Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja ger ju lite "push" i bygget då man ser att det finns intresse för det man gör. Eftersom det stora antalet endast läser och kollar och inte skriver.

Kommer nog lite flera bilder under helgen :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite flera bilder från tillverkning och inpassning av den första A-armen

Tyvärr hamnade jag och skarva det ena röret för det blev så brant vinkel på notchningen att "orignalröret" inte fick plats i min jigg.

Testning på skotern

Här syns hur mycket skidfästet kommer att flyttas fram

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Då var denna A-arm klar förutom fästet till dämparen

Med en svarvad distans så slipade jag in "låsringsspår" i Foxa Floatarna då jag skall montera sfärsika lager

Första lagret på plats

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Med en svarvad distans så slipade jag in "låsringsspår" i Foxa Floatarna då jag skall montera sfäriska lager
Smart lösning.
Vart hittade du lagren? Jag antar att du har kollat att skruven får tillräckligt med frigång i sin rörelse när dämparen komprimeras...?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Smart lösning.
Vart hittade du lagren? Jag antar att du har kollat att skruven får tillräckligt med frigång i sin rörelse när dämparen komprimeras...?
Lagrena beställde jag av Scott på OFt Racing. Med mina nya fästen för dämparna så kommer det tom att bli mindre förskjutning än på Nytron så det skall inte vara några problem. Enligt Scott klara dom 19gr och jag har max 11gr.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Känns som att det går alldeles för sakta framåt här :(...men mycket annat hemma som måste fixas. Men det som står näst på tur är att tillverka och svetsa fast dämparfästet på nedre a-armen. Behöver få fast dämparen för att kunna bocka till den övre a-armen för att se att den går fri för dämparen.

Men till helgen så ser det ut att bli lite garagetid igen :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Några bilder då jag gör en mall för det nya övre dämparfästet

Här syns det sfärsika lagret som jag pressat in i Fox Floaten

En av modeller medans jag testar fram den slutliga designen

Såhär ungefär kommer den slutliga desigen på fästet bli

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Fick ett trevligt mail idag...ev. så kommer jag få sponsring på mitt projekt vilket öppnar lite dörrar för lite flera moddar under sommaren....det är dock inte klart ännu men jag skall ha ett möte inom en snar framtid :)...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Se till att dom sponsrar dig med en TIG-svets, så du slipper kludda med mig:en...
Eftersom allt annat du gör håller så hög klass vore det rätt med fina tig-fogar...

Säger absolut inte att mig-fogarna dina ser dåliga ut...
Det går bara inte att få en mig-fog lika fin som en tig-fog...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nej jag är ju nybörjare på svetsningen också...så jag är nöjd om hållfastigheten blir bra. Vi får se vad dom vill få ut av sammarbetet :)