Turbo Tråden

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
lambda och laddtrycksmätare har sin plusmatning från kablen som går från tändningslåset, möjligt att det överbelastar, ska prova ta +matningen från 12v uttaget istället, och köra kontaktspray..
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
kört elspray överallt, kollat alla kontakter 15 jävla gånger, varit lös med IC o hela skiten o kollat kabelhärvan och ja hittar inget (fast ja kan ju va blind också) flyttat +matningen från tändningslåset till 12v uttaget åt mätarna... ska även köra utan xenon i helgen för att prova.. nu väntar ja bara på att nya ECU-boxen ska komma hem sen kan man prova.. bränner jag den också vet ja fan inte vad ja ska göra :/
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Billiga Xenon-konverteringssatser är störgenratorer av värsta sort (även dyra kan vara dåliga...). Jag jobbar som EMC-ingenjör åt Saab i östersund och jag håller på hela dagarna med att mäta upp störningar och försöka få bort dem. Jag kan säga att mina egna xenon-satser i bilen har jag gett upp hoppet om att kunna avstöra. Största problemet är väl att hela ballasten är fylld med gjutmassa så jag kan inte gå in och avstöra på det vis jag vill. Dock påverkar de bara radiomottagningen så jag kan leva med det.

Just switchad högspänning gör att det genereras massa elektomagnetiska störningar som sprider sig på kablagen och i luften.

Så jag kan mycket väl förstå om en xenon-konvertering stör ut motorstyrningen.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Jag har ju testat att ta bort xenonet och köra, men utan resultat. Men om boxen redan är "brännd" så gör det ju såklart ingen skillnad. fast man kanske slipper bränna ännu en ECU iallafall.. Hoppas nya ECUn kommer hem idag så kan man testa :) de som är skummt är ju att så jääävla många nytro/apex osv kör med xenon utan problem...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Är det kina-konverteringar så är jag inte förvånad för det skiljer så in i helsike mellan individerna i bland. På min bil är det en ballast som stör avsevärt mycket mer an de två andra.

Jag tror ju iofs inte att de stör så mycket att den bränns pga av störningarna men det kanske stör så mycket att funktionen inte blir rätt och att det blir följdfel. Andra vanliga bovar när saker brinner är dåliga jordpunkter eller trasiga jordflätor etc. Jag vet inte hur det ser ut på nytro men om det finns jordflätor så kolla att de är riktigt åtdragna (gärna taggbricka) och byt för guds skull inte ut en jordfläta mot en halvdan kabel eller liknande. Det kan få katastrofala följder. Det påverkar inte så mycket på lågfrekventa störningar/signaler men i en modern insprutningsmotor så är det mycket pulsade signaler till tex insprutningen vilket genererar högfrekventa störningar som man normalt sett vill jorda ner i jordplanet (oftast chassiet på ett fordon) och har tillverkaren ansett att det ska vara en jordfläta på ett ställe då är den där av en anledning och då ska den vara hel. Tillför man elektronik utöver original utrustning eller bara flyttar runt elektronikboxar eller liknande så kan man få va fasen som helst.

Man ska veta att alla prylar som är till för konsumenter är byggda av billigaste/sämsta prylarna som är tillräckligt bra. Detta gäller framförallt inom fordonsindustrin och elektronik och det funkar ju oftast så länge man följer tillverkarens instruktioner.

Av ren nyfikenhet, vad kostar en ny ECU? Låter dyrt att bränna sånna på löpande band.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Fick ECUn idag och bytte efter ja slitit ur xenon och dragit om kablarna till mätarna, MEN inget resultat?! får fnatt och lastar skotern o åker direkt till TEMAB (vilken service!) som tog in den direkt och hjälpte mig felsöka, provade byta till en annan ECU, inget resultat, provade en annan MCX-box, inget resultat, bort med dynan osv en slang från turbon satt lite halvtaskigt, satte den bättre, inget resultat, plockade lös fuelrail o extraspridare, startade skotern och lät den gå på tomgång och körde tryckluft i slangen till MCX-boxen, man ska då lura den att tro att skotern får ladd, och extraspridarna ska köras men inget händer. jahapp tänker vi, är de boxen ändå? provar en annan, samma resultat... vafan? både jag o henke kliar os i huvudet. så vi börjar mäta upp massa kablar, de slutar med att kabeln till TCV-ventilen jordar i chassiet, och den visar sig vara klämmd under tanken, och där har det skavt ett litet hål på kabelhöljet, tejpar det och sätter ihop maskinen o allt fungerar! :D

En ny ECU kostar 6400 eing9911
 
J

Jona$

Fan va härligt.

Lös den här knuten då grabbar.

Min maskin visar 10.5 afr direkt vid fullt ladd, övrigt ok.
*trycktestat insug och utblås. noll läckage
*kollat bränsletryck samt tändspolar. Allt inom spec
*ventiler och kam justerades för 2 år sedan och har fungerat klockrent.
*gav 1.1bar sist men tror det beror på högtryck då det regnade och var disigt.
*kollat slangar till tcv ventil samt borrat wastegate och fanns inget i, även testat sug å blås på dumpen.

