men kräver ca halv sek längre på sig.

Dagen efter det så efter flera sekunders gnuggande så går den igång tvekande bara för att dö av.. samma sak stup i ett.. förutom att ibland gnuggar den bara.
pumpgasar å får den att leva.. men den tvekar rätt fint innan den får stabilisera varven.

sen är det lugnt när den blivit varm, då kan man starta å slå av utan den tvekar.
Men är den ljummen är det på gränsen den vill utan att man måste starta den nån extra gång.

Detta har jag noterat
inga felkoder så kan inte vara tempgivaren?
bränslet forsar genom filtret så soppa kommer
Det har alltid varit samma temp ute vid dessa starter 7-9 minus
inga andra saker såsom tomgång eller co är omställt.
har alltid startat klanderlöst innan denna uppgradering.
 
J

Jona$

var ut nu efter att de var lite mer än 50min sedan den startades sist. testade med fjärren och den startade men höll väldigt låga varv..lät som den gick på 3typ sedan dog den efter att kämpat med dom varven i några sek.

Tog en massa gnuggande och full gas för att den ens skulle hosta och startade tillslut och går då direkt som den ska.

Vad fan är detta?

En röd tråd jag börjar se är att den försöker alltid starta första gången, antingen är precis påväg att starta eller startar men håller låga varv. Sedan är det bara full gas för att få den att starta.

en uppdatering, efter att vilat i 40min så satt jag en påse över filtret vid turbon och då starta maskinen direkt. Börjar fundera om tempsensorn har fått juck iaf. att den tror det är varmare än vad det är, därför så startar den första försöket eller försöker och sedan vill inte.
Det tyder juh på det pga att påsen fungerade? ska testa det en gång till när den är riktigt kall samt startgas om det inte hjälper.

1,5h senare. testade utan några metoder först och döm av förvåning när maskin startade direkt.

detta är för mig välldigt konstigt. ska göra ett test till om en timma.
Får ta och kolla om man kan mäta sensorn eller så.
 
Last edited:

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Du har kollat så inga slangar är klämda eller dylikt. Ring upp Erik och prata med honom. Har säker bra tips om var du ska felsöka.

/Rizzzo
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
tror att du behöver byta stift dom du har satt i är ännu känsligare på att gå sönder just vid kallstart. sen har jag märkt att de är viktigt att man varmkör riktigt innan man slår av, motorn är inte fullvarm när lampan har slocknat utan går fortfarande på kallstart å startar man å stänger av flera ggr utan att göra den fullvarm nån gång så tror jag att stiften kan fara. Obs vet ju inte om du har gjort de men bara en tanke..
 
J

Jona$

Som sagt den har fått stå å gå tills man inte kan ha händerna ens på fotstegen så varm blir den. Tvivlar på slangar blir klämda då jag ser tydligt hur pumpen drar soppa genom det externa filtret när man slår på tändningen.

Tvivlar även på stiften då det var samma sak med "org"
Saken är den att den startade alltid eller var nära på första försöket men dog alltid efter att låtit som 3cyl eller bara låga varv. Sedan var det bara fullgas å låta startmotorn jucka igång den.. när den väll gick var de prima.

Tror iaf på att den skicka fel i starten?

Men har iaf startat den 6gånger nu när den har startat på första försöket.
Den Den 6:e gången var det 14h imellan den senaste.

Har även nu slängt i tripak och mer v-power.

Få se om systemet sköter sig nu, ska in med den i garaget å montera den lilla plast som är kvar och ut igen. Återkommer problemet nån gång igen så får jag ta å ringa Erik.

