Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Värm med gasol på plattan du bultat i svänghjulet, men inte för mycket så att limmet till magneterna inuti svänghjulet lossnar. Då du kan sätta fingret på plattan i typ en sekund utan att bränna dig, då räcker det. Skydda axeltappen med tex en stor hylsa från hylsnyckelsatsen, så att axeltappen inte värms upp.

Sen spänner du upp ordentligt... Om det fortfarande inte släpper kan du prova knacka försiktigt med en lätt(!!) hammare längst ut på avdragarbulten. Slå inte hårt med slägghammaren, då skadar du lagren i motorn!

Om den fortfarande inte släpper med några lätta slag, så får du stoppa hela paketet i frysen till imorgon, sen provar du igen. Värm svänghjulet osv...
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Min erfarenhet är att det är lättare att lossa svänghjulet genom att använda en platta (liknande den på din bild men utan stort hål i mitten) och skippa avdragaren.
Sätt istället tre M8 pinnbultar som monteras i svänghjulet och använd vanliga muttrar till att pressa plattan mot vevaxeln.

Om någon vill köpa en billig sådan (laserskuren) platta jag pratar om så har jag en liggande.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Någon duktig här som vet om det skiljer något på vevaxlarna på alla årsmodellerna? Det jag egentligen undrar är om jag kan stoppa i en vevaxel från en annan årgång i min motor. Har ett block från -01. 800 som det gäller på
 

Dalleman

Medlem
22 feb 2011
30
0
1
östersund
Tjennare!

Nu blir man ju lagom pirri av all läsning, monterade på ett v-kit nu för någon vecka sedan, kollade runt och såg inge fett läckage, men kan man känna på veven eller se om det är på väg att hända något?

såg som nedan, skoter är förövrigt lynx rave rc 600 sdi - 07




Tack på förhand!
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Tjennare!

Nu blir man ju lagom pirri av all läsning, monterade på ett v-kit nu för någon vecka sedan, kollade runt och såg inge fett läckage, men kan man känna på veven eller se om det är på väg att hända något?

såg som nedan, skoter är förövrigt lynx rave rc 600 sdi - 07




Tack på förhand!
600sdi är mindre påverkad av det problemet, haft 2st sdi med 700+ på mätarn orörda och känner några som kört 1000mil utan att ha gjort nåt åt motorn. är främst 800erna som rasar
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ikväll fick vevaxeln en översyn, tre lager byttes, packboxen mellan de båda pto lagerna togs bort, nu är det fullt flöde genom samtliga lager.
Mellan innersta mag lagret och vevpartiet så hittade jag ett par metallringar som låg och skramlade, tydligen rester av någon form av tätningsring, bytte det lagret oxå även om det kändes helt ok.
Samtliga lager jag monterade är SKF med C3 spel och monterade låsstift.
 

Attachments

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Skruvade ihop motorn ikväll.
Kan bjuda på en bild på de nya ingredienserna.
Räcker tiden så kanske det blir provstartning imorgon.
 

Attachments

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Köpte både kolvar, packningar och reeds på sled-parts.com
Kolvarna är SPI hyperdryve.
Har ingen egen erfarenhet av dem men på amerikanska forum så framstår SPI som ett av de säkraste alternativen, ingen verkar ha problem med dem.
Det enda jag kan klaga på var knasterna, tål inte mycket misshandel utan att få permanenta deformationer, därför använde jag original knaster.
 

