Viper Mountain vs Mountain Max?

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
har dragit om lite slangar men inte mkt alls! de enda är ju att förra ägaren köpt ny bromslang och även han hade styhöjare! kan nog fixa, du får hålla utkik efter bilder då!
Men har dynhöjare på min! men skan ta en bild utan den också!

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
här är de två bilder på stående körning och sittande!

somsakt de är inte lika skönt att sitta när man har så högt, men jag står häldre och kör än att sitta!

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Ja jag kör väll mest puder och en cirka 400 mil per år. det är ju som bra att veta hur dom går i snö här cirka 15 mil ovan för luleå. har du haft en viper eller mm? hur mycket drog den mer exakt vid riktig hård körning? tack för svaren :D
Har rattat båda modellerna....:rock: En MM -01 samt en Viper mtn -02 (kort maskin som var ombyggd till lång)

Vid ren puderåkning med mkt tumjobbande så gick mm:en snålare. Svårt & säga några liter antal. Men 4-5 liter/milen för mm:en & 5-6 liter/milen på vipern? Men som sagt då var de fulla spjäll i puder hela tiden.

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
här är de två bilder på stående körning och sittande!

som sagt de är inte lika skönt att sitta när man har så högt, men jag står häldre och kör än att sitta!
Såg grymt skönt ut stående, men ganska jättejobbigt sittandes. Men du hade normalt en dynförhöjning va? Om ja, så får du gärna ta nån bild på den både lös (så man ser hur den är tillverkad) och monterad så man kan jämföra dessa bilder med den där den är monterad. Vore super!

Ska ta bilder på torsdag och lägga upp på min med min lilla minihöjare. =)

Kul att se hur alla andra gjort! Keep it up guys! :rock::ciao:

//Rob

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Man ser inte så bra hur den är tillverkad men jag tog kort på den uppe och under!

och de vart så här!!

men hoppas du ser hur de ser ut :p

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Man ser inte så bra hur den är tillverkad men jag tog kort på den uppe och under!

men hoppas du ser hur de ser ut :p
Japp, tackar för de bilderna! Hur mycket bättre är körställningen när du höjt dynan? Är sugen på att göra något liknande fast i plåt själv. Sittställningen är det sämsta på hela maskinen och med en bättre sittställning så kanske man kan se fram emot att bli begravd med maskinen. :p:rock:

//Rob

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
de vart mycket bättre! tänkte också göra en i slåt eller något annat material men då slog tanken mig att göra en dyna ist!
Typ som yamaha_nisse har! en boss look a like!

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
tack för svaren, lutar nog åt en MM tror jag fast har ochså kollat lite på en M7 fast det är en cat och då vet jag inte om jag får komma in på pappas gård för då kanske han kommer med hagel bössan :D haah ne men blir nog en MM. fortsätt skriva på den här tråden om MM så får man kanske nå ideer av nån av er.

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
de vart mycket bättre! tänkte också göra en i slåt eller något annat material men då slog tanken mig att göra en dyna ist!
Typ som yamaha_nisse har! en boss look a like!
Japp, det är också ett alternativ. Men det är helsikes svårt att hitta ett material som inte suger i sig vatten att bygga av. Cellplast och liknande är ju helt värdelöst i det hänseendet. Inte ens markisoleringen (den blå) funkar bra då ju och Boss säljer väl inget material heller kan jag tänka.

//Rob

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
NU har jag en fråga, är de nån som har flyttat fram styrstången nånting ? alltså bara lite, kanske 2-3cm.
Tror ni de går utan att ta bort luftburken?

olve

Välkänd medlem
28 jan 2008
120
0
6
gävle
är själv lite över 180 och väger ca 80 kg och har en 18cm styhöjare med ett crossstyre som är 7cm och de är perfekt för mig! behövde itne förlänga någon kabel alls! och då är inte bromsslangen för spänd eller nånting sånt!
Bakdämparna tycker jag är bra på -00 iaf! men dock så borde man byta framdämparna så fort som möjligt! även höja lite kanske, dom ligger som ett sryckjärn efter backen! men de är ju personligt också!

och som ni säger så är lyset otroligt fult jämförese med 01 och 02! men de kostar inte allt för mycket för att byta de heller!
hur vet du att dämparna är bra/dåliga? då du aldrig har kört din skoter!!!?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
NU har jag en fråga, är de nån som har flyttat fram styrstången nånting ? alltså bara lite, kanske 2-3cm.
Tror ni de går utan att ta bort luftburken?
Åååh, märks att det inte var igår man var nere o rota under huven. Men tror det är taightare mellan förgasare och styrstång än luftburk.
Har något minne av det.
Kanske går flytta c:a 1cm eller någt liknande!

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Åååh, märks att det inte var igår man var nere o rota under huven. Men tror det är taightare mellan förgasare och styrstång än luftburk.
Har något minne av det.
Kanske går flytta c:a 1cm eller någt liknande!
Har man reedspacers monterat så kan man inte flytta styrstången en millimeter utan att det tar i vid ett gupp och liknande. Många som kört med för tjocka reedspacers eller bara slitna förgasargummin som nött hål på flottörhuset för att det gnider emot = Tight.

//Rob

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har man reedspacers monterat så kan man inte flytta styrstången en millimeter utan att det tar i vid ett gupp och liknande. Många som kört med för tjocka reedspacers eller bara slitna förgasargummin som nött hål på flottörhuset för att det gnider emot = Tight.

//Rob
Då var alltså mitt minne inte så dåligt som jag trodde ändå!;)