Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Undrar om det är något skumt med räknaren för visningar av denna tråden eller om intresset svalnat :(.... enligt räknaren så är det i princip 0 visningar under hela helgen......

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Nej det måste vara fel på räkneverket jag har då följt tråden. Keep it up. Eller så är det vår.
Fast idag vräker snön ner, så det blir nog en tur i skidbacken. Dom dära a-armarna är det nog fler som kan vara intresserade av. Iallafall om det blir billigare än orginal

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Idag kom länkhuvudena från England som jag beställt. Väntar på lite mera delar för att kunna fortsätta :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har caddat upp spindel och även påbörjat moddiningen av den. Den till vänster är original. Jag komemr säkert att få fixa till den mera sen då a-armarna är klara så jag kan mäta upp allt.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Har du läst tråden om "JRE Trail king spindle kit" på TY-brädan.
Han har ganska intressant teori om att Nytro och phazer har lite för hög markfrigång, han har moddade spindlar som sänker framvagnen och instruktioner om hur man sänker maskinen bak. det gör visst ganska stor skillnad på hur maskinen uppträder.
Kanske nåt att fundera på om du ska göra helt nya spindlar.

http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php?t=98664

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Japp jag har läst den men han vill ha en maskin som funkar bra efter led och därför sänkt den. Jag vill bibehålla markfrigången. Så jag går på lite andra "teorier" :)

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Inte för att vara sån men gör inte ett Timbersled barkbuster kit exakt det du ska bygga?

Känns som att uppfinna hjulet en gång till eller finns det något ytterligare du ändrar än vad Timbersled redan gjort?

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
det är ju väl ändå en kopia av skinz han gör inte timbersled :p åsså sku ja tro att de blir lite billigare/roligare att ha gjort det själv?

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Inte för att vara sån men gör inte ett Timbersled barkbuster kit exakt det du ska bygga?

Känns som att uppfinna hjulet en gång till eller finns det något ytterligare du ändrar än vad Timbersled redan gjort?

Ja eller så kan man ju köpa en färdigbyggd dräparmaskin från forty1thirty.com direkt så slipper man gör något över huvud taget ;) och det verkar ju vara Chris grej det...

//E

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
det är ju väl ändå en kopia av skinz han gör inte timbersled :p åsså sku ja tro att de blir lite billigare/roligare att ha gjort det själv?
De gör väll i stort samma sak, vinklar fram spindeln och minskar spårvidden. De bibehåller ju samma läge för infästningarna för a-armarna så geometrin är väldigt lik original skulle jag tro. Fjädringsvägen för armarna är ju samma.. Chris flyttar ju dämparna men har samma infästningar för a-armarna så han kommer ju få dämparen att jobba lite annorlunda men jag klarar inte direkt av att se någon fördel förutom den framvinklade spindeln.. Hade ju varit spännande att se en annan lösning typ köra med en enkel L länkarm istället för den nedre armen eller i vart fall inte köra dem helt parallella..

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ja eller så kan man ju köpa en färdigbyggd dräparmaskin från forty1thirty.com direkt så slipper man gör något över huvud taget ;) och det verkar ju vara Chris grej det...

//E
Projekttråden innebär att man inte köper färdiga grejer och istället bygger själv. Det är det som denna tråd handlar om.
Chris: Vill du ha dimensioner av Skinz framvagn kan jag måtta på den jag köpte till min Nytro.

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Projekttråden innebär att man inte köper färdiga grejer och istället bygger själv. Det är det som denna tråd handlar om.
Chris: Vill du ha dimensioner av Skinz framvagn kan jag måtta på den jag köpte till min Nytro.
ja det var precis det jag ville poängtera för soldi

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tackar för alla åsikter. Skinz finns ju tyvärr inte till Phazern så det är det jag ät ute efter. Timbersled flyttar inte fram spindel lika mycket. Men Phazer originalspindeln är inte bra så därför kommer jag att göra en ny också.

Och ja det finns säkert en massa färdigt kit att köpa men jag har inte budget till det och vill också göra grejer själv :)

Håkke_B: Du har Pm :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
De gör väll i stort samma sak, vinklar fram spindeln och minskar spårvidden. De bibehåller ju samma läge för infästningarna för a-armarna så geometrin är väldigt lik original skulle jag tro. Fjädringsvägen för armarna är ju samma.. Chris flyttar ju dämparna men har samma infästningar för a-armarna så han kommer ju få dämparen att jobba lite annorlunda men jag klarar inte direkt av att se någon fördel förutom den framvinklade spindeln.. Hade ju varit spännande att se en annan lösning typ köra med en enkel L länkarm istället för den nedre armen eller i vart fall inte köra dem helt parallella..
Jag kommer ju inte bara att vinkla fram spindlen genom caster ändring( det är väl så timbersled har gjort) utan själva monteringspunkten flyttas ju framåt också. Spårvidden kommer jag att behålla ganska så lika.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag kommer ju inte bara att vinkla fram spindlen genom caster ändring( det är väl så timbersled har gjort) utan själva monteringspunkten flyttas ju framåt också. Spårvidden kommer jag att behålla ganska så lika.
Jo jag tror det är så timbersled gjort, har funderat varför skinz inte gjort något kit till phazern..ska bli spännande att se resultatet och att höra hur det fungerade!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Igår gick det iväg en beställning på lite material till maskindelen. Jag väntar dessutom på dom sfäriska lagrena till dämparna från Scott på OFT Racing.
Började även svarva till en "matris", tror jag det kallas, alltså en rund skiva med ursvarvat spår för ett rör. Skall använda det till att göra en egen rörbock ala "Asker"...eller om jag bara använder det som jigg och varmbockar röret runt.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jo jag tror det är så timbersled gjort, har funderat varför skinz inte gjort något kit till phazern..ska bli spännande att se resultatet och att höra hur det fungerade!
Skinz hinner ju tydligen inte ens med att leverara till Nytron så jag gissar på att dom inte ens hunnit tänka på och testa något för Phazern....sen kanske efterfrågan är mindre på liknande grejer till Phazern.