Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Alltså, originallagerna kan ha en massa skumma beteckningar som ingen dödlig begriper sig på, jag svarade bara på vad jag valde att stoppa in i min motor, dvs standard SKF lager.
 

Kopperblade

Välkänd medlem
23 aug 2009
144
0
6
Bräcke
Tjena, ska nu renovera min 800r som sitter i en 07as summit xrs. Vart köper jag billigast detta fett jag ska ha till veven? Förra året då jag läste på om detta så var det hiskliga priser på småtuber, har detta ändrats?! Sen vill jag veta vart man hittar lämpliga kolvar, ej smidda och ej original då jag tycker de är för dyra!?


Sent from my Ajfån using Tapatalk
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Köpte mitt på momentum, gav 425:- ev var de 50:- för postfrakt då de inte fanns på lager å jag skulle ha de dagen efter. Fanns även en stor tub "patron" för 800-900:- om man ska fixa många...inte gratis billigare!
 

Kopperblade

Välkänd medlem
23 aug 2009
144
0
6
Bräcke
Det blev NB52 fett till veven, såg att det finns NBU15 också, nånn skillnad på dessa två? Spi-kolvar och några special originalnållager till just 07an. Nyflidd nu iaf:) någon som vet vad höljet till magnapullen kostar, plasttappen till låsringen börjar bli utsliten?


Sent from my Ajfån using Tapatalk
 

Attachments

Mup

Medlem
11 feb 2011
16
0
1
Ni som har satt in "vanliga" lager dvs inte orginallager. Hur har ni gjort med spårringen i det yttre lagret på pto sidan?
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Det blev NB52 fett till veven, såg att det finns NBU15 också, nånn skillnad på dessa två? Spi-kolvar och några special originalnållager till just 07an. Nyflidd nu iaf:) någon som vet vad höljet till magnapullen kostar, plasttappen till låsringen börjar bli utsliten?


Sent from my Ajfån using Tapatalk
Borra ett hål för en M8 bult rakt igenom och lägg ett par O-ringar emellan svarta brickan och bricka/låsmutter, funkar kanon!
 
W

Wettainen

Rent och fint, det är så det ska vara!
Isoflex NBU-15 blev det till veven!


Edit: Kan även tillägga att efter 428mil så såg packboxarna,lagren och fettet bra ut, så det fylldes bara på lite nytt fett.
 
Last edited:

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
Fråga till någon som har borrat oljekanaler. visst ska väll tätningarna på veven bort som sitter in mot
vevskinkan.?? dom röda
 

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Det är tur att det finns såna här forum..Plockade bort packboxen på min Renegade 800 -05.Lagret är så slut så det går runt på axeln.Mil 813..Passade även på att kontrollera kompisens Lynx 800 -07...Lagret tvärslut även där..Mil 610..Tur man kollade innan allt hade rasat.inga missljud eller nåt..Helt sjukt..
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Har läst delar av tråden men inte alla 59 sidorna...Är lite sugen på en rev-04.

Hur ofta åker man på kolvbyte, fetta vev och andra tråkigheter på en Rotax 800-04?

Är sugen på modernare chassie! :) Men blir ju nervös när man läser om motorn. :/
 

hunt

Medlem
22 mar 2012
26
0
1
har läst igenom detta superbra forum som till viss del är väldigt viktig information så tack alla kunniga som skrivit!
jag förstår att konstruktionen med de fettade vevlagrerna är lika på alla 600, 700 och 800 från -99 eller när det var, men har ändå några funderingar, det låter ju på många att 800 drabbas absolut värst och vissa säger att det inte har någon betydelse vilken motorstorlek det är.
vad är rätt/fel?
har själv en summit 700 -01 och det har inte alls skrivits mycke om 700 i forumet så jag är extra intresserad av om någon har erfarenhet av dessa problem med 700?
tack på förhand!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Idag kan man borra kanaler så det blir oljesmort på lagrena om man vill. Då försvinner stora delar av problemet. Annars kan man räkna med att fetta om en 800 motor ungefär var 400 mil för att vara på den säkra sidan. Kolvar kan man byta varannan gång ungefär.
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
hur är motorerna på ski doo renegade BC X alltså dom här 800r powertec?
hållbara?
kolvbyte?

tack för svar
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
hur är motorerna på ski doo renegade BC X alltså dom här 800r powertec?
hållbara?
kolvbyte?

tack för svar
Samma som alla serie 3 motorer. Omfettning ungefär var 500 mil. Dock har man bättre packboxar på dessa nya motorer så dom tappar inte fettet lika lätt som äldre serie 3 motorer. Ett bra köp. Borra dock oljekanaler om du har möjlighet vid första översynen.
 

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
har läst igenom detta superbra forum som till viss del är väldigt viktig information så tack alla kunniga som skrivit!
jag förstår att konstruktionen med de fettade vevlagrerna är lika på alla 600, 700 och 800 från -99 eller när det var, men har ändå några funderingar, det låter ju på många att 800 drabbas absolut värst och vissa säger att det inte har någon betydelse vilken motorstorlek det är.
vad är rätt/fel?
har själv en summit 700 -01 och det har inte alls skrivits mycke om 700 i forumet så jag är extra intresserad av om någon har erfarenhet av dessa problem med 700?
tack på förhand!
Har likadan motor med ca 700 mil har kört runt 300 mil utan några fel.
Enligt mig lika bra driftsäkerhet som en 600 men går som en 800.

Har ej rört veven och kommer ej heller göra det tänkte byta kolvar vid 1000 mil kanske man tar sig en titt då.
 

hunt

Medlem
22 mar 2012
26
0
1
okej låter ju bra jag är hittils också väldigt nöjd med motorn som det är rätt bra kräm i, även om jag bara kört ca 50 mil.
jag vet att det var bytt insugningsgummin 40 mil innan jag köpte den för då hade kalix maskin ägt den och servat den, tror ni att dom kollade veven med lager och packboxar och kolvar då eller gör dom de när dom äger en skoter som gått runt 700 mil?
tacksam för svar!
 

Jonas_105

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
När byta vevlager?

Tja!
Har en rotax 800 -01 som jag nyss plockade ut veven på.
Den verkade va i bra skick förutom att alla vevlager glappar lite (typ 0.5mm åt varje håll i sidled).
Ska dom göra de eller är det dags att byta?
Vet inte hur många mil den gått...