Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja då står Phazern i garaget igen. Finns lite planer men dock ser det inte ut att bli varken turbo eller Nytro motor pga ekonomiska själv.

Det jag funderar på är att göra en ny tunnel för att få den i 1 del istället för som nu då det är ihopnitad av flera olika delar. Tror ni det håller eller är dom olika delarna även gjorda så för hållfastighet? Jag tror ju att dom har gjort så för att kunna använda samma gruntunnel för RTX och MTX...alltså bara popnitat på förlängningen av ekonomiska själ.

Planen skulle i såfall vara en ny tunnel i 1 del som blir kolfiberdraperad.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Kolfiberlook = fränt . Troligtvis har dom ju olika förlängningar för olika modeller. Polaris hade så på edge chassiet (RMK/ SKS / EDGE) . apropå ingenting. Blir väl lite tricks att flytta dämparfästena fram först .
Hälsningar Peter den långhåriga. SR weekend sälen.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kolfiberlook = fränt . Troligtvis har dom ju olika förlängningar för olika modeller. Polaris hade så på edge chassiet (RMK/ SKS / EDGE) . apropå ingenting. Blir väl lite tricks att flytta dämparfästena fram först .
Hälsningar Peter den långhåriga. SR weekend sälen.
Jag tror ju också att det bara är en förlängning som är dit nitad.

Ja Peter det blir en helt ny framvagn också inkl. flytt att fästen :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jadå har projektet börjar komma igång lite. Caddat upp en ny A-arm och beställt lite länkhuvudena från England.

 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja den frågan kanske skall ställas till Skinz :) Dom har ju jobbat en del på sitt Skinz concept till Nytron och eftersom dom inte gjort nått till Phazern blir det lite "copy and paste".

Men det skulle ju innebära mindre jobb med att köra det rakt

Frågan är om dom bara har formen från den A-arm som sitter original på den första biten...där går ju rören "innåt"...sen har dom vinklat den yttre "halvan" av A-armen framåt.

Sen kan man säkert räkna ut hur krafter sprider sig från spindeln med ett rakt rör jämfört med detta...kanske är någon skillnad där också?
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Tror det är svårare att böjja dendär a-armen vid en stöt i en stubbe eller en sten än en som skulle vara rak? det är vad jag tror rent teoretiskt dock..
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ett rakt rör är starkast hållfasthetsmässigt.
Känns som att dom har en böj på det för att det inte ska ta i någonstans...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.047
113
Stora Blåsjön
På phazern finns det väll inget framåt som kan ta i, så bara onödigt att ha ett böjt rör då.
Sen är skinz amerikanskt så allt dom gör behöver inte nödvändigtvis vara helt genomtänkt... :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag skall hur som helst göra en testmall i plaströr först för att se hur det funkar. Så då kan jag testa med ett rakt rör. Det kan mycket väl vara så att böjen är till för att inte ta i nån kåpa eller så.

Perfekt med ett forum som detta då man blir uppmärksammad på sina små missar. Kommer bli att plugga styrgeometri då jag även siktar på att göra nya stryspondlar :)

Sen är ju Yamaha Japanskt...och det verkar ju som att dom inte tänker igenom sina lösningar heller :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ver. 2 av A-armen. Detta borde ju bli bättre. Varför jag behöver ha det bakre röret bockat är för att inte behöva flytta fram stötdämpafästet mer än nödvändigt. Jag kommer att "boxa" ovanpå rören ute i mötesplatsen dels för stabilitet och dels för att få en plattform där dämparfästet svetsas fast.

Det borde väl funka utan det mindre röret snett över nu också då rören är rakare? Eller vad säger ni "experter"? :)

 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Blev lite mek i garaget ikväll och då blir det ju några obligatoriska bilder :)

Så här såg den ut med dom för långa Nytro dämparna


Jag monterade på originaldämparna för att få rätt höjd på framvagnen innan jag demonterar allt


Sen pallade jag upp fronten så spindlarna precis nuddar plankorna


Mätte upp allt på originalframvagnen för att ha något att jämför och utgå ifrån


Ena sida demonterad för att kunna börja testa fram dom nya A-armarna


Originaldelarna som alla skall bytas ut till nya :)
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Mycket inpregnerad av ditt bygge måste jag tillstå, ruskigt vilket driv ni måste ha i kropp och själ, att kunna se ljuset i tunneln efter allt slit och att det kommer att bli ett gott resultat för att sen kunna utnyttja det du har gjort för att sen börja fundera på fler modd och förbättringar efter allt du gjort på denna inte allt för komplicerade skojter så fortsätt som ni har gjort hitills så man har nåt att läsa i höstmörkret som kommer fortare än en kalkon säjer kluck, förexten skit i turbo kläm dit en kompressor i stället och den tillverkar ni själv så vet du att det funkar.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nu har jag gått från ritbordet och till verkligheten :)

Jag har gjort en mall så jag vet vart den nya spindlen skall komma och kollar sen om a-armar funkar att få dit.


Sen kommer jag att göra en modell av a-armarna i trä för att se att alla vinklar blir rätt och att det inte tar i någonstans.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har fortsatt jobba på a-armarna idag.

Den nedre a-armen börjar bli klar


Dämparen monterad


Övre dämparfästet flyttas framåt och dämparen kommer att förses med sfärsika lager


Den övre a-armen formas runt dämparen


Såhär ungefär skall det bli sen då jag gör dom riktiga a-armarna :)


Här syns hur mycket framåt spindel kommer att hamna ( det högra svarta sträcket = org.pos)
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Kul att ni håller på att fixa och så. Men vad hemskt jobbigt det kommer vara den dagen du kröker en a-arm. :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kul att ni håller på att fixa och så. Men vad hemskt jobbigt det kommer vara den dagen du kröker en a-arm. :)
Tackar!

Jag kommer ju att göra en jigg för a-armarna så böjer jag en är det bara att svetsa ihop en ny ...som dessutom antagligen blir billigare än att köpa en ny original :)