Hjälp! kört utan olja i 4T (yamaha venture mp), oljeplugg lossnat efter service..

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
Lider med dig då även jag är noga med mina ägodelar. Ingen har ju dött och det är ju materiella ting vi pratar om , men surt är det iallafall.
Som någon skrev, se till att få allt nedskrivet på papper.
Personligen så skulle jag köra på linjen med ett schysst byte mot en ny skoter. Det är ju mycket "tror" ,man kan ju faktiskt inte säga att motorn klarat sig om man inte öppnat den.

Råkade ut för något liknande då jag servade bilen på en märkesverkstad, (dock inte lika allvarligt). Öppnade huven efter service och upptäckte att luftburken inte var fastsatt ordentligt i bakkant, vilket gjorde att bälgen till insuget hängde och dinglade. Roligt om jag kört 3000mil utan luftfilter, njae.. Inte första gången jag råkat ut för slarv. Hade jag tiden så skulle jag serva själv.

Kör hårt det är dom som gjort fel, dock så vinner man inget på att gapa och skrika, var saklig och sansad, trots att det förmodligen kokar i huvudet på dig.
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
MEN dra åt HELVETE va arg jag är nu...Talade igår med den ansvarige om att jag inte kommer kunna ha kvar skotern och undrade om inte vi kunde göra så här att de bytte in min skoter samt jag lade en symbolisk summa i mellan på en ny.
Han ringde upp nu och gav mig detta erbjudande. 20 000 i mellan på en demokörd 2011 på 5mil och då hade han kämpat.
Kände hur jag började koka men höll lugnet och sa att det var ej aktuellt. fanns inte på jorden.
efter mkt om och men så vart siffran 16000 och då gick han plus minus noll enligt honom.
Jag frågade om det var tvärt om skulle han gått med på detta? ja, för en årsm nyare så skulle han det.

Mmmm men grejen är att MIN skoter var i mina ögon perfekt fanns inga fel eller skador på den innan ni tog hand om den.
Sedan ska JAG lägga 16000 imellan på en DEMOKÖRD!! skoter på 5mil. jojo, undra hur en demo gått? De första 15 milen som man ej helst skall varva över 8000 rpm.... sääääkert prästkörd.

Undrar om detta är nått skämt, de har tabbat sig rejält och försöker tjäna på affären.
Men jag hade ju fått oljan bytt 1gg gratis också.
Nää han skulle fundera till imorgon, kommer det inte nått vettigt så får arn samt konsumentombudsmannen ta hand om det hela, skiter i skotern den får stå där den är så länge.

Sedan tänker jag då inte hålla inne med vilka som gjort jobbet heller, de ska då ut i media.

måste andas lite nu, mkt ilska som ej fått komma ut. tufft att bita ihop....
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Sedan hävdar han bestämt att de gjort servisen hel riktigt efter alla konstens regler.
Fösta svängen sade han att de KANSKE missat den sista mm att dra åt, för det är ju lite trångt och nyckeln pekade uppåt och fäste kanske inte riktigt så de där lilla xtra knycken vart åtdragen. för den var minsann riktigt åtdragen, ej bara med fingrarna.
De hävdade de bestämt. Ändå vibrerade den upp efter knappt 1.5 mil. Troligt NEJ, inte i mina ögon. tror då heller på att de dragit den för hand och när de skulle dra moment så kom det nått annat ivägen och det blev bortglömt. Annars skulle den nog suttit längre än 1.5 mil.

Talade då om för honom att jag håller på med bilar dagligen och skruvar även en del så jag är inte oteknisk. så att hävda det då gör du dig bara dum. för hoppas att du vet att oljepluggen är inget man drar på en höft den SKA dras med momet på 16nm och det är inget man kan missa dra en millimeter med.. då vart det bla bla jo men vi tar på oss det , det är den mänskliga faktorn. FAST de gjort efter alla konstens regler.
Igår var de vissa pluggar sitter och vissa får de knappt upp. var vanligt, men de var nu pga att de återanvänt den gamla kopparbrickan. det var därför den vibrerat upp. Sa att jag köper det inte men det spelar ingen roll hur den gått upp. gjort är gjort.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om du jobbar med bilar dagligen nudå:

Ni byter olja på en kundbil. Kunden ringer på eftermiddagen för att bilen blivit stående - oljan har runnit ut men motorn stängdes av så inga motorskador inträffade. Oljepluggen sätts tillbaka, olja fylls i och motorn startas, oljetrycket går upp till normalvärden och inga missljud förekommer. Konstateras att motorn inte har tagit skada. (Detta är dessutom rätt vanligt vintertid på många bilmodeller, då vevhusventilationen fryser till och oljan trycks ut genom oljestickehålet).

