"Vemdalstråden"

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Jo, kör ganska mycket där. Brukar vara 3-4 ggr per vinter i Storhogna och Vemdalen. Fast mest åker jag lite längre västerut, särvfjället, storsjö och däromkring.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Särvfjället är riktigt fint. Besökte det i veckan. Kom dit i gryningen och då var det -23,5 grader när vi passerade Nysätern. Efter lite ledkörning åkte vi upp på toppen 1170 möh. Det blåste rejält på toppen så att mitt visir blev nedisat. Kylig nerfart med uppfällt visir men det var en upplevelse. Laddar nu upp en film från leden men det tar sin tid.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Särvfjället är riktigt fint. Besökte det i veckan. Kom dit i gryningen och då var det -23,5 grader när vi passerade Nysätern. Efter lite ledkörning åkte vi upp på toppen 1170 möh. Det blåste rejält på toppen så att mitt visir blev nedisat. Kylig nerfart med uppfällt visir men det var en upplevelse. Laddar nu upp en film från leden men det tar sin tid.
[video=youtube;BBBL9wObWe0]http://www.youtube.com/watch?v=BBBL9wObWe0[/video]

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Bild från toppen av Särvfjället

Idag passerade vi Stormyren söder om Nedersärvsjön och inga spår efter skotrar på myren. Gott om snö men lite förädiska drivor som kunde överaska

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Ser fint ut. Antar att snön satt sig lite bättre efter tövädret den 30:e?
I stockholm är det vårvärme. Inte mycket snö kvar. :bawling:

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Tövädret tog hårt på snön som sjönk rejält. Populära leder i Hede är sönderpumpade eftersom de inte kunnat sladda pga snömängden. Leden vi åkte igår hade ingen åkt på väldigt länge så där gick det bra att åka även om farten var låg. Stor skillnad på snömängd inom bara någon km. Tänkte åka till Lofsdalen idag men de verkar inte ha så mycket snö så vi väljer något annat ställe.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Japp, det är inte mycket snö över höjderna på Skärsjö sidan av Hede, inget att göra om man inte vill hoppa fram som en lapp mellan stenarna.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Hede skoterklubb:
"Tisdag 8 Jan. Skotersladdat Vemstugan,Orren, Nysätern.Bra med snö. Körde även leden ner mot Hede, men fick vända lite snö på myrarna."

Idag: "Vi har inlett ett samarbete med Svedea om skoterförsäkringar. Samarbetet innebär att våra medlemmar får 10% rabatt på sin skoterförsäkring och att klubben får en årlig återbäring för varje försäkring som tecknas av en medlem"...

joccke

Välkänd medlem
30 okt 2009
190
0
6
sthlm
Sv: Re: Sv: "Vemdalstråden"

hur ser snöläget ut i vemdalen? tänkte dra upp i helgen och då vill man att de ska vara bra åkning

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
bra med snö nu, i dalgångar är det alla gånger över metern. satt fast säkert 10 gånger i helgen

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Inatt snöade det flera cm men just nu är det solsken. Blåsigt blir det säkert idag men något snöskaos tvivlar jag på. Snön räcker till men det är skare

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Det är säkert bra förhållanden. Tvärt mot vad jag gissade blev det snöstorm i lördags. Ner mot Sveg kom det inte mycket men efter Linsell har det byggt på. Stormen kom från väster så öster om kalfjäll borde det vara rejält med nysnö. Storlien fick 70-80 cm under lördagen enl. Östersundsposten