X-tra hjul i boggin till RS MTN

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Tja antingen så sitter det folk och ljuger en rakt i ansiktet i andra sidan telefonen eller så har din handlare stått för era slides samt isrivare ..

Hur som helst så känner jag mig riktigt less på detta och orkar inte vänta tills sässongen är slut innan man gör nåt mera så jag har skaffat mig 2 par extra hjul som en jag känner har tagit fram som dessutom är billigast i sverige ..
Se här ... http://www.blocket.se/view/4355597.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0

Sen får vi se vad Yamaha skandinavien verkligen vill göra åt detta och om det händer nåt innan midsommar.:(

Nästa maskin man köper kommer jag kräva att det ska vara uppskurna samtliga hålen samt plåtskodda annars kan dom behålla maskinen.:mad:
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Snacka om att man är blind, jag har samma skandalmatta som fyrtaktarna det var bara det att på ett ställe så är det 3 hål i rad typ så när jag kollade slidsen så var dom slut efter bara 32 mil så det är väl bara att montera nya
och då ska det tillläggas att jag åkt ensam på min venture 04a lr tror ni man kan få ett par gratis................skulle tro det. :mad:
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Sidewinder skrev:
Tja antingen så sitter det folk och ljuger en rakt i ansiktet i andra sidan telefonen eller så har din handlare stått för era slides samt isrivare ..

Hur som helst så känner jag mig riktigt less på detta och orkar inte vänta tills sässongen är slut innan man gör nåt mera så jag har skaffat mig 2 par extra hjul som en jag känner har tagit fram som dessutom är billigast i sverige ..
Se här ... http://www.blocket.se/view/4355597.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0

Sen får vi se vad Yamaha skandinavien verkligen vill göra åt detta och om det händer nåt innan midsommar.:(

Nästa maskin man köper kommer jag kräva att det ska vara uppskurna samtliga hålen samt plåtskodda annars kan dom behålla maskinen.:mad:
de e inte BARA skoningarna i mattan som gör det, kompisens rmk700-03 har lika skodd matta som vi, han har kört 450mil å slidesen e som nya fortfarande, de e placeringen på hjulen/antalet som e knas på våra maskiner...
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Det måste ju vara hjulen som de är fel på. Antingen att dom sitter på fel ställen eller/och att de är för lite många. Vad jag vet så är det väldigt många mattor som har igengjutna hål å lite skoningar å de verka ju funka för alla andra skotermärken. Fast mattorna till nya summit/mach z har väll alla hål öppna pga dom nya drivhjulen. (intern/extern drivning i ett).

Hoppas ni får till problemet å att yamaha står för fiolerna!!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har ni kollat så att alla hjulen i boggien sitter korrekt, dvs så att de sitter helt lodräta och inte lutar i förhållande till mattan. Läste om några som haft felet med lutande hjul på www.rx1.info och det hade resulterat i nötta slides.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Har nu beställt extrahjul(4st) till venturen men nu undrar jag vart man bäst placerar dom så är det nån som har ett tips lr två så vore jag tacksam.
:)
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
jag skulle inte montera dit hjulen om de är småa hjul, typ marginalhjulen, farsan monterade på venturen å de gav vibrationer/plud, ja hade på min med å ploc¨kade bort dom å de vart mindre vibrationer , hjulen där SUCKS!:mad:
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
yel_low skrev:
jag skulle inte montera dit hjulen om de är småa hjul, typ marginalhjulen, farsan monterade på venturen å de gav vibrationer/plud, ja hade på min med å ploc¨kade bort dom å de vart mindre vibrationer , hjulen där SUCKS!:mad:
Kan bli så på grund av att man monterar dit dem då man redan har nött ned slidesen så mycket så att hjulen får ingen som hellst hjälp av slidesen utan skall ta upp allt på en gång ..
Sen har jag sett att dom dära yamahas orginal marginal wheels inte är i linje med orginal hjulen utan dom sticker ned ca 3-4 mm längre ned än dom övriga hjulen vilket i sig gennererar ett högre ljud men det finns andra eftermarknadshjul som är betydligt bättre gjorda och dessutom betydligt billigare som jag tidigare har nämt.;)

Däremot så låter det mycket runt boggin som den är på dessa maskinen bland annat på grund av att det sitter helplasthjul orginal som tyvärr avger ett speciellt ljud vid vissa farter.

Skulle vara kul att prova byta ut samtliga helplasthjul till gummerade boggihjul och se om det blir stor skillnad på ljudbilden.

