Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Jodå det ska räcka. Dessa hjul gjorde jag förut.

Som du ser är ekrarna ganska klena och de stora bakre är 8mm tjcoka och de mindre 5mm och dom minsta drog jag ner till 4mm.
Dessa hjul var lättare än originalplasthjulen och håller fint.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tack för tipset Asker...detta blev ju betydligt snyggare och 20% lättare då jag vägde det

Last edited:

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Jodå det ska räcka. Dessa hjul gjorde jag förut.

Som du ser är ekrarna ganska klena och de stora bakre är 8mm tjcoka och de mindre 5mm och dom minsta drog jag ner till 4mm.
Dessa hjul var lättare än originalplasthjulen och håller fint.
Hur lägger man dom i korgen och hur går man till kassan ? :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Svarvat till hjulen enligt tipset från Asker och sen har jag börjat montera ihop boggien.

Slides och gummikuddar monterade

Här syns hjulen då dom är nersvarvade

Last edited:

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Detta är ett helt sjukt bygge Chris! Blir jävligt imponerad av allt tid och energi, samt få det att se så fruktansvärt bra ut! Har följt bygget sen början och jag tappar hakan när jag ser hur grym du är! Creds till dig!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Blev att beställa lite mera aluhjul från kompisen...jag hade inte tänkt byta alla i boggien. Men det blev ju inte snyggt med blandat plast och alu...samt att jag har ju gjort aluhjulen lite större för att spara slidesen och då blev det ju skevt med plasthjul på insidan :)

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Vilken typ av alu ar de gjorda av? Vad blir matrialkostnaden?

Jäkligt snyggt bygge!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har ej 100 koll på vilket material dom är gjorda av...överlåter sånt till min kompis som kan det :). Lite svårt att veta priset på dom då det blir inbakat med annat...men lite billigare än att köpa färdiga blir det iaf ....även om jag inte har så bra timpeng då jag svarvar det sista :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Då var även mera skruv och SKF lager till hjulen beställda från Tyskland via Ebay :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Några till delar har åkt på boggien...

Som sagt dom svarta platshjulen som nu sitter på boggien skall bytas till alu :)

Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nu fick jag svar på varför jag ej fått mitt HID kitt...den var vissa delar som var restat i det...har beställt en lite "bättre" variant och där var det en reläsats som var restat...men den skulle komma in i dag så min order borde gå iväg på måndag....så nästa vecka blir det kanske att montera HID kittet då :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Koppla in xenon på en snöskoter är kanske det enda "icke-original" tillbehöret man monterar utan svårighet och som kräver ett minimum av förkunskaper!
Tar man det lungt och läser anvisningarna så tar det MAX ett par timmar på en skoter m batteri.
Det som tar längst tid är egentligen att bestämma sig för placering av ballast och hur många plaststrippor man vill förbruka på kabeldragningen! ;)