Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Någon som bor i närheten Föllinge/Krokom? För det är detta turbokit finns. Om det ev. blir affär vore det trevligt att ha nån som kunde kika på det så jag inte bara behöver köpa via bilder.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul Chris att du planerar turboladdning! Hoppas du hittar ett prisvärt kit. Kör själv Tnytro och den funkar perfekt. Kom ihåg att många som pratar om problem med kitten har ingen egen erfarenhet av hur dom fungerar. Har läst många inlägg av typen en kompis kompis..., ja du fattar...
Det man med säkerhet kan säga är att flexislangarna och packningarna har varit ett problem. Dessutom frestas många att ladda mer än 0,8 bar. Löser du detta kommer du förhoppningsvis slippa många av de problem som förekommit. Är osäker om man kompsänker vid 0,8 bar?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
jag skulle vilja ha ett kit som inte e kompsänkt eftersom det har mindre turbolag och då tar dom ut ca 120hk. Vet inte vad dom laddar då.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
jag skulle vilja ha ett kit som inte e kompsänkt eftersom det har mindre turbolag och då tar dom ut ca 120hk. Vet inte vad dom laddar då.
Scary!!!!
120hk är ca 0.6bar i ladd, det tror jag inte är så lämpligt.
105-110hk är ca 0.45-0.5bar i ladd, skulle jag tro är max utan kompsänkning.
Cylindertrycket blir högt utan kompsänkning vilket tär på pinnbultarna och vevstakslagren så jag skulle inte ladda mer än 0.5bar, kolla på Nytro 180 t.ex.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
det kanske är som du säger jag har inte fått nån exakt data om det som inte e kompsänk. Jag e ju nybörjare på detta med turbo så det skulle vara kul att lära sig.

det kittet som finns ute nu har ju gått cs 400mil behövs turbo renoveras då? Är det dyrt?
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Jag har hållt på med Turbo i Yamaha 4t sedan 06/07, jag är dessutom "intresserad", så lite har jag lärt mig under årens lopp :).
I vår / sommar har jag t.ex. lärt mig hur man ska göra för att få ut 400+hk ur en Apex motor på vanlig pump bensin, förhoppningsvis tillförlitligt, det får kommande vinter utvisa.
Turbon ska inte behöva renoveras efter endast 400mil, om den fått olja som den ska, då ska den hålla 1000 tals mil.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tbird: Låter som att du kommer få många frågor från mig då om det blir turbo för mig :)

Om jag får tag på ett kompsänkt kit kan man "enkelt" bygga om det till ett inte kompsänk? Ja man behöver ju förstås annan mapning men vad skiljer annars i hårdvara?
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Ingenting, förutom att du inte behöver montera chimset som sänker kompen :).
Petade in siffrorna i boost kalkylatorn och kom fram till 0.41bar på 98 oktans bensin = 113hk.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
frågan är om MCX gjorde nåt annat för att minska turbolagget? Alltså lämna bort shimset och en annan mappning? Kan enbart det påverka turbolagget?
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Tror dom brukar köra med 0,5 bar utan kompsänkt som blev ca 120HK, vilket jag skulle nöjja mig med(iallafall till å börja med) men, men smaken är som baken etc m.m. osv.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Någon som har koll på ett ungefärligt pris att åka till MCX för att tuna in skotern när allt är monterat? Vet att jag kan kolla med honom men eftersom jag inte ens har ett kit ännu så känns det lite dumt att ringa och kolla :)
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Då är vi där igen, fundera inte på att ladda mer än 0.5bar utan att sänka kompen eller 0.8bar med kompsänkning, gör man det så blir det dyrt, och ska man bygga motorn så den håller för det blir det också dyrt!

Man kan minska fördröjningen vid gaspådrag något genom att linda grenrören med avgasbandage, tyvärr brukar grenrören spricka enligt Erik.
Jag har mina behandlade med en specialcoating av keramik och de har inte spruckit, och coatingen är effektivare än avgasbandage.
 
Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har försökt dammsuga nätet om info om Turbo på Phazern eftersom det går många rykten och också en del är sanningsenliga

1. Hållbarheten på motorn är inget problem så länge man håller sig under rätt tryck
2. Flexrören är ett problem som skall kunna ordnas med nya bättre? Vilka klassas som "bättre"?
3. Brandrisken skall kunna åtgärdas om man har koll på flexrörer/grenröret och värmeskölden under tanken. HUr färbättrar man värmeskölden?
4. Måste man ha hål i tunneln under sadel för kylning och för att få rum med turbon?
5. Avgaserna borde väl kunna ledas framåt istället för neråt genom tunneln?
6. Problem med snö runt luftfiltret...finns ingen "snorkellösning" som på Nytron? Är det därför det är mest den korta Phazern som har turbo?
7. Håller plasten runt sadeln eller smältern den pga av värmen?
8. Sprickor i grenröret, beror dom på värmeutveckling, vibrationer, mottryck? Kan detta åtgärdas?

Problemet för mig är att jag har ju inte skotern hemmavid under vintern, vilket gör att jag vill ju kunna åka hyfsat bekymmersfritt då jag åker upp till Dalarna ( där skotern står). Jag har ju inte mekmöjligheter där uppe på samma sätt som jag har hemma.

Så ni som har input för gärna skriva...och jag vill inte ha gissningar :) dom kan jag själv stå för ;)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja då har jag haft mötet med sponsorn. Det blir av men inte i den ommfattningen att det t.ex. räcket till turbokonvertering. Men lite annat skall det väl bli av :)

Några bilder bjuder jag på också :)

Material så jag kan färdigställa A-armarna


Frigjort tunneln


Lite beräkningar/skisser :)



Bjuder på en bonusbild också....ett nytt "projekt" :)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Sv: Yamaha Phazer MTX -07 "Facelift"

Lite bilder från dagens jobb

Skall ha bort dom bakre boggiefästena, som skall göras om eftersom boggien skall flyttas.


Så då var allt borta från ramen


Dom båda boggiefästena


Här blir det att svetsa på en plåt eftersom hålet till boggien annars kommer utanför fästet


Testar så det passar och kollar vart det nya hålet skall komma


Då var det klart och grundmålat


Här syns det nya 12mm hålet, blev tillbakaflyttat ca 65mm


Lite bortkapad plåt, för här skall det till nya "better boards"


Passade på att börja polera tunnel också :)
Vilken tjocklek hade du på godset du svetsade dit? Det är ju två lager stål där fästet sitter orginal, gjorde du förlängningen så grov eller bara som en av dem? Och sätt du förlängningen mot den inre eller yttre biten? Hoppas du fattar hur jag menar..
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag körde på 2bitar ungefär samma tjocklek som satt där original...jag kommer ju att göra en ny tunnel så då blir dessa "överflödiga" ;)