Turbobygge -Funderingar

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Turbo på grenröret funkar (finns filmer på u-tuben av en kille från USA på en XCR trippel om jag inte miss minner mig).

Att bygga turbo är ingen månvandring som många får för sig. Det är simpelt. MEN du kan räkna med att läsa på dig en heel del.

Finns en tråd på SR (www.snowrider.se/forum) 2T turbo tror jag den heter. Ojojoj Där finns MASSOR med godis.

Själv läste jag i över 1år, dock blev aldrig bygget av. Men kan allt man behöver veta för att bygga (okej kanske inte allt men väldigt mkt) :rolleyes:

Joråå vist skulle man kunna åka turbo rakt på grenrör men då får man inte ha expansionskammare efter turbo,,,,,,,,Man skulle tappa lite effekt bara men helt klart funkar det lite stora soppaförluster bara tankbil
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Tänkte sikta 100hk+ i kamikaze-apparaten jag skall bygga iallafall. Själva meningen med turbon är att få det att fungera och ge någon ponny, har inte så höga krav i övrigt.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
helt rätt, jag tror inte de finns nån som har byggt en värsting motor första gången och fått den att fungera..
Svårats är nog att få till ett bra oljesystem, och på andra plats kommer soppasystemet.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Ser en viss prestige i att få det att fungera och sedan att ha det i en så pass gammal skoter. Då har jag iallafall bestämt mig om att försöka så småningom. Det enda problemet är väl att hitta nåt gammalt härk snart.
Sökes: Arctic Cat Panther fram till 1975.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Ser en viss prestige i att få det att fungera och sedan att ha det i en så pass gammal skoter. Då har jag iallafall bestämt mig om att försöka så småningom. Det enda problemet är väl att hitta nåt gammalt härk snart.
Sökes: Arctic Cat Panther fram till 1975.

En maskin som går bra trotts låga hk redan standard är ex 440 yamaha..Den ska ha 48hk och går faktiskt som ett skott och håller för vad som hällts..En turbo på en sådan skulle man säkert kunna få ut 70hk på 0,8 bars tryck ,,Tror det kan vara svårt att ladda mer på en luftkyld,,,,,Evnt kort repa

Att få till 100 hk ur en luftkyld blir svårt,,måste få tafg i en motor som ger typ 70m org,,Eller så får man göra en grunlig portning så den ger 70hk utan turbo..
Vilken luftkyld har max hk???..

Enklast vore att släppa lite på gammelheten och ta envattenkyld yamaha exatier 570 den harv ju 80-90 hk standard och tål turbo bra,,Den går säkert att lagdda 1 kilo om man bygger för det och då kan man få till 130hk lätt och evnt rätt hållbart..
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Motorbyte är en självklarhet. Även fast det vore häftigare att kräma ur en gammal motor så vill jag ha ett bättre utgångsläge.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Jag hadde förmig att jag har kasta in nån bild på mitt yxbygge, men jag hittade inte de..
Så jag lyfter den här tråden, den handlar ju om 2t turbo byggen :eyebrows:

OBS de är en gammal bild, nu sitter de intercooler och en hemmagjord WG på pipan.

 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hur är det med den här extrema kompsänkningen som boost pratar om.. ? Jag vill kunna starta skotern vid normala förhållanden och då vet jag inte om det är så bra med så pass lågt kompressionsförhållande? Sen har jag slagit fast att vattenkylt is the way to go.

Allra bäst vore dessutom en lagrad turbo så man slipper oljetrassel, men det kostar sin slant.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Hur är det med den här extrema kompsänkningen som boost pratar om.. ? Jag vill kunna starta skotern vid normala förhållanden och då vet jag inte om det är så bra med så pass lågt kompressionsförhållande? Sen har jag slagit fast att vattenkylt is the way to go.

Allra bäst vore dessutom en lagrad turbo så man slipper oljetrassel, men det kostar sin slant.

Kör du vattenkylt klarar du dig med 10-1 i kompförhåll. Då kan du ladda på närmare 1 bar såvida du har en topp som är bra utformad. När man sänker kompförhållandet passar man på att svarva ur toppen så man får smalre squishband på så sätt få man en spiktålig maskin.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Lyfter tråden lite och uppdaterar planerna, med lite nya frågor :ciao:

Inom några veckor hämtas kommande projekt om allt går som planerat. I detta gammhärk (överraskning än så länge, heh) monteras det sedan en vattenkyld motor med minimum 100hk original och det är sedan denna motor som skall tvångsmatas på experiment.

När ni säger stor turbo antar jag att det inte alls räcker med en gammal garret från volvos 400-serie?
Kan man kompensera detta med två aggregat eller går hela alltet åt h-vete då?
Är en servopump lagom till smörjning?
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Låtsas att det blir en 643 eller nåt i den stilen. Dubbelturbo är väl häftigt på pappret om inte annat :madgrin:
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
jag vet int vad volvo 400 har för turbo men skulle gissa på en t03 och om de nu är en 643 du ska köra me så är det på gränsen att det kommar att funka.
laddtryck blir det, de är avgasmotrycket som kan dra i väg om man håller fullt förlänge..

kör hårt på projektet, du kommer inte att ångra dig...
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Om man nu skulle få för sig att köra med dubbelpipa och ett sådant litet aggregat per pipa, blir det för stort även då?

Antar att jag kommer hinna ångra mig en hel del under resans gång faktiskt :nuts:
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
de går nog inte att köra en sånt "stort" agg per pipa.. tror inte att du lyckas få upp nått laddtryck då men jag har inte testat så jag kan ha fel..
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Så det är tydligen att hitta ett stort as till turbo direkt som gäller då. He he.. jag som tänkte stila med twinturbo, och dessutom billigare aggregat..!
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
De är ju bara att bygga, man behöver inte vara snabb om man är frän =)
Det finns ju dom som kör runt med trickpall på en et340 och dom tycker de är fränt, så varför kan inte du åka runt me 2st turbos???
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Haha, sant. Men nu vill man ju få det att funka också, så då är det nog bäst att man lyssnar på de man tror kan :tongue1:

Och under projektets gång får man väl åka till stan och kidnappa asker..!

Nämen, sedärja! Nu får ni gissa er fram till vad jag försökt skissa upp på kafferasten!