ZL600 Ledräser -> Lössnömaskin Budgetprojekt!

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Man borde ju fan inte köra i dehär skitföret! Men man är ju så jävla skoterkåt så man kan ju inte hålla sig! :wondering:

Nej har ju bara varit kallt så snön har ju inte hunnit gå ihop nå. Jävlat inget underlag alls! Botten skrapning hela tiden!
Haha, det är samma för mig! Sesongen börjar på ängarna runt gården i november/december, då första 1-2 dm snön fallit :push:

Men vi får hoppas att väderleksrapporten stämmer, för tydligen ska det bli blida nästa vecka :becky:
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Ja den gick tokbra i snön alltså :) körde fast gjorde man ju då inte ! :p


Förhoppningsvis så sjunker det ihop en hel del så man får lite bär i skog och mark :) Är ju bara att hålla tummarna. Annars försvinner nog vintern fort om de inget underlag blir.

Mvh D.Fredriksson
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Nu har man varit på en dagstur med en ny setup! Kastar upp några bilder som vanligt! :) Kastar även upp en liten kort filmsnutt! :)

Måste föresten tacka Farfar, Farmor, Pappa och Mamma för den NYA mattan man fick! :) TUSEN TACK!

Var ute och pumpade puder i sandtagen i Vistträsk kan jag väl säga för ni som vet vars det är! Är helt jävla överlycklig över hur bra skoter tar sig i midje djup snö!
Framför allt när man fått pissa på två stycken RMK maskiner! Fingrar och tår räcker inte till för att räkna alla dess fastkörningar! Gissa hur många ggr kissen fastnade då? ;)




Detta var väl kanske mindre skoj faktiskt! Har tagit av boggi skenorna ungefär två cm men tyvärr så verkar det inte rikigt som att det räcker! :(


Tycker det skottar bra för att vara snö upp till midjan! :)
[video]http://s262.photobucket.com/albums/ii82/DFredriksson/?action=view&current=CIMG5042.flv[/video]

Mvh D.Fredriksson
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
kul att du har fixat det! jag tror du ska lägga två små boggie hjul där längst fram så det inte nöter på skenorna/slidsen så mycket:)
Tror du det hjälper om drivhjulen tar i skenorna ? Vet inte om de har tagit men misstänker det! Ska felsöka här någon dag varför klossen gått sönder.
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Fått hem nya alu klossar till fjädrarna bak nu! Montering sker till veckan någon dag! :)

Ska även då modifiera klossarna något så de nu ska förhopningsvis klara sig från drivhjulen!

Mvh D.Fredriksson
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Nu har man beställt drev 18/44 samt ny kedja inför vintern ;) Beräknad toppfart kommer bli kring 120km/h räcker gott och väl för mig då jag häldre vill ha bra acceleration än hög toppfart.
Ska även här i dagarna försöka få beställt ett EPI variatorkitt för ännu bättre acceleration.. Hoppas på catwalk i vinter ;)

Annat som har hänt är att boggin blivit lite modifierad samt bakflyttad 2-3cm för att inte ta i drivhjulen. Vilket fungerar ännu efter provkörning. Exprimenterar lite med förgasarna för att se om man kan få till lite bättre bränsleförbrukning i vinter. 5-6liter milen konstant anser jag vara överkurs ^^

Kommer väl kanske upp någon ny bild på skotern här framöver när man börjat få den redo för vintern :) Om det är någon som har bredare plastskidor liggandes till billig pengar så är jag möjligtvis köpare på dessa!

Mvh Daniel Fredriksson
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Nu har man fått dit den nya utväxlingen och det blev en jävla skillnad alltså. Hel nöjd med den lägre utväxlingen alltså. Dock skulle man ha haft ett variatorkitt så den blir mer optimal för min typ av körning.

Detta är ju som sakt en renrasig ledräser från början som alla vet så variatorn är över huvudtaget inte alls något jag gillar..

Någon som har nå bra tips på vad man ska ha för grejer i variatorerna för att de ska lira bra med de grejer jag har ?
44hk matta förlängd 136"
18/44 drevning

Huvudsaklig körning är väl utanför spår så alltså djupsnö!
Mycket tacksam för all hjälp jag kan få just på denna punkt.

Mvh Daniel Fredriksson
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
mixtra bara inte för hårt med gasarna så du ligger på för hög avgastemp..., man ska inte bara lita på färgen på stiften det ger dig bara en lätt fingervisning
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Blev inte allt för stor förändring dock. Högfarten skruvades tillbaka och gick ned en storlek på lågfarten. Får väl hoppas att den klarar denna vintern iallafall :)
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
de som hade min skoter tidigare hade satt 5 storlekar mindre på lågfarten, från 35 till 30. den hade en väldigt hög tomgång när man hade kört den varm. sa jag bytte tillbaka till orginal. jag upplever det som bättre:)
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
De är en storlek mindre. Munstyckena är ju graderade en femma i stöten på lågfarten.

Jag upplever min mycket bättre nu med det mindre munstycket, tidigare gick min aldrig ner på tomgången men nu sjunker den betydligt mycket fortare än vad den har gjort tidigare! :) Hoppas även på bättre bränsleförbrukning. 5-6L/milen konstant har den legat på tidigare, vad har du för bränsleförbrukning på din ?

Mvh Daniel Fredriksson
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
ser att du också säljer din skönhet! såg inte att du hade svarat så gör det nu en månad senare;) jag hade skit dålig bränsleförbrukning den tog som du beskriver! men efter jag har bytt munstycke märker jag ingen skillnad på förbrukningen, det är nästan så att man tror att den läker!:p

vad blir det för maskin härnäst?