Skickade då iväg gen 3 efi:n till mcxpress och fick samtalet av Erik idag att han finner inget fel oavsett hur mycket han simulerar och tror problemet ligger i dom svarta spridarna och kommer skicka ner dom bruna som har mindre cc och en map som passar dom.

Vad tror ni folket?
 

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
Hur är gassvaret på 180 kittet jämnfört med 240/270? har för mig jag läst 180 kittet är rappare i början. ni som provat båda hur är det?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Självklart är 180/190 kittet rappare i början då den har org komp, och 240/270 är kompsänkt. Hur stor skillnad de är kan ja tyvärr inte uttala mig om då jag bara kört 240 och 270 maskiner.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Billiga Xenon-konverteringssatser är störgenratorer av värsta sort (även dyra kan vara dåliga...). Jag jobbar som EMC-ingenjör åt Saab i östersund och jag håller på hela dagarna med att mäta upp störningar och försöka få bort dem. Jag kan säga att mina egna xenon-satser i bilen har jag gett upp hoppet om att kunna avstöra. Största problemet är väl att hela ballasten är fylld med gjutmassa så jag kan inte gå in och avstöra på det vis jag vill. Dock påverkar de bara radiomottagningen så jag kan leva med det.

Just switchad högspänning gör att det genereras massa elektomagnetiska störningar som sprider sig på kablagen och i luften.

Så jag kan mycket väl förstå om en xenon-konvertering stör ut motorstyrningen.
Kina-LEDramper är ofta lika illa , stör i vissa fall ut comradio och stereo på lastbilar .
 
J

Jona$

Har en apex 290mcx bakmonterad och vid 10500 wot ger den 10.5 afr, i övrigt stämmer det, runt 13.2 tomgång,11-12 lugn körning

Har testat med nya bosch bruna spridarna samt mappen till dom och ger ändå fet wot.

jag har trycktestat insug och utblås, inga läckor.
kollat alla kablar
kontrollerat lambda är riktigt samt att bränsletrycket stiger mot 4bar vid fullt ladd.
kompressionsprov vilket gav 9.5bar på alla förutom 3cylindern där det gav 9.2
dumpen öppnar som den ska,wastegate vid 0.8 bar vid mätning.
nya stift
inga läkage

det känns som ett mysterium.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Lurt, låter ju som att boxen tror den har mer ladd än den har och skickar i mer soppa.
Och feppla manuellt med bränslekurvorna på högladd är väl inte att rekommendera.

Hade du blåtandskoppling till din?
Tänkte om du testat autotune och sett vad den ger för kurva.

Har själv försökt med autotune men jag får nåt felmeddelande i laptopen, typ "Burned page 0 failed"
som jag försöker få någon klarhet i.
 
J

Jona$

Tps:n ligger inom gränsvärdena enligt datorn och skickade min mcx efi "gen 3" till Erik som sa sig inte finna nåt fel. Men jag är skeptisk ändå. Enda skillnaden är jag har launch controll nu men den klipper bara varven när jag aktiverar den
 
J

Jona$

checked the diagnostic

1 throttle angle 15-18 closed 95-100 open, mine was 16 and 97
2 atmosperhic pressure i got 100
3 intake pressure i got 100 so i guess they both are correct
5 intake temp 15 deg celsius
6 coolant temp was the same as above and its correct
7speed puls? checked out at 0 as it should
9 voltage 11.8
24 throttle switch should be off but my said on, is that because i disconected tors?
26 grip warmer 0
27 thumb warmer 0
29 shock rear on
30 coil 1 measured and correct
31 coil 2 the same
32 coil 3 the same
33 coil 4 the same
36 injector 1 sent for test and was tight and nice spray
37 injector 2 the same
38 injector 3 the same
39 injector 4 the same
50 fuel relay works
51 fan relay, works but i removed that cooler.
52light relay, works
58 dash meter, works
60 eeprom, works
61 engine code, none
62engine code repeat, none
70 meter of total engine run, works

i also messured the tps and got 0.72 closed and 4,08 open wich seems right as i found.

can you messure the fpr , at idle and without boost i got around 2.9bar, wheen full boost i see aroun 3.5-3.9bar

the sensor at the ecu must be the baro senor ? can you messure it
the other one that sat in the intake is assume go by intake pressure and both this ones give the same according to my reading of diagnostic.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Du har fan inget roligt problem du :/ har kommit fram till att skotrar är precis som tjejer... man får aldrig veta vad som är fel, och när det väl kommer fam var de bara en liten skitsak som är snabbt fixat...

Lycka till med felsökningen!
 
J

Jona$

Jo precis så är de :p ska be Erik skicka ner en efi gen 5 med rätt map innan jag ska till fjällen, är lur på att det är den iaf.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Gen5 borde ju vara bättre. Har du lust så slanta gärna ut för en blåtandsmoj så kan du logga med telefon/bärbar och kika på loggar med Megalogviewer och ev. justera med Tunerstudio.
 
J

Jona$

Den rör sig bra trots den feta wot:n
[video=youtube;lh1FEtWDgbk]http://www.youtube.com/watch?v=lh1FEtWDgbk[/video]