Sen får jag väl meddela att jag har inte fått nån hjälp av yamaha skandinavien i a f utan man får bygga om maskinen själv för att man ska kunna använda den normalt utan att måsta byta slidesen före första remmen är utnött.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Ringde till yamahacenter och frågade om dom hade slides hemma och det hade dom sen frågade jag om man fick dom garantin, hehe pillare i dyngen grabben dom får du pynta själv din loser.............nä inte sa dom så men det kändes så men det är bara till att ta upp lädret och betala 392 riksdaler å se glad ut men vad gör man inte för sin älskling hehe. :)
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Sidewinder skrev:
Kan bli så på grund av att man monterar dit dem då man redan har nött ned slidesen så mycket så att hjulen får ingen som hellst hjälp av slidesen utan skall ta upp allt på en gång ..
Sen har jag sett att dom dära yamahas orginal marginal wheels inte är i linje med orginal hjulen utan dom sticker ned ca 3-4 mm längre ned än dom övriga hjulen vilket i sig gennererar ett högre ljud men det finns andra eftermarknadshjul som är betydligt bättre gjorda och dessutom betydligt billigare som jag tidigare har nämt.;)

Däremot så låter det mycket runt boggin som den är på dessa maskinen bland annat på grund av att det sitter helplasthjul orginal som tyvärr avger ett speciellt ljud vid vissa farter.

Skulle vara kul att prova byta ut samtliga helplasthjul till gummerade boggihjul och se om det blir stor skillnad på ljudbilden.

Sen får jag väl meddela att jag har inte fått nån hjälp av yamaha skandinavien i a f utan man får bygga om maskinen själv för att man ska kunna använda den normalt utan att måsta byta slidesen före första remmen är utnött.
jag har provat på slitna och nya slides.. visst de va ärre på slitna slides..
 

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
52
På plats
www.kartman.se
Vagnsbult

Hiyo... Snart slut på säsongen... Man börjar redan längta till nästa :)

Jag drog in m6 vagnsbult i min RXWarrior, iofs så har inte dessa samma problem, men jag gjorde det ändå.

Mina slides verkar inte nötas så mycket numera i alla fall.

Nåja, det som var lite mysko, var att bultarna kröktes bakom muttern, troligen (förhoppningsvis) på grund av nått föremål i marken, men jag ville vara på den säkra sidan, så jag kapade av dom direkt bakom muttern...

Det, mina vänner, var ett mödosamt jobb ty de sågades av för hand....

//Andreas
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Oj detta var en bra tråd, vet nån om det är fixat till -06 eller är det nåt jag skall kolla upp innan affären är klar? Bränna slides låter inte trevligt, på summiten hade jag inga problem alls och jag körde där det va lite snö ofta visst kammarna var "bara" 44mm men ändå höga.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
vidamic skrev:
Oj detta var en bra tråd, vet nån om det är fixat till -06 eller är det nåt jag skall kolla upp innan affären är klar? Bränna slides låter inte trevligt, på summiten hade jag inga problem alls och jag körde där det va lite snö ofta visst kammarna var "bara" 44mm men ändå höga.
Skulle tro att du får samma bränt gummi lukt samt snabbt nedslitna slides om du inte gör nåt åt det hela på en gång .

Dom nya isrivarna tyckar jag va riktigt bra så dem rekommenderar jag att du prutar med i affären sen så får du se hur det funkar och om det räcker, annars så finns det ju mer att göra .

Det som skilljer 05 - 06 är om jag fattat det rätt endast att dom mindre boggihjulen har fått ett lager gummi på sig så dom går tystare i övrigt är allt exakt likadant.

Själv ska jag byta slides innan man börjar åka så då sätter jag dit grafitslides som min handlare har tagit hem från usa .

Då har jag allt ... Grafit slides, vagnsbult, 4st extra boggiehjul, isrivare. så då ska man nästan kunna göra på asfalten snart ;)
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Tack jag skall ta det innan jag skriver papper till veckan.
Fan va man längtar till snön och den nya skotern nu...
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Sidewinder skrev:
Då har jag allt ... Grafit slides, vagnsbult, 4st extra boggiehjul, isrivare. så då ska man nästan kunna göra på asfalten snart ;)
Nyfiken fråga: Vilka extra boggie hjul har du monterat? Yamaha orginal, KN Racing eller
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Jag har inte haft några problem alls. Monterade ett kit extra boggi hjul och isrivare när maskinen var ny. Har åkt dryga 300mil utan problem.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Heggan skrev:
Jag har inte haft några problem alls. Monterade ett kit extra boggi hjul och isrivare när maskinen var ny. Har åkt dryga 300mil utan problem.
Vilka hjul och vilken isrivare använder du?
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
jkarlss7 skrev:
Nyfiken fråga: Vilka extra boggie hjul har du monterat? Yamaha orginal, KN Racing eller

Ingen av ovanstående...

En som jag känner har tagit fram egna satser som både kostar mindre och passar bättre ..
Yamahas orginal sticker ju nedanför nya slides med mer än 5 mm minst så dom hjulen går inte i linje med dom övriga hjulen som dom borde göra ..

Jag kan fixa fram tel nr / mail om det är nån som är intresserad.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Låter skitbra.
Jag är intresserad, posta gärna med en bild på din kärra så vi ser hur det ser ut monterat.


/jonny.