Hjälp! kört utan olja i 4T (yamaha venture mp), oljeplugg lossnat efter service..

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Med tanke på att säkerhetsfunktionen (felkod 30) har fungerat samt att det fanns ca 0.5 liter olja kvar har ju inte motorn tagit skada. Handlarens bud verkar ok i mina ögon. Alla kan göra misstag och de tar ansvar för dina extra kostnader och erbjuder förlängd garanti samt en gratis service. Vad tycker du själv är rimligt?
Samtidigt är det ju så känner jag att om motorn tagit skada kommer detta uppvisa sig före 300 mils strecket passerat. Du är ju garanterad att köra 300 mil. Felen kommer isåfall dyka. Tycker personligen uppgörelsen låter helt ok under förutsättning att det fanns olja kvar i motorn. Men dom skjuter ju sig själva i foten om det inte gjorde det då skadorna kommer börja leva om.

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Har inte begärt nått direkt. Har bara önskat att nån oberoende öppnar upp motorn och kikar över den. Då kan jag andas ut.
Kan väl inte vara så mkt begärt.
Sedan, hur vet jag att det var en halvliter kvar?? Har inget förtroende kvar för Yamahacenter.
Faktum kvarstår att den gick tungt, innan den bröt. Skulle den då sakta strypa motorn då eller?
Eller var det att den började gå torr??

Eller att de bytt in den till ett rimligt pris. Och jag köpt en ny till bra! Pris. Inte 20 imellan på en demo!

Och för fan erkännt att de gjort ett misstag och ej komma med dumma bortförklaringar.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Har inte begärt nått direkt. Har bara önskat att nån oberoende öppnar upp motorn och kikar över den. Då kan jag andas ut.
Kan väl inte vara så mkt begärt.
Sedan, hur vet jag att det var en halvliter kvar?? Har inget förtroende kvar för Yamahacenter.
Faktum kvarstår att den gick tungt, innan den bröt. Skulle den då sakta strypa motorn då eller?
Eller var det att den började gå torr??

Eller att de bytt in den till ett rimligt pris. Och jag köpt en ny till bra! Pris. Inte 20 imellan på en demo!

Och för fan erkännt att de gjort ett misstag och ej komma med dumma bortförklaringar.

Hade jag varit du hade jag ringt och sagt att du kräver att en oberoende firma tittar på motorn (Bäcks motorslip eller liknande) och låt dom göra en bedömning på om motorn tagit skada. Problemet är som sagt att Yamaha kommer inte vilja stå för kostnaden om motorn är i bra skick. Hade jag känt som du gör så hade jag gjort den här dealen med dom. Kom överens med Yamaha Center om en oberoende part som kan titta på motorn. Om den oberoende parten hittar några skador får Yamaha Center betala. Om dom inte hittar några fel får du betala. Då har du fått din bekräftelse i en eller annan form, men risken är att det kostar dig nån tusenlapp. Kom ihåg att det är viktigt att ni är överens om garantin med.

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Tändes oljelampan när du hade motorn igång? Behövs inte lång stund förens motorn tar skada, dessutom är det en sådan sak som inte märks direkt och inte kul att ha kvar skoter och få lagerhaveri vid 500mil t.ex

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tråkigt att sitta i kläm mellan verkstadens förklaringar, erbjudande och ditt eget förtroende för att maskinen fungerar som den ska.

Deras erbjudande anser jag vara snålt tilltaget, 300 mil kan vara både mycket eller lite beroende på hur mycket du kör, för en del skulle det räcka i 5-8 år och för andra (t ex mig själv) skulle 300 mil passeras redan i mitten av april och då är det ändå en månad kvar av säsongen.
Vad som vore viktigt för mig är att veta att motorn fungerar och inte börjar strula då jag ofta kör längre turer ensammen både i inlandet och till fjälls, att hamna i situationen att datorn pga "eventuella följdfel" får några okända felkoder och stänger ned motorn skulle ju skapa en viss aggression....

Om du avser att ha kvar maskinen skulle jag kraftfullt kräva att oberoende öppnar upp och genomför kontroll att allt är fullt ok samt att du får en förlängd garanti på motorn som räcker i några säsonger/ tills du byter, detta bör ju inte vara något problem för verkstaden då en yamma 4 T för de flesta håller för flera tusen mil utan problem.