Ponera nu att kunden vill ha en ny bil eller ett mycket gynnsamt inbytespris eftersom kunden tror att motorn är förstörd och att det kommer att visa sig efter några hundra eller några tusen mil. Tror någon att det skulle bedömas vara en rimlig åtgärd att utgå från att motorn tagit skada?

Att återanvända den gamla kopparbrickan är ett vanligt misstag och det kan mycket väl resultera i att pluggen vibrerar upp. Tack vare att moderna motorer har en automatik som bryter tändningen om skadliga värden upptäcks, brukar dessa fel inte resultera i något annat än besvär och oljigt motorrum.

Min personliga åsikt är därför att du kan ta det fullständigt lugnt och istället förhandla till dig framtida service gratis eller liknande. Skotern har inte tagit skada, det törs jag (nästan) ta gift på - om du nu inte låg på 9000 varv med maxbelastning i flera minuter efter att oljan försvunnit...
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Jo förstår men håller inte med.

Nu jobbar jag med plåt, så jag byter inte nån olja. jag menar att jag inte är helt oteknisk.
Sedan är min skoter inte nån härk som gått 1000mil, då hade jag reagerat på ett annat sätt.
I mina ögon är skotern fortfarande ny. som nån annan sa knappt inkörd.

Så jag tycker inte det är ett orimligt krav för en TABBE som DOM gjort.

Har ej skällt, brusat upp eller begärt nått, utan bara frågat om denna dealen.
men jag menar kan de sälja en skoter för 89900 kr ut till kund måste de ju ha några tusen i förtjänst vad vet jag säg 5-8 kanske?
Så säg att de kan sälja den för 82-85 med noll vinst.
så då undrar jag då tycker du att jag är konstig när jag blir irriterad och tycker att 20k eller 16 som var det sista budet är orimligt.??
Nu är jag ju inte en kund som ska byta skoter (då vart en annan sak) utan en kund de klantat sig för. i mina ögon rejält.

Men Hjulboggie rules så du skulle tagit en service bara och tackat och tagit emot? alla är olika.
Och exemplet ovan är ju ännu värre, en ny bil och man ska nöja sig med en service?
Kan säga på det förra jobbet hände en liknande sak för en arbetskollega som jobbar som mek, där vart det motorbyte.
Och ja, det var han som klantade sig.

Sedan att kopparbrickan skulle vara boven köper jag inte. skulle ha suttit längre då.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hade det varit en skada så absolut. Nu blev det av allt att döma inte det, och då är det ju inte ens något case vad jag förstår.

Jag tycker absolut att de skall stå för sina misstag men det skall stå i paritet med den uppståndna skadan.

Missförstå mig inte, men att du tappar oljetrycket är ingen skada annat än att oljan måste återfyllas.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Om de hade varit min skoter så skulle jag lyft på kamöverfallen för att se hur dom ser ut är nämligen där dom har ruskigt lätt för att skära.
Alt låta verkstaden lyfta dom å vara med själv för att se.
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Ja men nu kan ju ingen säga att det inte vart en skada.
Jag kan inte heller säga att det vart en.
Jag vet bara att skotern började gå tungt och några sek senare bröt den första gg.

Jag menar att smartast och enklast vore om vi gjort upp detta som jag föreslog.
Sedan vad han gör med min gamla är hans ensak.
Sedan att de försöker tjäna på affären tycker jag är barnsligt.

Sedan är det som jag sa, jag är noga med min skoter, var super nöjd innan och jag har ej gjort nått fel.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Som stecka skriver...

Dom glidlagrade ytorna samt kolvarna är det som tar skada först. Kullager och nållager är inga problem.

