Xtra-12

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Håller på att bygga om min srx när jag har ramlat över en Xtra-12 boggie för ett hyffsat pris med nya foxare. Hört att dom är fin på led men värdelösa i pudret, men så dålig är dom väl inte? Bättre fjädring än de jag har nu och går betydligt bättre i pudret än pro-action boggien skulle jag tro. Skulle vara kul å höra lite mer komentarer av dom som har lite erfarenhet av boggien.

//Jim
 
R

Robin

Går garanterat sämre överallt än din orginal, möjligtvis kanske bättre i låga hastigheter efter led.
Men det är ju som sagt en touringboggi som inte duger till mer än touring.
Kass utanför led och på vatten, har något med dess uppbyggnad att göra.
Bottnar lätt vid landningar, även med fräscha dämpare.

Ska du ha en xtra boggi är det xtra 10 som är den bästa för hårdare körning.
Helst även en Edge boggie istället för xtra.

Eller så bygger du bara om din med ett par längre dämpare och bort med stagen som du hade tänkt.

Mvh/Robin
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag har ingen personlig erfarenhet av pro-action boggien, men de jag har hört när jag pratat med folk som ägt/äger en SRX är att den inte vill gå alls i lössnö, den bara hänger sig på fotstöden.

Med X-tra 12an så kommer du ju garanterat att få höjd på din maskin iaf, sen så hurevida den kommer att slå igenom eller ej har ju att göra med hur dämparna är skimsade, för vilken förarvikt/körstil de är schimsade. Självklart så spelar även fjädrarna i boggien en viktig roll med, med de justeras betydligt enklare än en omschimsning..

Orsaken till att folk jämrar sig över att Xtra12an är sämre i lössnö är pga dess tvära attackvinkel, dvs vinkeln mellan mattan och snön..

Jag förmodar att du vill behålla din matta som du har nu och längden? 307?
Annars så är ett bra alternativ att förlänga boggin till en längd som motsvarar närmare vad en boggie byggd för mattor med 345 i längd och att göra en setback. Då så behöver du inte oroa dig för Attackvinkeln, du får en lite längre, mkt högre maskin som går bättre i snön..

SRXen är ju verklogen inte en mogulätande hopparskoter skoter i orginalutförandet. Xrta 12an ger dig komfort i ganska höga hasitgheter, vill du ha en mogulätande hopparboggie så visst en edge är då lysande, men om det är fallet så bör du tänka på att börja fixa lite (om du inte redan gjort det) i framvagnen oxå..

Jag hoppas att jag har gett dig lite insikt/vägleding iaf! Setill att knäppa lite kort när du är klar bara :)
Lycka tilll!!
/Jörgen
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Jag har ingen personlig erfarenhet av pro-action boggien, men de jag har hört när jag pratat med folk som ägt/äger en SRX är att den inte vill gå alls i lössnö, den bara hänger sig på fotstöden.

Med X-tra 12an så kommer du ju garanterat att få höjd på din maskin iaf, sen så hurevida den kommer att slå igenom eller ej har ju att göra med hur dämparna är skimsade, för vilken förarvikt/körstil de är schimsade. Självklart så spelar även fjädrarna i boggien en viktig roll med, med de justeras betydligt enklare än en omschimsning..

Orsaken till att folk jämrar sig över att Xtra12an är sämre i lössnö är pga dess tvära attackvinkel, dvs vinkeln mellan mattan och snön..

Jag förmodar att du vill behålla din matta som du har nu och längden? 307?
Annars så är ett bra alternativ att förlänga boggin till en längd som motsvarar närmare vad en boggie byggd för mattor med 345 i längd och att göra en setback. Då så behöver du inte oroa dig för Attackvinkeln, du får en lite längre, mkt högre maskin som går bättre i snön..

SRXen är ju verklogen inte en mogulätande hopparskoter skoter i orginalutförandet. Xrta 12an ger dig komfort i ganska höga hasitgheter, vill du ha en mogulätande hopparboggie så visst en edge är då lysande, men om det är fallet så bör du tänka på att börja fixa lite (om du inte redan gjort det) i framvagnen oxå..