Det andra alternativet är att byta bort den, om erbjudandet om 16 mellan till en 1 år nyare modell kvarstår så ligger det inte helt fel då du kört ca 65 mil med din 10:a, har inte koll på värdeminskning på yamaha 4 -T exakt men generellt hamnar man ofta runt 100-150 kr per mil+vad det kostar att köra ut genom porten hos handlaren.
Visst en demo är en demo men ofta sker ju provkörningarna under visst överinseende av handlaren eller att de släpper den över en helg till sådana de vet inte misshandlar maskinen , dessutom finns det ju garanti på denna också.

Kan vara bättre att börja om från 0 med en maskin man vet är tiptop maskinellt alltså

cornerlake

Medlem
17 feb 2011
14
0
1
Motorn har inte tagit skada, Om du tex monterar turbo så är det väldigt vanligt att den stänger av sig själv pga lågt oljetryck första gången efter montering.
vid varm motor så stängs den av väldigt snabbt (tror det är 5sek kan nog kolla upp exakt om du vill) om oljetrycket är lågt alltså innan det inte finns. Hmm borde nog jobba på min svenska, men ja tror du förstår!
Jag skulle med lätthet kunna köpa din skoter om jag ville ha en touring förstås!
Sen de som tycker att man ska skruva isär och mäta VARFÖR???
Ska man göra det efter varje kallstart när man glömt motorvärmaren på diesel bilen i 25-? för då är man UTAN oljetryck.
Dock tycker jag väldigt synd om dig och förstår faktiskt hur du känner dig!
Känn lugnet men nog tycker jag du borde få tex gratis service garanti tiden ut!
Hoppas det löser sig så att du kan känna dig nöjd.

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jag tycker allt låter kanon. tycker du kan vara lugn och lulla vidare på skotern. det är fortfarande tråkigt det som hänt. mvh

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
nu har jag inte orkat /hunnit läsa igenom vad som skrivits ska göra det sedan.

MEN Yamahacenter i sundsvall samt övik ( där vd sitter) är EJ ett företag som jag rekommenderar till nån!!!

FINNS inte nån nöjd kund intresse alls
Erkänner ej att de gjort fel, även om vd nu gjorde det nu idag och gick tillbaka till kopparbrickan.
MEN jag påstår att detta ej är fallet, Är det nån?? som köper det?? att den skulle vara korrekt ådragen och ändå vibrera upp efter endast knappt en mil?? Men det skit samma..

Sedan sa jag att jag skulle hämta den idag, och förutsatt att den var fri från olja i botten nu.
Det visste han ej. men det förutsätter då jag att den skall vara sa jag.
Annars så skulle inte skotern vara klar att hämta som håkan sa i måndags.
Men han vet inte, helt ok tycker jag, men ville att han skulle ringa och kolla upp det men då kom jag och ställde massa orimliga krav.
Jag kunde ju ringa själv, men nu är det han som är ytterst ansvarig så det ligger på ditt ansvar.

Efter mkt pust och stön så skulle han ringa efter han tagit alla kunder som stod i kö.

Undrar igen om det är konstigt att begära att skotern är oljefri innuti efter det har runnit ut minst 2.5L i den!!!
HELVETE vad ont i kroppen man får....
Nä, kommer aldrig att vara yamaha trogen nått mer. Åter till BRP säger jag.

Då kan man serva hemma vid hos SERIÖSA mindre företag.

Inga jävla arroganta säljartyper som skiter i dig som kund.

Jo, glömde att berätta att 10000 emellan på den demokörda 2011 som gått 5mil.
Det kunde jag lägga och skippa alla krav på bensinpengar, samt service åter + hyra av släp. (lite över 50 mil samt hyra 2ggr av släp + servicekostnad på 2361:-
MEN de tog de ej, 12500 och inga andra krav var deras sista bud. dvs typ 16000 för mig då..

DET tycker jag också är småaktigt att inte bjuda till.

Hade jag skitit pengar så visst.

Nu var jag ju NÖJD med min och tänkte inte byta på mååånga år så finns inte ekonomi egentligen alls till några byten.
Men 10k var redan över smärtgränsen för att slippa allt.

Men hämtar den idag och får väl ringa vidare på måndag.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Även om det kan låta snålt så är det ett ovanligt bra erbjudande för att för att vara i skoterbranchen, tyvärr.
Är inte helt säker hur din skoter är konstruerad, men på övriga yamaha så har de torrsump med nivåvakt. då löser nivåvakten ut innan det blir så lite oljetryck så att man tappar oljetryck, speciellt vid lugn körning. Exakt vad betyder felkod 30? lågt oljetryck eller låg oljenivå?

