Viper Mountain vs Mountain Max?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag har ägt en viper, en kort då. Och en kompis kör en SXR 700, det oxå en kort.

Viper mountain är ju en färlängd Viper å MMn är ju som en förlängd SXR 700. Jag märkte då inte nån extra vikt på Vipern.

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Vad är de som gör att Vipern väger 10kg mer ??
Jag tror inte du märker dom där 10kg extra när du kör.
Det är vipermotorn som väger 10 kg mer än mm motorn. I övrigt skiljer i princip ingenting mellan dem. Att lägga 10 kg extra långt fram i en skoter spelar såklart stor roll. Hade det varit på andra sidan motorn så hade det gjort skillnad. Det är ju därför man sedan dess flyttat tillbaka motorerna maximalt för att få så centrerad vikt som bara går. Hade det gällt 12 liter soppa så hade jag hållt med dig fullständigt dock. Där är vikten så bra centrerad så där spelar det långt ifrån lika stor roll.

Finns nån tråd på SR som beskriver viktskillnaden fram mellan Viper och MM. Det var nån som vägt dem seriöst och som jämförde med ett antal andra skotrar också.

Vill inte kasta skit på Vipern (som är den snyggaste skoter som någonsin byggts enligt mig), men fakta är fakta oavsett om man gillar det eller inte. Hade Vipern haft bättre hållbarhet med pipor så hade jag sannolikt köpt en ändå, bara för att få 20 hästar extra jämfört med MM:en (båda med pipor alltså).

//Rob

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Men när du har vant dig med maskinen så gör de nog inte så mkt. Visst den är tyngre men när du lärt dig hantera maskinen så spelar de ingen roll.
Själv hade ja sattsat på Vipern direkt.

Har hört att för att få bättre hållbarhet på Vipern när du sätter på pipor så ska du ha en Billettopp, då får du bättre kylning och den håller bättre.

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Har hört att för att få bättre hållbarhet på Vipern när du sätter på pipor så ska du ha en Billettopp, då får du bättre kylning och den håller bättre.
Sant. Men då ryker ytterligare 4k i pengar, vilket känns tungt. Dessutom löser det inte problemet med att kolvarna slits så hårt med pipor. 500 mil mellan bytena innebär ju att man ska byta kolvar mm var 3:e år åtminstone och eftersom kolvar, ringar mm går lös på över 4k även om man köper i staterna så känns det inte värt det. Iallafall inte för mig som inte vill riskera ett större haveri genom att åka fler mil mellan kolvbytena. Blir bara mer och mer impad över vilken totalkoll man får genom att lyssna på TYs medlemmar (www.totallyamaha.com) och deras erfarenheter. De är grymt hjälpsamma och dessutom synnerligen kunniga.

Fick t ex hjälp med att få rätt variatorkittning till min mm, trots att jag garanterat har en setup som få andra har (iaf ingen på det forumet). Men efter att ha resonerat med ett par tre stycken om hur min körstil var och hur jag ville att maskinen skulle uppträda så fick jag ett tips som de var överens om måste vara riktigt nära och efter att ha monterat det och kört med det under förra säsongen så är det bara att bocka och buga. Jag bör gå upp ett eller max två steg i viktning längst ut på armen för att få lite bättre acc i högre fart, men i övrigt är jag supernöjd!

//Rob

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det är iaf inte lika täta kolvbyten som på Rotax 800 då man får byta efter 3-400mil, nä skoja bara. Men klart det blir mer slitage på delarna när man trimmar. Men dom går jävligt bra orginalt oxå.

V-kitt,reed-spacers,q-rods,å non-slip så har du en toppen skoter, spelar ingen roll om det är en Viper Mountain eller en MM. Båda är grymt bra skotrar.

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
alltså ni behöver ju inte börja gaga fö fan jag vill bara ha fakta sen skiter jag i villken som går hårdast igentligen har hästarna ingen stor betydelse vikten har störst här kommer fakta läs och begrunda. både MM och vipern M vart vägda på samma våg, vågen vissade att vipern vägde 15 kg mer och dom 15 ligger längst fram men då har ju vipern ungefär 10 hk mer men trots det så är ju då MM bättre. sen om ni säger att den bara går 500 mil mellan kolv byten så kör då jag slut dom på en vinter. dom säger att många av dom där 15 kg sitter i baljan den är gjord av mycke tjockare plast än MM där har ni kg i vipern. tack hade redan tänkt på lite typ 4 höjare, Q-rods, plast skidor och en ombestyckning första året sen så vet jag ju ochså efter den vintern om jag riktigt tycker om skotern eller ska sälja den. sen så tänk er själv ställe typ en full 20 liters dunk på frambågen på mm då har du vipern. sen så har jag ju haft en sxr 500 innan som tog 4 liter milen så tror jag att jag blir nöjd med effekten av båda skotrarna första året. sen om jag inte är nöjd längre med effekten efter första året så ficksar jag nog det utan problem går alltid trycka ner en srx 700 -02 motor på 152 i nån av dom och den går längre än 500 mil. tack för svaren men vill gärna höra andra för/nackdelar med skotern och en lite mer exakt förklarning av vad dom tar vi olika körnings sätt.