Jag hoppas att jag har gett dig lite insikt/vägleding iaf! Setill att knäppa lite kort när du är klar bara :)
Lycka tilll!!
/Jörgen
De är just de med srx, dom är för låga därför hänger dom upp sig på fotstöden. De är höjden å fjädringen som jag är ute efter, Polaris är ju känd bl a för sin grymma fjädring. Sen när de var nya foxare i den så kliade de till ordentligt. De där med attackvinkel är anledningen till varför jag tvekar. Sen har inte Pro-action boggien fått så bra kredit den heller vad gäller viktförskjutning(orginal) å hållbarhet på vissa stag.

Men de lutar kanske åt att istället köpa en 44 matta å andra dämpare till min istället så att den får lite mer mankhöjd iaf. Sen slänga i edge framdämpare i framvagnen så att den blir mer följsam över gupp etc.
Tack för svar!:)

/Jim
 
R

Robin

De är just de med srx, dom är för låga därför hänger dom upp sig på fotstöden. De är höjden å fjädringen som jag är ute efter, Polaris är ju känd bl a för sin grymma fjädring. Sen när de var nya foxare i den så kliade de till ordentligt. De där med attackvinkel är anledningen till varför jag tvekar. Sen har inte Pro-action boggien fått så bra kredit den heller vad gäller viktförskjutning(orginal) å hållbarhet på vissa stag.

Men de lutar kanske åt att istället köpa en 44 matta å andra dämpare till min istället så att den får lite mer mankhöjd iaf. Sen slänga i edge framdämpare i framvagnen så att den blir mer följsam över gupp etc.
Tack för svar!:)

/Jim
Jag hade då aldrig köpt en så pass gammal boggi å slänga in i srxen.
Dessutom är boggin byggd för en så pass mycket lättare skoter än srxen så vete fan om det hade funkat speciellt bra...
I med ett par öhlins i nuvarande å se glad ut:p

mvh/Robin
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Jag hade då aldrig köpt en så pass gammal boggi å slänga in i srxen.
Dessutom är boggin byggd för en så pass mycket lättare skoter än srxen så vete fan om det hade funkat speciellt bra...
I med ett par öhlins i nuvarande å se glad ut:p

mvh/Robin

Öhlins=DYRT!
Studerande=Allt annat än rik

Som vi kan så går dessa komponenter inte ihop:D Men ett par SXR dämpare låter mer plånboksvänligt!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
En Viper boggie + framdämpare borde vara betydligt trevligare, om du nu får tag i det.. Annars så har väl sxr'en aningen bättre boggie om jag inte har helt fel, så framdämpare + boggie från en sån så blire nog bättre.

Brukar bli minst elände och jävulskap ifall man håller sig inom samma märke när man byter boggie och dämpare m.m, men allt går ju om man bara vill.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Nog för att en Xtra12a i 307 utförander är en 7-8 år gammal, men jag skulle inte påstå att den är för gammal för att ha i en 10-11 år gammal skoter.
Nu vet jag ju inte vad du Jim har för års mod. på din skoter men du har ju fått tag på en fräch boggie som de verkar, så de är nog inge problem att den skulle vara för gammal.

Och att vikten på skotern kommer att vara något problem betvivlar jag starkt. Det är ju faktist framvagnen som tar upp den största vikten skotern.

Jim hur mkt. kan du höjja den via SXR dämpare?
Har du kollat mycket på kitt från USA?
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Nog för att en Xtra12a i 307 utförander är en 7-8 år gammal, men jag skulle inte påstå att den är för gammal för att ha i en 10-11 år gammal skoter.
Nu vet jag ju inte vad du Jim har för års mod. på din skoter men du har ju fått tag på en fräch boggie som de verkar, så de är nog inge problem att den skulle vara för gammal.

Och att vikten på skotern kommer att vara något problem betvivlar jag starkt. Det är ju faktist framvagnen som tar upp den största vikten skotern.

Jim hur mkt. kan du höjja den via SXR dämpare?
Har du kollat mycket på kitt från USA?
Mina nuvarande dämpare har om jag inte minns fel 20 cm ( ungefär) i fjädringsväg. SXR dämpare har 29 cm, å då pratar vi om den bakre dämparn i boggien. främe vet jag inte men den får väl oxå några extra centimetrar. Har kollat på olika kitt men inget som känns nödvändigt att skicka över "pölen" för. Enda jag fastnade för var ett transferkitt till pro-action boggie där man tar bort control stagen ibak å ersätter med 2 hylsor å en balatasrem. Med detta kitt får man sjuhe*****s skidres, men de kan jag tillverka själv hemma.

