Det är vipermotorn som väger 10 kg mer än mm motorn. I övrigt skiljer i princip ingenting mellan dem. Att lägga 10 kg extra långt fram i en skoter spelar såklart stor roll. Hade det varit på andra sidan motorn så hade det gjort skillnad. Det är ju därför man sedan dess flyttat tillbaka motorerna maximalt för att få så centrerad vikt som bara går. Hade det gällt 12 liter soppa så hade jag hållt med dig fullständigt dock. Där är vikten så bra centrerad så där spelar det långt ifrån lika stor roll.Vad är de som gör att Vipern väger 10kg mer ??
Jag tror inte du märker dom där 10kg extra när du kör.
Sant. Men då ryker ytterligare 4k i pengar, vilket känns tungt. Dessutom löser det inte problemet med att kolvarna slits så hårt med pipor. 500 mil mellan bytena innebär ju att man ska byta kolvar mm var 3:e år åtminstone och eftersom kolvar, ringar mm går lös på över 4k även om man köper i staterna så känns det inte värt det. Iallafall inte för mig som inte vill riskera ett större haveri genom att åka fler mil mellan kolvbytena. Blir bara mer och mer impad över vilken totalkoll man får genom att lyssna på TYs medlemmar (www.totallyamaha.com) och deras erfarenheter. De är grymt hjälpsamma och dessutom synnerligen kunniga.Har hört att för att få bättre hållbarhet på Vipern när du sätter på pipor så ska du ha en Billettopp, då får du bättre kylning och den håller bättre.
Jag är 180 cm 80 kg och åker MM extra allt. Man får ju inte annonsera i detta forum, men förslagsvis bör den som är intresserad titta i Snowriders "torget" del. För där verkar det finnas en finfin MM som har allt du önskar förutom crosshuv. Priset är ju dessutom bud och då borde det kunna vara intressant i förhållande till de "knappt 40k" som du nämner här. Det vet jag helt säkert. Då har du en nästan komplett tillbehörslista med nyrenoverade ställbara öhlinare, nya breda mountainskidor, Benderpipor, bänkad, variatorkit, ny matta mm mm som står listat där.hur lång är ni som har en MM eller viper M? sen så köper jag en Viper mountain dom kostar ju typ 50k så har jag typ inget kvar men där imot en MM700 kostar typ knappt 40k då har jag lite soppa pengar och lite moddpengar typ 6k kanske ge dom bästa och viktigaste sakerna att ficksa först. alltså inte pipppor, Öhlinare eller crosshuv ge mig dom 4 viktigaste.
Visst är äldst fulast och nyast finast. Inte tu tal om det.håller med -97 är röd Bleeeh sorry till er som har en och inte en ***** -00 med det blå lackade chassit och enkla lyset ska vara -01 -02
Yepp.Robster visst är det din maskin som ligger ute på skotertorget?
Sen är det några skillnader mellan '00 '01 '02 ?
Mvh
är själv lite över 180 och väger ca 80 kg och har en 18cm styhöjare med ett crossstyre som är 7cm och de är perfekt för mig! behövde itne förlänga någon kabel alls! och då är inte bromsslangen för spänd eller nånting sånt!hur lång är ni som har en MM eller viper M? sen så köper jag en Viper mountain dom kostar ju typ 50k så har jag typ inget kvar men där imot en MM700 kostar typ knappt 40k då har jag lite soppa pengar och lite moddpengar typ 6k kanske ge dom bästa och viktigaste sakerna att ficksa först. alltså inte pipppor, Öhlinare eller crosshuv ge mig dom 4 viktigaste.
Finns inte en chans på jorden att du med orginal bromsslang och gaswire får dit totalt 25 cm höjning (styrhöjare + styre), utan att antingen dra kablarna helt fritt och sannolikt även behöva ändra dragningen av gaswire genom/ovan luftburken. Kanske wire mm redan var uppgraderat när du köpte?är själv lite över 180 och väger ca 80 kg och har en 18cm styhöjare med ett crossstyre som är 7cm och de är perfekt för mig! behövde itne förlänga någon kabel alls! och då är inte bromsslangen för spänd eller nånting sånt!
Bakdämparna tycker jag är bra på -00 iaf! men dock så borde man byta framdämparna så fort som möjligt! även höja lite kanske, dom ligger som ett sryckjärn efter backen! men de är ju personligt också!
och som ni säger så är lyset otroligt fult jämförese med 01 och 02! men de kostar inte allt för mycket för att byta de heller!