Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Igår kom dom sfäriska lagrena till Fox Float dämparna

Har också börjar svarva till en matris( tror jag det kallas) för att kunna bocka rören till a-armarna

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har fixat ihop ett litet svetsbord som kan skruvas isär..inte direkt skoterrelaterat men det kommer ju att användas vid tillverkning av t.ex. a-armarna

Svetsbord ala IKEA

Jag gör gängade hål i hela plåten så man skruva fast olika verktyg och jiggar

Färdigt

Idag anlände materialet till a-armarna också + till lite annat också

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Chris ..
Har du en slant över och bygger mycket i rör så rekomenderar jag en sån här som jag har själv , kanon .
Fins ju självklart andra alternativ och enklare oxå , pelarborr maskin och hur man nu vill trixa till det , man kan ju bygga själv om man vill som du gillar :blink1:
Beror ju på hur mycket man man arbetar med det oxå , blir i alla fall kanon fina skarvar med en rörnotch

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Notchningen tänkte jag göra i svarven. Gör ett fäste som jag monterar där stålen normalt sitter, där jag kan skruva fast rören och sen en hålsåg i shucken :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Notchningen tänkte jag göra i svarven. Gör ett fäste som jag monterar där stålen normalt sitter, där jag kan skruva fast rören och sen en hålsåg i shucken :)
Smart! Varför kom inte jag på det då jag skulle notcha mina drygt 30 rörändar då jag byggde airframes till GLS'en... Jag slipade ur allt med vinkelslipen. Det tog tre evigheter och kostade mig en rygg...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Smart! Varför kom inte jag på det då jag skulle notcha mina drygt 30 rörändar då jag byggde airframes till GLS'en... Jag slipade ur allt med vinkelslipen. Det tog tre evigheter och kostade mig en rygg...
Ja jag tänkte till där då jag såg dessa notchningsriggar :) ...jag kan ju då också lätt ställa önskad vinkel på notchingen :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Svarven är perfekt till att notcha med.
jag hittade en liknande notcher som på bilden på Jula till bra pris under en kampanj, har inte provat den än men jag kunde inte låta bli att klippa till.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Notcha... kan någon förklara vad exakt ni pratar om ?
Man skålar ur röränden så att den passar ihop med ett tvärställt rör om man tex svetsar ihop 2 rör till ett T. Eller passar ihop med ett snedställt rör om man gör ett Y.

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Notcha... kan någon förklara vad exakt ni pratar om ?
En bild kanske säger mer ?? .. hur urkapningen Notchningen blir , den passar mot samma dimension utav ett annat rör med sug passning .

Säg till Chris om vi (jag) förstör DIN tråd med massa skrot och oväsäntliga inlägg , inte meningen i sådana fall .

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det är lugnt...bara kul att vi kan sprida kunskap inom forumet. Jag kan ju lugnt säga att jag får jättemycket hjälp härifrån med grejer som jag inte själv kan :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det har varit mycket annat på gång hos mig den senaste tiden så det har inte hänt något i garaget på skoterfronten. Men nu i helgen ser det ut att bli lite garagetid så förhoppningsvis blir det lite uppdateringar under helgen här :)

Bara så trist då jag inte ser hur många som kollar i tråden då "trådvisningsräknaren" inte funkar :(