//Jim
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Nog för att en Xtra12a i 307 utförander är en 7-8 år gammal, men jag skulle inte påstå att den är för gammal för att ha i en 10-11 år gammal skoter.
Nu vet jag ju inte vad du Jim har för års mod. på din skoter men du har ju fått tag på en fräch boggie som de verkar, så de är nog inge problem att den skulle vara för gammal.

Och att vikten på skotern kommer att vara något problem betvivlar jag starkt. Det är ju faktist framvagnen som tar upp den största vikten skotern.

Jim hur mkt. kan du höjja den via SXR dämpare?
Har du kollat mycket på kitt från USA?
Såg först nu på din pixbox att du har xtra-12 boggie i lynxen ( om jag inte är helt blind??) , Har du som du sa åt mig flyttat bak den för att få en snällare attacvinkel osv?? mycket coolt bygge:)

//Jim
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
japp det är en -99as 345 xtra-12 i den och yess jag har gjort en setback på den.. jag hade en 345 sks boggie i den förut och nu så när jag bytte i vintras så blev jag mkt glad då jag såg att xtra 12an faktist har kortare boggieskenor som bidrar, trotts höjden på boggien, till en flackare vinkel..

viktskillnaden var dock +10kg, det är ju en mkt. rejälare boggie xtra 12an.

Vidare så har jag som du kan se på bilden tagit bort bakre dämparen eftersom jag åker själv och den bakre dämparen då inte behövs ...

 
Last edited:

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
japp det är en -99as 345 xtra-12 i den och yess jag har gjort en setback på den.. jag hade en 345 sks boggie i den förut och nu så när jag bytte i vintras så blev jag mkt glad då jag såg att xtra 12an faktist har kortare boggieskenor som bidrar, trotts höjden på boggien, till en flackare vinkel..

viktskillnaden var dock +10kg, det är ju en mkt. rejälare boggie xtra 12an.

Vidare så har jag som du kan se på bilden tagit bort bakre dämparen eftersom jag åker själv och den bakre dämparen då inte behövs ...

Grymt fint gjort de där, är imponerad:) Var de svårt att mäta in hålen? Hur fungerar viktförskjutningen på den, Blev de mer när du tog bort bakre dämparn?

//Jim
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
tack så mkt!
nee. .
1. Jag tog de dropbrackets som jag hade och skruvade fast i bakre boggiefästet
2. Sen så skruvade jag på mattsträckarna så de var max ospända
3. nu så sänkte jag ner chassiet helt så det låg löst mot "the dropbrackets" ( jobbig gramatik :) ) och drog därefter för kung och foserland så att boggien kom så långt bak som möjligt. .och där var helt enkelt platsen för nya bakre infästningen och den främre var det bara till att borra nya hål för de oxå..

jag är tvungen att använda dropbrackets för att jag ska kunna använda min matta.. i samma veva som jag stoppade in boggien så skar jag ur var 3dje fönster i mattan och monterade no-slip sprockets från whalbrothers..

Den vart mjukare men inte mkt.. jag han dock inte testa alla justeringar som finns på boggin, det är en hel del funktioner som smart finns inbäddade i konstruktionen..

just nu så har jag ett ganska mittimellan skidtryck. . den reser absolut inte när jag inte vill och den har inte maxtryck mot på skidorna som gör att den dyker i snön. .
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
tack så mkt!
nee. .
1. Jag tog de dropbrackets som jag hade och skruvade fast i bakre boggiefästet
2. Sen så skruvade jag på mattsträckarna så de var max ospända
3. nu så sänkte jag ner chassiet helt så det låg löst mot "the dropbrackets" ( jobbig gramatik :) ) och drog därefter för kung och foserland så att boggien kom så långt bak som möjligt. .och där var helt enkelt platsen för nya bakre infästningen och den främre var det bara till att borra nya hål för de oxå..

jag är tvungen att använda dropbrackets för att jag ska kunna använda min matta.. i samma veva som jag stoppade in boggien så skar jag ur var 3dje fönster i mattan och monterade no-slip sprockets från whalbrothers..

