Turbobygge -Funderingar

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
vad var det för pump du körde då? Jag har säkert läst men minns inte
menar du mig så har jag en Jabsco Marco 12V Kugghjulspump som är avsedd för olja. Max kapacitet 5 lit/min. Strömförbrukning 12V - 7 Amp. på 2bar å 2m sughöjd

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
DC motor speed controller beställd! borde ju funka skit bra med en sådan:) hur har ni som byggt turbo bestyckat era skotrar då? sägs ju att man får gå ner i munstyckes storlek, vad har ni använt för instrument för att hålla koll?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
är också lite småsugen att bygga turbo på en gammskoter nån gång i framtiden, men de blir nog ett bra tag framöver då man har tid o lust och lite mer kunskaper.

går det ens med en fläktkyld motor? eller är det för lätt att överhetta?
fundearr på rotax 440, dels pgr av att everest chassiet är litet och smidigt,
srv540 ss440 känns trånga å bygga i, och blizze 503 och evrest 500 känns stora o klumpiga istället

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Går utmärkt att bygga på fläktmotor. Se bara till att det är en reedventilad motor. Funkar förmodligen på kolvstyrt insug också men jag är rädd för överraskningar modell besvärliga. Man får ladda en aning mindre på en luftkyld snurra och lägga sig långt från spikrisker. Det gör man lättast genom att utgå från lågt kompförhållande typ max 0,8-0,9 eller köra på e85

Jag skulle nog utgått från 0,8 kompförhåll om man ska ladda närmare kilot. 1kg ladd bör räcka till nästan dubbla effekten på en srv 540 förutsatt att man byggt rätt.

srv 540 känns som ett bra alt då den har hyffsat med cc och är hållbar i grunden.

Det skulle nog vara en stor fördel att köra på e85 för då går allt kallare så 10-1 i komp är nog ok då. En srv 540 har nog närmare 10-1 i komp original redan

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Okejokej.. vad tror du är en lämplig snurra ? ifrån 740tic/940 turbo?
som sagt har en del att lära innan jag ger mig på ett turbobygge.. nått kul man kanske skulle kunna göra i framtiden nån gång om man har allt för mkt tid över.