Har upptäckt ett enda fel som kan vara kopplat. Sledstart har 2st säkerhetsavstängingar.
Den ena är trycksatt så tar man bort sidokåpan jordar den och man kan inte starta med fjärren.
Den andra är en enkel on-off
Den första fungerar men den andra gör inte. vilket ter sig välldigt konstigt då båda har samma kabel att dela som grund.
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
Funderar på att byta matta då det lossnat ca 30st kammar på den jag har nu och kammarna är så mjuka, Tänkte höra vad ni andra som kör turbo kör med för mattor? någon ni rekomenderar? jag vill då ha en med hårda kammar, minst 44mm helst högre då jag kör 85% i lössnö
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Funderar på att byta matta då det lossnat ca 30st kammar på den jag har nu och kammarna är så mjuka, Tänkte höra vad ni andra som kör turbo kör med för mattor? någon ni rekomenderar? jag vill då ha en med hårda kammar, minst 44mm helst högre då jag kör 85% i lössnö
Callenger extrem verkar vara poppis.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Snarare yamahatråd och inte turbotråd! Skulle vara kul med en turbotråd där 2 takt och 4 takt folk hjälper varandra istället för att kasta skit på varandra men det är väl omöjligt?
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Snarare yamahatråd och inte turbotråd! Skulle vara kul med en turbotråd där 2 takt och 4 takt folk hjälper varandra istället för att kasta skit på varandra men det är väl omöjligt?
Har väl i alla fall vad jag läst / förstått inte varit någon smutskastning av 2t - turbo i denna tråd.
Men du kanske menade att de kan fort bli det!
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Nyfiken. Hur många Turbo åkare har vi på detta forum och vad kör ni?
Är nog mycket en yamaha tråd för att det flesta som skriver i denna tråd kör just yamaha. Allt med extra fläkt är ju intressant.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Tråden ligger just under yamaha så då blir det nog automatiskt en 4-t turbotråd...


Men ang matta så köp en extreme 2,5" sen om du inte vill ha 2,5" kammar så kapa dom till den längd du önskar blir bara styvare kammar av detta, vilket är ett plus vid mycket effekt.
 
J

Jona$

Jadu har väll utföt en närmare 8st starter där maskinen startat direkt och testade igen nu på kvällen i ren frustration och tro int på fan den inte startade med sledstarten, inte ens med 2sek vrid på veven. Gick ut allmänt less vid det här laget med nyckeln och vred om, ca 5-6sek senare startar skotern men inte bara att den vakna till.. det var precis som man vevade igång maskinen så den tuffade igång mer å mer tills den fick nåt att tända på.


Blir inte klok, inget är ändrat som ska ge detta. Maskinen går som en klocka när den starta. det sker utan nåt direkt mönster, enda jag kan påpeka nu är att det var på sin höjd 4grader kallare än dom tidigare starterna.

Jag tycker mig se att den inte får bränsle nog i starten. Inget fel på bränslet iaf, v-power+tripak.

Får ringa Erik imorrn för detta ger mig magvärk in i det grövsta.
 
J

Jona$

Kort sakt så spyr jag snart.
Symptomen har inget större samband mer än att det verkar gå bättre nu. den har trots allt startat felfritt 8gånger och krävde "bara" 5-6sek för att starta nu mot att förut kunde du testa allt å den inte ville ibland inna byte av stift som redan då hadde bara gått nån timme.

Men saken är den att det ska juh inte ske. Jag kan inte se nåt samband heller mer än möjligtvis nån minusgrad till skillnad.

snart skickar jag maskinen i sin egen grav om detta inte löser sig.
för det är nåt i starten. för när den väl startar så svarar den direkt. skulle det vara att nån slang eller filter begränsar skulle den tveka då juh.. krävs klart mer soppa när man pumpgasar än när den måste starta.
 
Last edited:
J

Jona$

Nån på ty var ute om att det kunde vara filtret i tanken som vart klämd eller att det externa sitter fel. Men kan väll inte vara det då maskin svarar när den väl startar. går inte åt mer soppa för att starta än att varva.
Spridarna kan det inte heller vara då den som sagt går.

Det enda jag har att gå på är att tempsensorn inte läser rätt temperatur och därför inte skickar på rätt mängd bränsle. men jadu allt är bara gissningar. kort sakt så vet inte jag vad nästa steg ska bli. får höra mer Erik.
för är hundra på att detta problem har att göra med turbokonverteringen.