ZL600 Ledräser -> Lössnömaskin Budgetprojekt!

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Hej!

Samma dag som jag köpte denna skoter insåg jag dens fel och brister. Den var för kort och den hade lika höga kammar som vecken på mattan som ligger i vardagsrummet. Annars väldigt rolig maskin för pengarna!

Så nu har man i alla fall bestämt sig för att göra något åt saken!
Kommer lägga upp lite bilder sen när man börjar hända något. Saknar fortfarande lite livsviktiga saker.

Men det som är inhandlat är:
1.Renegadematta (345x41x4.4) inhandlad av TräsketPatte här på forumet!
2.Cnc-frästa alu förlängningar från staterna (lite bättre finish än med plåtarna).
3.No-slip 8kugg drivhjul sökes fortfarande.
4.Slides ska beställas här i dagarna.

Bild från när skotern just var inköpt, har i rullande stund gått ca380mil!

 
Last edited:

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Går väl inte säga annat än att den är i kanonskick! Inte en skråma på huv dyna eller liknande. Inget bortsett från de jag själv lyckats göra vid fotstöden men men den är ju till för att användas! :biggrin1: Drog skulle dra bort lite snö och is med en spade vilket resulterade i saknad färg.

Inte bestämmt mig ännu hur det blir med skidorna. Men dom "befintliga" skidorna som sitter på tror man inte är där när man är och leker i 1meter pudersnö. Får se om man kanske hittar nå skidor till en vettig peng eller om man kör snikmodellen med lappbelag som TräsketPatte föreslog :)
 

Börje Lundin

Medlem
16 feb 2008
8
0
1
Hallå, grabben har en 600a millenium med ca 15cm styrhöjare och jag kan bara instämma, känns mycket lätt och ännu lättare att hanter i dom flesta situationer och bra tryck i den ganska ettriga lilla motorn, men med variator kittet blev den ännu roligare.. Och även han vill byta matta så jag kikade i garderoben och hittade en 345x38x44 och vi behöver också boggie förlängning, vart inhandlade du dina och vart landade priset på!?
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
I brist på annat lägger jag upp bilder på de saker jag har liggande hemma!

Renegade Mattan! ;)


Förlängningen 307-345! :)


Sitter dagar i anda och funderar på om jag ska beställa fyra stycken vanliga drivhjul eller om man ska satsa på no-slip drivhjul istället på en gång! Vad tycker ni ?:hmmmm: Missade ett par nya no-slip drivhjul på blocket bara för någon dag sedan. Ringde en timma försent, surt som fan kan jag ju säga när snubben bara skulle ha 600kr för dom!
 
Last edited:

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Se där, trodde de skulle bli billigare om man tänker på frakten och de men då hade jag visst fel :)
 

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
Skulle vilja vet lite mer om förlängarna, ser väldigt stabila ut.

Vart det är köpta och vad det gick på, kan ta det via pm om du inte vill ta det här.
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Dom ligger på ungefär halva priset i staterna och frakten kostar inte speciellt många kroner men hade velat hitta något företag i kina som tillverkar no-slip om det nu finns vill säga! :hmmmm: Man vill ju helst hålla sig till budget som sagt!

Se där, trodde de skulle bli billigare om man tänker på frakten och de men då hade jag visst fel :)
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Gjorde ett litet ryck idag och plockade ut boggin och mattan. Så nu ligger den på avtining i garaget och väntar på att gås igenom. Är väl bara lager och som ska kollas i stort sett och sen trycka dit förlängningen:becky: fjäderspännarna måste även bytas ut när dom i plast är totalt kassa!
Blir att beställa no-slip drivhjul ikväll så man kanske hinner få sig dom nån gång..

Boggin borta..


Kedja och drev såg som nya ut!! Glömde dock att kolla om det är orginaldrevning på den men jag gissar att det är det.


50/50 olja vatten ?


Här bild på när även mattan är borttagen (drivaxeln hänger inte kvar där nu längre).



Steget närmare lössnömaskin!:eek:
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Kanonbra projekt!
Kommer nog bli en trivsam hybridmaskin till en riktigt mänsklig kostnad. Hoppas den inspirerar andra att ta tag i sina drömmar om pudersurfning.

Håller med om att de förlängningsskenor du köpt ser utomordentligt solida ut!

Lycka till :thumb:
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Ja för summan av 5000kr som jag är uppe i nu så anser jag då att det är en mänsklig kostnad :) Det dyra är väl egentligen drivhjulen! Har man tur så kanske den höjer skoterns värde en krona eller två. Om inte annat så stiger ju värdet i mina ögon! :)

Ja jag är jävligt nöjd över förlängnngsskenorna dära, helt klart vartenda korvöre! Ska monterna förlängningen idag så det kommer väl kanske upp en bild på eftermiddan eller imorgon! :)

Kanonbra projekt!
Kommer nog bli en trivsam hybridmaskin till en riktigt mänsklig kostnad. Hoppas den inspirerar andra att ta tag i sina drömmar om pudersurfning.

Håller med om att de förlängningsskenor du köpt ser utomordentligt solida ut!

Lycka till :thumb:

Jo det är lika bra att ta itag i saker och ting annars blir det aldrig gjort :)
Jag fick nedskrivet pris på dem så kring 1400kr blev det totalt:)

Ser bra ut, kul att det börjar hända saker :)
Vad gick drivhjulen på?
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Nu har man förlängningarna på plats. Blev lite filande innan dem gick att pressa dit men blev j*vligt bra resultat måste jag säga.:)

Såhär sen de ut just nu! Gjorde nya hål i tunneln och testmonterade så att det skulle gå få dit, lite bök var de med att få dit den. Tråkiga var att det blev som ett dödsläge på fjädringen. Vet inte om det beror på att den bara fjädrar på ena fjädern eller om de är för att boggin är lägre bak?



Bättre bild på hur det blev med förlängningen! Riktigt nöjd!


Måste setill att börja på en tunnelförlängning också! Annars finns det nog riska för att det tar i!


Slut på updaten för denhär gången då! :) Är väl bara drivhjulen som man väntar på nu! Far på nian och köper slides till veckan!