Jag hade icke under några omständigheter godtagit någons påstående om att "motorn har klarat sig" innan den är besiktad i glidlagringar och kolvar.

Fram med en sprängskiss på motorn, och åk dit och visa vilka lagerytor ni ska titta på.
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Stecka

Jo, får se imorgon vad han säger.
Har fått hit en fet brosyr från konsumentombudsmannen där det står lite nyttigt i.
blir väl att kontakta dem samt arn sedan och kolla om en opartisk verkstad kan riva och gå igenom den.
då vet man ju ganska säkert hur det gick.

får väl skippa påsk och nå mer skoter i år då. men det kan det ju vara värt.
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
bcool, ok.
Nu är jag inte nån proffsmekaniker direkt, men vevlager gissade jag skulle kunna fått stryk, och kanske kolvar.
men det är bra med lite tipps från er kunniga.
De jag tyckte var konstigt var att de ej ens tagit nått kompprov. frågade första gg om det men fick inget direkt svar.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
kompprov ser du tyvärr inte mycket på. utan för att vara säker är de till att riva å titta över förstår inte varför verkstan inte gör detta för att få ryggen fri visst de är en del jobb men jag tror nog de skulle va både skönare för dig å firman. kollar man upp vevlager,ramlager å kamlager å dom ser bra ut så är de bara att köra vidare.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
kompprov ser du tyvärr inte mycket på.
Instämmer starkt. Kompprov har mycket litet värde i detta, kolvarna kan vara ganska lurviga innan kompressionstrycket reagerar. Men jag är ändå ganska övertygad om att glidlagerytorna (som kräver konstant oljetryck för att inte slitas ner) är det som tar skada först.
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Ok, då hänger jag med.
Då frågar jag ej efter nått komprov.
Men vet man sedan att nån oberoende part har rivit och kollat detta kan man ju andas ut.



Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det som händer först på en sådan där motor är sannolikt kamaxelöverfall och -lager. Vevlager kan ta stryk, men eftersom det fanns olja kvar så tror jag inte att de skulle ta skada.

Det som komplicerar saken är att du sade att den började gå tungt innan den stannade. Var det betingat av att motorelektroniken drog av tändningen eller kom det sig av att den inre friktionen började gränsa till nypning (och då sannolikt kamaxellagren som sagt)? Det är ju enorm skillnad.

Nu när jag förstår mer av saken så tycker jag att verkstaden skall göra en besiktning av motorn med avseende på lagerytor osv. Det är inte så svårt eller dyrt att göra utan man går in med en såndär kamera på böjlig tråd och kan då se de inre delarna av motorn utan att riva den. Titthålskamera ni vet.

Även om handlaren byter in den, blir han tvungen att göra den besiktningen om han inte skall lura framtida spekulanter. Det kan ju vara värt att påpeka.
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Ok, vet själv hur det är med en lång tråd. Man skummar igenom.
Men som jag skrev i första inlägget så var det så jag märkte det, att det började gå tungt. Första och den naturliga reaktionen var att släppa på gasen och känna efter. Gasade mer och kände hur den sög kvar.
Då trodde jag att det kanske var slidsen . Skulle då köra av spåret men han inte av riktigt innan den dog.
Sedan tycker jag att det är självklart att han informerar ev nästa kund om vad som hänt. Om det blir så.
Denne har rätt att veta vad som hänt och överväga om pris på skoter kontra garanti fungerar för denne.

Sedan är titthålskamera en smart uppfinning men där ser man väl bara i loppen på cylindrarna va? Överfallen och vev blir det lite svårare med.



Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Ok UPPDATERING.

Platschefen ringde för ett tag sedan sade att han kommit fram till att han skickar över ett avtal med förlängd motorgaranti.
Det är vad han erbjuder.
Frågade inte nått mer om att byta in heller för det mellanpriset tycker jag ej är skäligt.

