S
Jag ser samma sak!Jag ser bara en utveckling, och det är densamma som synts ända sedan 2003.
Menar du att tvåtaktare är påväg bort?Jag ser bara en utveckling, och det är densamma som synts ända sedan 2003.
Jag ser samma sak!
Dvs gubbar köper fyrtaktare. QUOTE]
Ganska naturligt, de flesta blir visare med åren
Orkar inte läsa igeom 170 sidor med tidigare inlägg, men tyvärr tror jag att tillverkarna satsar mer på 4-takt än 2-takt. Det blir mer och mer krav på utsläpp osv och det är enklare att svara mot dessa krav med 4-takt, oavsett om det i praktiken betyder större eller mindre miljöpåverkan.Utvecklingen går framåt, både för 4t och 2t.
Än sålänge kan inte 4t visa samma litereffekt som 2t. Men så har ju 4t en klar fördel på turbo sidan, men nu finns det fina Kitt även till 2t.
Tror också att 4t kommer utvecklad På skotersidan. Men jag tror inte 4t konmer kunna ersätta 2t förän 800cc 4t ger 150hk+ och väger ~230 kilo.
Klart att vi är där någon dag, men då har 2t utvecklas lika länge...
Kanske.. 180hk/800cc ~ 180kg?
Tror helt enkelt man måste sluta erbjuda kunden 2t innan 4t kommer vara "the shit" för alla som inte är gamla gubbar Men då är det ju inte heller vi som säger att det är bättre än 4t...
När RX-1 kom var den i princip ensam på marknaden. Nu finns motsvarande koncept hos alla tillverkare med eller utan turbo. Även RX-1 har fått ca 20 hk till samtidigt som körbarheten ökat. Turbosatser har tagits fram till de flesta modeller.Jag ser samma sak!
Dvs gubbar köper fyrtaktare. En del yngre fartgalningar som turbokonverterar också såklart..
Menar du att tvåtaktare är påväg bort?
Fyrtaktarna har ju i princip inte utvecklats alls sen Rx1:an kom, möjligen gräsklippararcticen med turbo då.
Det är inte så stor viktskillnad mellan motorerna, utan det handlar mer om olika koncept och framförallt viktfördelning. Få skulle göra samma jämförelse på MC-sidan: "En BMW väger ju mer än en Husaberg, se vad dumt det är med boxernotor".Nu för tiden är det väl bara tillförlitligheten som talar för 4T, att dom håller hur länge som helst är bara att konstatera...
Förut så talade man om bränsleförbrukningen som fördel för 4T, det är ju historia numer.
2T Di/E-tec är lättare, ger mer effekt och är bränslesnålare än 4T...
4T ligger fortfarande för högt viktmässigt för att vara intressant för många åkare, om man läser Snowriders provkörningar så står det uttryckligen att man ska välja 2T 800:an om man vill ha en lätthanterlig skoter...
Som jag sagt tidigare, den dagen en 4T har samma vikt och effekt som 2T, då ska jag byta...