Viper Mountain vs Mountain Max?

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Åååh, märks att det inte var igår man var nere o rota under huven. Men tror det är taightare mellan förgasare och styrstång än luftburk.
Har något minne av det.
Kanske går flytta c:a 1cm eller någt liknande!
Har man reedspacers monterat så kan man inte flytta styrstången en millimeter utan att det tar i vid ett gupp och liknande. Många som kört med för tjocka reedspacers eller bara slitna förgasargummin som nött hål på flottörhuset för att det gnider emot = Tight.

//Rob
Så är de enns värt att göra det? om de bara går 1 cm!? blir de så stor skillnad? de låter iaf inte som de!

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Så är de enns värt att göra det? om de bara går 1 cm!? blir de så stor skillnad? de låter iaf inte som de!
Det är absolut inte värt besväret. Bara att skaffa en pivot raiser så du kan vinkla allt lite framåt också. Blir lite att "svinga i sidled" när du svänger då, men det är enklaste sättet om du inte vill ge dig på ren väldigt stor ombyggnation.

//Rob

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Finns kanske ett bättre sätt tyck till själv ta bort luftburken och sätt ditt ett sportluft filter eller vad det heter, och nå snö skit så den inte suger in snön då har du borta ditt problem då blir det öppet som fan vissa på står dom går bättre då än med luftburken :D bara ett förslag det ska då jag sätta om jag köper en MM eller viper Mountain. Hittat en viper Mountain som gått 300 mil mountain skidor öhlinare och för 48k ganska så sugen får se mitt i allt hämtar man den.

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Finns kanske ett bättre sätt tyck till själv ta bort luftburken och sätt ditt ett sportluft filter eller vad det heter, och nå snö skit så den inte suger in snön då har du borta ditt problem då blir det öppet som fan vissa på står dom går bättre då än med luftburken :D bara ett förslag det ska då jag sätta om jag köper en MM eller viper Mountain. Hittat en viper Mountain som gått 300 mil mountain skidor öhlinare och för 48k ganska så sugen får se mitt i allt hämtar man den.
Luftburken är som sagt det minsta problemet Det är flottörhuset på förgasaren som sitter ivägen för styrstången så reser du upp styrstången så tar den emot flottörhuset och skaver hål där, vilket inte är så bra..

//Rob

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
va är den i mellan luftburken och förgasarn? alldrig mekat nå i min än, Yamaha ni vet brukar inte behövas göra sånt :D var inte så på min Phazer fast den var ju ganska gammal :D

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
va är den i mellan luftburken och förgasarn? alldrig mekat nå i min än, Yamaha ni vet brukar inte behövas göra sånt :D var inte så på min Phazer fast den var ju ganska gammal :D
Det finns endast luft mellan flottörhuset (som sitter längst ned på förgasaren) och styrstången. Dock är utrymmet endast 1 cm i orginalskick och monterar man reedspacers så är utrymmet avsevärt mindre beroende på tjockleken på spacer.

Glöm luftburken då det inte är den som begränsar möjligheterna att flytta styrstången. Den kom upp som ett potentiellt hinder men är det rent praktiskt inte.

//Rob

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Japp, det är också ett alternativ. Men det är helsikes svårt att hitta ett material som inte suger i sig vatten att bygga av. Cellplast och liknande är ju helt värdelöst i det hänseendet. Inte ens markisoleringen (den blå) funkar bra då ju och Boss säljer väl inget material heller kan jag tänka.

//Rob
Jag har gjort min dyna av markisolaring och fogskum och de vart då ganska bra. Men man måste använda vattenbaserat kontaktlim.

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
jo kul fortsätt skriva om ni kommer på nå bra att veta har inte bestämmt mig än sen så har jag inte fått sälja min sxr 500 -01 än.

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Har problem med att mitt bredbandsmodem gett upp och att jag därför inte kan uploada några bilder på min körställning som utlovat. Bilder kommer så fort jag fått modemet.

Längden på bromsslangen är dock bra exakt 100 cm orginal (iaf mellan 95-100 cm).

//Rob

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
På bilderna ser det inte ut att vara stor skillnad på körställningarna, men förmodar att det är det. Själv har jag en 6cm höjare som känns riktigt bra både sittande och stående.

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
På bilderna ser det inte ut att vara stor skillnad på körställningarna, men förmodar att det är det. Själv har jag en 6cm höjare som känns riktigt bra både sittande och stående.
Jag är 180 cm lång så 1-2" skillnad har du bara pga längdskillnaden. Dessutom är bilderna tagna i lite olika vinkel. mrballz har tagit i en flackare och därmed mer rättvisande vinkel, men tittar du på mina armar så ser du att det skiljer rätt mycket i vinkel. Mina lutar nedåt och mrballz lutar nästan exakt lika mycket uppåt. Det plus längdskillnaden blir en hel del. Fördelen jag har just nu är att mina händer skyddas av rutan från snö och vinddrag. När jag höjer styret ytterligare 2-4" så måste jag också montera handtagsskydd för snö och vinddrag för annars förfryser jag/man händerna snabbt även med de varmaste handtagsvärmare.

//Rob