Den vart mjukare men inte mkt.. jag han dock inte testa alla justeringar som finns på boggin, det är en hel del funktioner som smart finns inbäddade i konstruktionen..

just nu så har jag ett ganska mittimellan skidtryck. . den reser absolut inte när jag inte vill och den har inte maxtryck mot på skidorna som gör att den dyker i snön. .
Men du måste ha vetat avståndet mellan bakre fästet å främre, annars stämmer väl inte geometrin i dämpningen?? Ne du gjorde mig sugen igen på att köpa, för mankhöjd på maskineriet verkar man ju få:)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ja just ja, avstådndet därimellan!
jo mor och far min har en 98 classic touring med samma boggie och så jag mätte på deras avståndet mellan fram och bak och hur de skulle sitta rellativt till varandra..

:) jo nog får man höjd ja, emn som sagt så är det mkt pga kammarna på mattan som min vart så jäkla hög. . mattan tog i tunneltaket annars.. .
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
ja just ja, avstådndet därimellan!
jo mor och far min har en 98 classic touring med samma boggie och så jag mätte på deras avståndet mellan fram och bak och hur de skulle sitta rellativt till varandra..

:) jo nog får man höjd ja, emn som sagt så är det mkt pga kammarna på mattan som min vart så jäkla hög. . mattan tog i tunneltaket annars.. .
http://archive2.pixbox.se/arkivet/synligt_20/10210000-10219999/640x480/10217621.jpg?0
Jaja!:) Vart sugen igen men ser väl, Har inga pengar hur som helst nu. Han skulle ha 2000:- för boggien sa han, Tycker de låter dyrt då boggien ändå är ( tror jag ) 8-9 år. Vad fick du ge för no-slip hjulen?

//Jim
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
visst det är en "gammal" boggie men 2000:- tycker jag då är riktigt bra pris om de e fint skick på den. .jag bestälde delar i vintras från Highpreformanca Enginering i USA. .

2 No-Slip Sprocket $149.90
Dial-A-Jet $119.95
BR9ES Plug 4 $9.60

Subtotal $279.45 dollar = 1886.99kr

med frakt till sverige gick de på 343.72dollar dvs. ca 2321kr
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
visst det är en "gammal" boggie men 2000:- tycker jag då är riktigt bra pris om de e fint skick på den. .jag bestälde delar i vintras från Highpreformanca Enginering i USA. .

2 No-Slip Sprocket $149.90
Dial-A-Jet $119.95
BR9ES Plug 4 $9.60

Subtotal $279.45 dollar = 1886.99kr

med frakt till sverige gick de på 343.72dollar dvs. ca 2321kr
Ja kanske. Men vill vara säker på hur de är innan jag köper den då jag igentligen inte vet hur den fungerar med viktförskjutning. Vill tex att den ska lyfta skidorna ordentligt då de är de jag tycker är roligast med att köra skoter. En lite brantare backe å så trycker man 4/4 gas å så lättar framvagnen, de är skoterkörning enligt mig! Gärna att man står raklång på rullen oxå:) De där med attack vinkel spelar inte så stor roll för mig då en 44 matta ska på. Sen tror inte jag att man märker nån känbar skillnad igentligen ändå, kanske om de är EXTREM attackvinkel som på t ex IQ. Groteskt vilken vinkel, men då är de ju en RACING oxå:D

//Jim
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
hehe jag förstår. . de e riktigt kul när maskinen reser hela tiden!! det är verkligen en körstil de oxå och ingen kan säga något annat. . jag förstår folk som inte alls vill att maskinen ska resa, att man hela tiden vill ha max fäste och styrning.. alla har ju uppfattningar om hur man vill att en maskin ska bete sig och när man har en som passar en själ är de ju självklart som bäst.. .

när du skriver 4/4 gas så antar jag att du menar att du har full gas? kanske självklart har bara inte sett någon tidigare som uttryckt sig så.. :)

boggie inställningen på en kort xtra 12a kan jag inte lova något på men jag kan garantera att den har många av de alternativ som en längre xtra12a har, detta medför att du har ett flertal inställningsmöjligheter för att justera viktförskjutning samt styvhet på fjärnarna mm..

och de med attackvinkel.. grejejn är den att med för brant vinkel spelar inte 44mm kammar någon roll.. mattan kommer att såga igenom snön iställer för att få maskinenn att flyta upp och därmed får du en dålig lössnömskinändå. den kommer att som amerikanarna säger trencha, dvs gräva skyttevallar. .. jag tror inte att de kommer hända med xtra 12an men bara så du vet.. 44mm kammar hjälper inte om du har FÖR tvär vinkel..