ZL600 Ledräser -> Lössnömaskin Budgetprojekt!

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Ytteriga förseningar.. :(

Fick just veta att firman där jag beställde drivhjulen på inte hade några hemma och han för inte hem dom förens på onsdag så dröjer säkert ytteligare en en och en halv veckan innan man får några drivhjul. Det blir att sätta igång med tunnelförlängningen snarast möjligast så det går fort att få skotern körklar när drivhjulen kommer!

Förhoppningsvis så ser det väl ut såhär när man är klar med tunneln! :) Vad tycker ni om den gröna slidsen? Är den gräslig ?
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Ser ju ändå inte så förbannat dumt ut mot det annars svarta och väldigt mörka. På bilden jag lade upp ser plasten väldigt blek ut.

Vi får la se ska tänka över saken en sista gång innan man köper slidsen. Behöver den ju tyvärr inte ännu men för heller ingenting om man har den :)
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Satt i natt och funderade över hur utväxlingen kommer till bli med mindre drivhjul.

Toppfarten kommer minska ungefär 15km/h med 8kugg drivhjul motför 9kugg orginal. De då med orginal utväxling på 20/39.

Så det blir att dreva ned den ett kugg på de lilla drevet i kedjehuset hur som helst för att få den något starkare. Då med 19/39 och 8kugg drivhjul kommer min topphastighet i teorin ligga på ungefär 120-130km/h vilket är rätt lagomt! Sen om de stämmer i praktiken återstår ju dock att se!

Men annars tycker jag att det låter helt okej med en toppfart som ligger där, jag personligen kör nästan aldrig fortare än så. Speciellt inte när man är i djupsnön och leker och vill ha en så stark skoter som möjligt med bra respons så man kommer iväg.

Mvh D.Fredriksson
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Har för skoj skull beställt grejer för att montera glödare i helljuset på skotern. :cheesy:Sen när jag lika så var igång så beställde jag halgogenlampor från usa som är fyllda med xenon gas. Får se om dem gör någon större skillnad på lyset när jag tycker att lyset är kasst på skotern.
Ska bli roligt att se hur dom funkar om dom funkar när dom är så billiga.

Drivhjulen har tyvärr inte kommit så har inte blivit att man gjort så mycket på skotern då heller. :( Less denna eviga väntan.

Mvh D.Fredriksson
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Hej,

nu har man beställt slides. Det blev grön slides så vi får se hur de går ihop. Ser det förjävligt ut så är de ju inte annat än å byta inga svårigheter!
I samma veva beställde jag grejer för att renovera variatorkorset då variatorn har börjat kärva och inte vill slå in på lägre varvtal än 5500rpm. Inte så optimalt med en variator som slår in så högt i lössnön.

Drivhjulen är inte långt bort nu heller får hämta ut dom på måndag eller tisdag. :)

Kommer förhoppningsvis upp nå bilder i veckan eller till helgen om man börjat få ihop någonting. Tunnel förlängningen har inte påbörjats ännu då jag ska till Öjebyn och göra den, vill ha med mig skotern så man får ihop de bra och kan kolla eftersom så att det ser bra ut. Tråkigt att sitta hemma nu när polarna är och pumpar puder hela helgerna.

Mvh D.Fredriksson
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Less less less och less på all denna vänta. Skickade efter grejer hos bengans motor men inget svar har man fått så nu när det gått tre långa dagar utan svar gav jag upp.

Åkte till min lokala Arctic Cat återförsäljare ABNIAN som jag varmt kan rekommendera!

Köpte bland annat slidsen nå lager och lämnade in variatorn på samma gång. Drivhjulen har även kommit så nu bär de av till en hel kvälls skruvande för att försöka få ihop maskinen förhoppningsvis innan helgen kanske :)

kommer upp bilder ikväll på det man har lyckats få gjort om man nu får någonting gjort, man ska aldrig lova för mycket!

Mvh D.Fredriksson
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Hej, skoter skruvandet blev förskjutet en dag så nu kommer bilder på vad man lyckats ådstadkomma i dagens 18 gradiga kyla! :)

Drivhjulen monterades redan igår på drivaxeln (var det enda man fick gjort då).


Modifikation så att inte drivhjulen ska ta i skenorna! Tror att det ska klara sig ändå fastän den blev betydligt mindre för att gå fritt från drivhjulen.


Såhär ser den skoter iaf ut för tillfället! Monterat boggi/matta och drivaxeln. Dock är drixaxeln förskjuten för mycket mot kedjehuset behöver justeras (bara halvvägs in i lagret). Ny slides monterad och boggin uppsmord. Dock lossnade en nippel så måste försöka få dit en ny!