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
hur lång är ni som har en MM eller viper M? sen så köper jag en Viper mountain dom kostar ju typ 50k så har jag typ inget kvar men där imot en MM700 kostar typ knappt 40k då har jag lite soppa pengar och lite moddpengar typ 6k kanske ge dom bästa och viktigaste sakerna att ficksa först. alltså inte pipppor, Öhlinare eller crosshuv ge mig dom 4 viktigaste.

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
hur lång är ni som har en MM eller viper M? sen så köper jag en Viper mountain dom kostar ju typ 50k så har jag typ inget kvar men där imot en MM700 kostar typ knappt 40k då har jag lite soppa pengar och lite moddpengar typ 6k kanske ge dom bästa och viktigaste sakerna att ficksa först. alltså inte pipppor, Öhlinare eller crosshuv ge mig dom 4 viktigaste.
Jag är 180 cm 80 kg och åker MM extra allt. Man får ju inte annonsera i detta forum, men förslagsvis bör den som är intresserad titta i Snowriders "torget" del. För där verkar det finnas en finfin MM som har allt du önskar förutom crosshuv. Priset är ju dessutom bud och då borde det kunna vara intressant i förhållande till de "knappt 40k" som du nämner här. Det vet jag helt säkert. ;) Då har du en nästan komplett tillbehörslista med nyrenoverade ställbara öhlinare, nya breda mountainskidor, Benderpipor, bänkad, variatorkit, ny matta mm mm som står listat där.

//Rob

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
håller med -97 är röd Bleeeh sorry till er som har en och inte en ***** -00 med det blå lackade chassit och enkla lyset ska vara -01 -02 :) :D :p

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
håller med -97 är röd Bleeeh sorry till er som har en och inte en ***** -00 med det blå lackade chassit och enkla lyset ska vara -01 -02 :) :D :p
Visst är äldst fulast och nyast finast. Inte tu tal om det.
De blåa kan dock lätt åtgärdast med lite autosol och en polermaskin, men såklart är det ett par timmars arbete att göra.

De före -00 har dessutom sämre attackvinkel på mattan, sämre drivaxel och lite annat smått och gått som man gärna avstår till förmån för -00 eller nyare.

//Rob

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Robster visst är det din maskin som ligger ute på skotertorget?

Sen är det några skillnader mellan '00 '01 '02 ?

Mvh
Yepp.

Vad jag kommer på så här direkt så är det endast den kraftigare generatorn, det nya lyset, individuellt ställbara handvärmare och tumvärmare samt klibbor och färgsättning som skiljer mellan -00, -01, -02. Mig veterligen är det inget annat.

Mvh Rob

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
är själv lite över 180 och väger ca 80 kg och har en 18cm styhöjare med ett crossstyre som är 7cm och de är perfekt för mig! behövde itne förlänga någon kabel alls! och då är inte bromsslangen för spänd eller nånting sånt!
Bakdämparna tycker jag är bra på -00 iaf! men dock så borde man byta framdämparna så fort som möjligt! även höja lite kanske, dom ligger som ett sryckjärn efter backen! men de är ju personligt också!

och som ni säger så är lyset otroligt fult jämförese med 01 och 02! men de kostar inte allt för mycket för att byta de heller!

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
är själv lite över 180 och väger ca 80 kg och har en 18cm styhöjare med ett crossstyre som är 7cm och de är perfekt för mig! behövde itne förlänga någon kabel alls! och då är inte bromsslangen för spänd eller nånting sånt!
Bakdämparna tycker jag är bra på -00 iaf! men dock så borde man byta framdämparna så fort som möjligt! även höja lite kanske, dom ligger som ett sryckjärn efter backen! men de är ju personligt också!

och som ni säger så är lyset otroligt fult jämförese med 01 och 02! men de kostar inte allt för mycket för att byta de heller!
Finns inte en chans på jorden att du med orginal bromsslang och gaswire får dit totalt 25 cm höjning (styrhöjare + styre), utan att antingen dra kablarna helt fritt och sannolikt även behöva ändra dragningen av gaswire genom/ovan luftburken. Kanske wire mm redan var uppgraderat när du köpte?

Dock kan jag tänka mig att det fungerar super när man står upp! Hur är det att åka sittandes? Har du någon bild eller kan du fixa en bild sittandes och en ståendes så man får se hur det ser ut. Skulle vara kanoners. Jag kan göra densamma från min sedan så kanske någon i samma längd som oss kan ta bild på en orginalare så har vi något verkligt intressant att titta på.

//Rob

Berrabus

Välkänd medlem
5 okt 2008
150
0
6
Kiruna
Jag tänkte säga att farsans viper mountain(orginal) kommer bättre fram i lössnö än brorsans mm(orginal)! Vipern drar också mindre soppa än mm:en! Jag har testat både brorsans och farsans skotrar i alla underlag från led till 1,5meter puder och vipern är faktist bättre i alla dessa under lag samt att den är snyggare än en mm. så jag tycker att du borde satsa på en viper mtn. Här är ju en billig o fin viper mtn.
http://www.blocket.se/vi/18892747.htm?ca=1_8_s