Jag sticker ut hakan nu, så det är bara att slå till den som kan.
Jag tror att Yamaha har minskat sina marknadsandelar i Sverige under 2000-talet (Antagligen egentligen oväsentligt för Japanerna), alltså under den tid när dom helt bytte motorteknologi, från 2T till 4T
För säsongen 1999/2000 hade väl Yamaha ca. 25% av marknaden i Sverige, och var därigenom stösta märke i Sverige.
Säsongen 2009/2010, så hade dom sjunkit till ca. 20% marknadsandelar och är nu "Bara" 3:e största märke i Sverige.
Säger ju inte ett dugg om hur kunderna totalt har valt motorteknologi, när dom valt skotermärke.
Men Yamaha har minskat marknadsandelar i Sverige under den tid dom helt bytte motorteknologi.
Men vilken motorteknologi är den svenske skoterköparens val ?
Om vi då tittar på hur det såg ut förra säsongen
så vet vi att Yamaha har sålt 100% 4T.
Men hur har övriga 80 % av skoterkunderna gjort för motorval vid köp av dom andra märkena ?
Om vi ponerar att hälften av dessa kunder har valt 4T, så är det då 60% (20+40) som bytte snöskoter 2009/10 som kör 4T, då kan vi nog vara överens om att 4T har slagit igenom och tagit över i Sverige.
Men jag har mycket svårt att tro att av dessa 80%, så har hälften valt 4T-motorer, snarare bara max 20%, sannolikt mindre (Har ingen statistik att luta mig emot, bara en egen tanke).
Och i så fall så är det ju bara 20% av övriga 80% som valt 4T (20% av 80 = 16), så totalt sett är det ju då "bara" ca 35% av skoterköparna som valde 4T. Därfär kan man väl inte säga att 4t tagit över i Sverige ännu, eller tänker jag fel här ?
Vad tror ni andra ?