Måste ju då säga att jag än så länge är grymt nöjd med resultatet! Mattan går fritt och tar inte i någonstan! :becky:
Har tyvärr inte hunnit börja med tunnelförlängningen men förhoppningsvis blir det till helgen kanske! :) Variatorn har jag även fått tillbaka idag så nu ska den vara schysst!

Säga vad man vill men lite fett blev det ju med en Renegade matta! ;) Tror man är rätt ensam om att ha en sådan på en ZL600 hoppas iaf det :) hehe

Ska bli himla roligt att testa den lössnö egenskaper men först blir det att hissa upp den och köra runt bandet nåra varv å se så att allt funkar ;)

Kommentera va ni tycker!
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Fan, man blir ju tårögd!
Kommer bli en riktig killer. Utöver tunnelförlängning så skulle jag vilja kapa ner rutan och lacka den svart samt höja dynan rejält. Görs det sistnämnda med stil och finess blir det riktigt läckert och förbättrar dessutom körbarheten.
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Ja de är nästan så att man fäller en tår ;)

Tänkte hålla mig till Sleeper stuket ett tag sen får vi väl se vad som händer ;) ekonomin som sätter stopp :(

Fan, man blir ju tårögd!
Kommer bli en riktig killer. Utöver tunnelförlängning så skulle jag vilja kapa ner rutan och lacka den svart samt höja dynan rejält. Görs det sistnämnda med stil och finess blir det riktigt läckert och förbättrar dessutom körbarheten.
Förhoppningsvis så blir det att göra tunnelförlängningen till helgen!:becky: Sen blir det att pumpa puder! Eller i alla fall försöka!:becky:

Ser sjukt grym ut!
Släng på tunnelförlängningen nu bara! ;)
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Sv: ZL600 Ledräser -> Lössnömaskin Budgetprojekt! It´s ALIVE!

Hej,

nu är allt klart utom tunnelförlängningen och lite småfix! Måste fixa något längre bult till kejdehuset, den räcka tyvärr inte till för att sträcka kedjan ordentligt när man drevade ned den 1kugg vilket jag tycker verkade lite lustigt. :( Sen har vi en nippel som måste svetsas fast. Var något mer som var ogjort men kommer inte på vad det var.

Här en bild på uppstarten, rökigt värre. Hade skotern upphissad och körde runt mattan ett tag för att se så att det inte skulle ta i någonstans vilket det otroligt nog inte verkar göra! :becky:


Här en bild på när man just puttrat ut på åkern. Stannade för att ta en titt runtikring boggin för att se så att allt fortfarande funkade som det skulle! :)


Hmm mindre roligt. Glömde trycka dit gummi grejer för hålet som är till för att kunna lossa variatorn så fick in fullt i snö på remmen. Tog stopp rätt fort! SURT! :(


Filmade lite också men tyvärr hade man ingen kameraman så filmerna blev väl sådär:wondering: Men bättre än ingenting, då får ni höra att den går också ;) Funderade på slutburk men nu när man hör den på film tycker ja att den låter rätt skönt ändå! :)
[ame]http://s262.photobucket.com/albums/ii82/DFredriksson/?action=view&current=CIMG4774.flv[/ame]

[ame]http://s262.photobucket.com/albums/ii82/DFredriksson/?action=view&current=CIMG4777.flv[/ame]

Kastar in en sista avslutningsbild på hur den serut där den står nu och väntar! :)


Kommentera gärna! :)
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Jag har tyvärr inte hunnit testa den så mycket men i fjunet som är nu är det då inga problem alls att ta sig fram i :) Funkar fint att stanna och ta sig iväg, den gräver dock ned sig lite när inslagsvarven ligger på ca 4500-4800rpm. Är inte är såå optimalt för lössnömaskiner kanske men det funkar! :)

När jag fixat tunnelförlängningen så blir det nog nästa helg att ge sig ut på äventyr. Ska ut och köra med några kompisar är det tänkt.

Då blir det att jämföra framkomligheten med dessa skotrar:
Renegade 600sdi -08
X-trim 600sdi -08
RMK 700 -01
RMK 700 -05
Rave 670 -00
Hoppas iallafall att det blir dessa! Inte klart ännu vilka det blir som ska med. :) Men skoter ska de köras!
Har dock lite smågrejer kvar att göra fortfarande innan man ger sig ut!

Ska bli roligt att se om toppfarten man räknade på stämmer även i verkligheten. Måste bara hitta någon fin led att öppna spjällen fullt på! :)