Körde min bmw på 50% utan problem under några år.
Man får väl se hur Nytron klarar av det nya bränslet. Kör då inte på 98, är ju ingen turbo.
Man får väl se hur Nytron klarar av det nya bränslet. Kör då inte på 98, är ju ingen turbo.
E85 = 85% etanol.Vart finns mer info om den gränsen?
I vilket avseende?Jadå, det är inga problem i det avseendet.
Jasså? Varför skulle det inte ge mer mer effekt någonstans på en _rätt_ inställd sugmotor?Mer effekt med en sugmaskin kan du glömma, det är med turbo du kan utnyttja det högre oktantalet genom att öka turbotrycket utan spikning. Bränslet har lägre energiinnehåll.
Nej det kan jag inte.Mer effekt med en sugmaskin kan du glömma, det är med turbo du kan utnyttja det högre oktantalet genom att öka turbotrycket utan spikning. Bränslet har lägre energiinnehåll.
bara för att man har turbotryck betyder det INTE att man har effekt....Det finns gott om nissar som hävdar att deras "trimmade" motor minsann blablabla 5-10% mer effekt yaddayadda men i den krassa verkligheten är det inte så enkelt som att högre kompression+högre tändning- 30% lägre energi i bränslet ger mer effekt. Däremot får du en mer svårkörd motor under precis alla förhållanden. Hög kompression ger ju vissa andra effekter.
Men med turbo kan du ju dra nytta av det högre oktantalet och mata på med turbotryck - och det är ju DÄR som potentialen finns.
Igår blev E10 i bannlyst i Tyskland på grund av att nästan ingen köpa E10. Men det har många orsaker, bland annat högra bränselförbrukning, miljön i u-landen (röjning av skogen). Dålig information av politik, bilindustri och oljebolag. Dessutom skada Etanol många elastomere(gummi), därför trår jag att mångaJa det är märkligt när professorerna talar... Nu ska vi alla köra på ''miljövänligt bränsle.''. :blink1:
Som många entusiaster som jag som kör 2-takt så är tydligen tanken att vi är en målgrupp som inte ska räknas med.h:
Nä ärligt sagt så skulle jag ha något emot några 4-taktskotrar på gården så skulle det inte vara nåt problems för mig....eller.:eyebrows:
Vad gäller E10 så är den soppan bannlyst i den här gården.
Testade den i min gamla bil och bränsleförbrukningen steg såpass att jag tankar hellre 98 oktan.:eviltongue:
Jag blir bara glad åt den högre inblandet etanol för då kyler den bara bättre och blir mer spiktålig.
När vi prata om E10, så har det 95 oktan och bliver också med 10% etanol inte mer spiktålig, eller hur?