Skickar med avtalet han skickade till mig.
------------------------------------------
YAMAHACENTER
SUNDSVALL
2011-03-10

FÖRLÄNGD GARANTI

Efter utförd 1:a service den 4 mars 2011 på snöskoter xxx xxx med mätarställning 796km så upptäcker kunden Jim Johansson att skotern tappat motorolja och ringer till Yamahacenter. Detta sker på lördag 5 mars 2011. Kunden uppmanas att inte starta motor utan att komma in med skotern till verkstad för felsökning. När den kommer in är mätarställningen 807km, dvs motorn har gått 11km. verkstad konstaterar att oljeplugg har skruvat ur sig och ligger i motorrummet, man sätter tillbaka den och fyller ny olja. Skotern rymmer 3liter olja, man återfyller 2,5 liter. Dvs. motorn hade ca. 0,5liter olja kvar. Skotern har efter detta testats, provkörts och felsökts digitalt utan att man kan finna något fel eller missljud.
Värt att tillägga är att motorn har en automatisk funktion där den stänger av sig i fall det är för lågt oljetryck/för låg oljenivå. Denna felkod 30 har registrerats i skoterns dator/instrument vilket säger att funktionen fungerar. Detta för att förhindra motorskador.
Detta är mycket beklagligt och för att kunden skall känna fortsatt trygghet så ställer sig Yamahacenter Sundsvall med förlängd garanti. Garantin gäller ägare Jim Johansson med skoter xxx xxx. Garantin gäller t.o.m 300 mil, förutsatt att årlig service är utförd på auktoriserad Yamaha verkstad med gällande stämpel i servicebok. Vi står även för en kostnadsfri service på Yamahacenter Sundsvall eller Örnsköldsvik om kunden så önskar.
Vi ersätter även de utlägg kunden haft i samband med detta för bensin och hyra av släpvagn mot inlämnande av kvitto.



____________________
xxxxx xxxx
Platschef YC Sundsvall

---------------------------------------------

Är djupt besviken på detta företag samt platschefen.
Sedan stämmer ju inte ovan med verkligheten till hundra procent.
Vad som hände står på förstasidan. sedan talade han aldrig om för mig att jag inte fick starta motorn. det fattade jag ju själv
känns som han friskriver sig bara. sedan vad menas med årlig service? måste jag serva igen nu till hösten innan jag kör eller?
blir nog inget mer nu iallafall.
jag lär ju aldrig serva hos dem igen. varken övik eller sundsvall.....

Att han inte heller kan stå för att de gjort fel är mycket oseriöst tycker jag.

Han hävdar att allt är gjort enlig yamahas föreskrifter. (Nästan...)

För första dagen var det att sista mm inte kanske drogs pga att det är så trångt och nyckeln kanske slant den sista knycken (hans ord)
Igår var det att de återanvänt kopparbrickan. det skulle man vist inte göra men de hade ingen ny i lager. då var den ihopklämd och då spände den inte åt muttern så det var därför den vibrerat upp. (hans ord igen) och de HADE dragit den.
Trot eller ej men idag så var det inget konstigt med att återanvända brickan. (hans ord) han hade kollat runt och det gick vist bra.
Den var så tjock så den kunde återanvändas.

Då undrade jag VARFÖR detta då hade hänt. svaret var luddigt men det var ju olja mellan brickan och... ja sa jag, då kanske brickan kom lite snett. då halvbrast det för mig. hur kan en bricka komma lite snett. undrade om han sett en kopparbricka i hela sitt liv och det hade han visst det.

ahhh är trött i huvudet nu. varför inte bara erkänna att de gjort ett misstag.
Sedan säger ju han att de gjort exakt enligt boken (enl yamahas föreskrifter) men byter man inte kopparbrickan då? nån som vet??

Hur går jag vidare nu, kontaktar man arn direkt eller går man via ko?

Nån som vet nått, har goda kunskaper eller kontakter som vill hjälpa en utmattad själ?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Lider verkligen med dig.
Måste samla lite tankar å göra lite forskningar på oljesystemet på phazer någon kanske vet vid vilket tryck oljetrycksgivaren jordar phazer lr nytro? tippar på 0.3-0.4 bar
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Med tanke på att säkerhetsfunktionen (felkod 30) har fungerat samt att det fanns ca 0.5 liter olja kvar har ju inte motorn tagit skada. Handlarens bud verkar ok i mina ögon. Alla kan göra misstag och de tar ansvar för dina extra kostnader och erbjuder förlängd garanti samt en gratis service. Vad tycker du själv är rimligt?