Maircrase

Medlem
5 apr 2007
40
0
6
Kanada
Tog och klöv blocket på 550'in nyss och de var nog tur då den nästan hade gått tom på fett. Såg att på 550 motorn så är det oljesmort på mag sidan medans pto sidan är fett smort. Det är två gropar på pto sidan av block halvan, det ser misstänkt lik ut markeringar för oljekanals borrning. kan jag bara borra igenom där och sedan köra på oljesmorning även på pto sidan? Förutsatt att tätningen på lagret tas bort.
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Höjt. Skruvade ihop blockhalvorna på en 800ho igår kväll. När de var gjort snurrade vi på veven, när man drog runt den åt rätt håll, dvs det hållet veven snurrar åt när skotern är igång. Lät det mycket konstigt mellan vevstakarna, alltså där oljepumpen sitter. Lät inte som metall mot metall utan som nå gnurkande på något vis, svårt att förklara. Låter inte något när man drar runt motorn baklänges. Kan ljudet uppkomma på grund av att motorn är helt torr inuti, förutom oljebadet som pumpen ligger i.
Någon som vet va de kan vara??? GOD JUL!!
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Hej,
Håller på att montera ihop min 600 som jag nu tog isär för första gången på 1200 mil. Ett ramlager var dåligt, det inre PTO lagret. På min är alla lager oljesmorda utom yttre PTO lagret. Där var det fortfarande gott om fett kvar. (motorn är en 600 -99). Så egentligen var det väl frid och fröjd, bara dunka på nya lager och köra. Borrade även två extra oljekanaler till inre PTO och Mag lagrena, men jag låter yttre PTO vara fettsmort. Tycker det har fungerat mkt bra i mitt fall.

Det enda jag undrar över är, behövs loctite anti-seize smörjan på vevaxeln eller sket ni i den? hur noga är det?

/Martin
 
Last edited:

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Hej och Hå
Ja i fredags var det min tur att få besök av lagerfen, hon hällsade på i mina två pto lager.
Har en revo 800-05
Jag skall försöka visa någon bild på den totalraserade lagret, hade nog tur att inte något mer rasade.
Cyl och kolvar ser fina ut, även veven i övrigt, men lagren på pto sidan är helt färdiga.
Skall ringa till smt höra imorgon vad dom tar för byte och riktning. Någon som vet ca pris?
Tänker också borra upp för oljesmörjning själv.
Några frågor då.
Jag har veven utan den rödapackningen mellan lagrerna på pto sidan, betyder det då att jag inte behöver fundera över att ta bort någon packning för att det skall fungera?
Är det så?
Innebär det då att man kanske inte behöver använda dyra brp-lager( ja förstå mig rätt inte orginal alltså, brp tillverkar säkert inga lager själva:eviltongue:) utan kanske klarar man sig med annat som inte är infetat original?
Detta får jag säket veta av smt, men alltid roligt att undersöka lite innan.
Gabbe 1, borrade du bara in stopstift i dina lager, kan tänka mig att det är ganska hårt stål i lagerbanan.
Ni som borrat:
Jag förstår att melmaq kör med oljeblandat i bensinen idag, jag skulle föredra att fortsätta med separat oljetank. Visst är detta möjligt?
Då man ändå har lös allt börjar man ju fundera på att porta lite i cyl. Gillar ju att mixtra själv, men det skall ju vara så mystiskt med portning, vet vi någon som gör detta till rimliga kostnader i mina Umeå trakten?
Ursäkta om jag svamlat till det i inlägget, håller på att vara lite trött nu.
Mvh
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Det finns ju aldrig något krav att köra med brp original, oavsett om du har packbox mellan eller inte. Enda anledningen till brp original är låsstiften, kan du klara dig utan dessa/borra in egna så är det ju bara att köpa skf eller dyl.

Det går ju även bra att limma lagrena med loctite flänslåsning. Men då blir blocket lite bökigt att dela på nästa gång.

Men allt detta kan nog smt svara på.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Gabbe 1, borrade du bara in stopstift i dina lager, kan tänka mig att det är ganska hårt stål i lagerbanan.
Japp, jag borrade med hårdmetallborr, inga problem.
Stiftena tillverkade jag själv genom att kapa trallskruv med lämplig diameter :)
Dessa pinnar limmades på plats i lagerna med loctite.
 

nissenorr

Medlem
11 sept 2009
8
0
1
Malmberget
Någon som kan tala om lagerbeteckningen för mig? gabbe1 kanske? det är siffrorna på sidan av lager kartongen, sitter och funderar på om det finns bättre alternativ på lager till dessa motorer. vill även veta vad det står efter lagerbeteckningen. t ex 6002CC/C3. kan även (jag hoppas) stå explorer på lagret.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
På mag sidan och i mitten sitter det 6207 och på variatorsidan sitter det 6208.
Jag tror att det är c4 klassning (glapp) i originallagerna, jag har dock monterat c3 i min eftersom dessa var enklare att få tag i.