Det du kan göra om du inte öppnar motorn är att göra oljeanalys på motoroljan när du har kört några mil och vid nästa oljebyte och se om det dyker upp några onormala halter av lagermetaller i den.
Jag rekomenderar dig att byta oljefilter och ta och öppna det gammla och undersöka innehållet, då ser du om det finns onormala rester av plötsligt slitage i oljan.

Jag lider med dig så hör av dig om du vill ha hjälp med det?

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Hejsan.

Ja kansk är ett generöst erbjudande, men inte i mina ögon.
Om jag var en vanlig kund kanske som ville byta skoter.

Men för mig att få en demo som också gått ned i pris som är exakt samma skoter fast vit och då en årsmodell nyare för 16000 mer är tyvärr jättemycket pengar för en 5 barns pappa.
Då sparar jag hellre till en riktig pulka. Men jag förstår hur du menar.
Ska kolla upp felkoden sam de du sa med oljan. Men har för mig att det var oljetryck.

Har nu fixat vagn samt bil. Sundsvall here i come!

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Se till att oljefiltret som satt på sparas så kan man kolla i det sen vid behov.

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
jaha gott folk... nu har det hänt! slut på spekulationerna!
ni som sa att ni kunde ta gift... tycker synd om er..

åkte till jobbet igår och när jag åkte hem tyckte jag mig höra ett spikande ljud vid belastning.
lät som en diesel som går hårt, eller som den spikade alt kolv skrammel...
kollade med brorsan som också har en venture -08 som gått lite över 1000 mil och den var tyst. helt knäpptyst...

less, nå djävulsk åkte jag hem. kändes som all energi försvann.... skickade ett mail till platschefen och förklarade mitt problem.

citat------->

Hejsan xxxxx.

Undrar om du kan ringa mig imorgon eller vid tillfälle.

Har troligtvis fått ett lagerknack ljud på min skoter.
Utan belastning är den tyst, men vid minsta gas låter den som en diesel som går hårt. Eller som den spikar.. metalliskt ljud.

Som du vet var detta min ögonsten, hade rest mig efter föra missödet, men nu känns det som luften gått ur mig.

Hur gör vi nu? Vill du att jag spelar in en ljudfil son ni kan lyssna på eller åka in till Sollefteå servicecenter och höra om de kan snabbkika/lyssna på den?

Kan vi dra ett streck över det som vart och se framåt och lösa detta på ett snabbt och bra sätt?

Mvh
Jim

slut citat-------->
fick och har ej hört nått från yamahacenter.

så i dag skulle jag låta en kompis/granne lyssna på den men kom bara ca 1½-2km då den kändes började låta dovt och börja kännas sega ned.. släppte då gasen och rullade.. skulle öppna visiret och just då tvärnöp den.

fick ringa på bogsering igen.. hade en av döttrarna med som vart jätteledsen...
vi som skulle till fjällen..

så vad händer nu?

det är ju NU man vill åka skoter, sjukt fina dagar nu. men det går ju inte direkt bra för mig nu.
vad har man rätt till, nån som råkat ut för nått liknande??

annan fråga. Lossade remmen nu när det bogserades och märkte då även att sekundären gick att röra ut och in på axeln ca 7mm kanske. ska det vara så?

/jumjum

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Fan va trist :( men som jag trodde skulle hända.. Ny motor inget annat ska du ha då din va i princip ny inget begagnat från någon skrot lr rätt av mot demon du blev erbjuden..

Sekundären ska vara så är en så kallad flytande sekundär.

D

Daweasel

Se det positiva, nu får du en ny motor eller din gamla helrenoverad. I ditt ställe skulle jag äska på att få en ersättningsskoter under tiden din blir lagad ELLER den skoter dom erbjöd att byta med utan mellanskillnad. Företaget har försäkringar mot just såna här fadäser så i deras fall borde dom hoppa jämfota för att göra dig nöjd..

Sa jag hur lessamt jag tycker det är..? Förstår precis hur du känner, å andra sidan handlar det om ett dött ting.

Edit: Eller köpa in den så du kan tassa över till den fabulöst bra handlaren i Solle som ligger vid Statoil och köpa dig en skoter där!:nod:

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
jo, är så less..

hade precis börjat intala mig själv att det nog inte var nått fel med den... positivt tänkande...
Men inte då. så ****' typiskt.

Men kom lite över 30mil innan den skar.

Känns inte som jag har nån energi att bråka heller...

Men, nu är det ju ett uppenbart haveri, inga tro eller kansken.

FAN, jag som har en långweekend i åkersjön nästa vecka....

men är jag dum om man säger att skippa alla krav på soppa (blir ju 4 resor nu då a över 100mil), hyra släp 4ggr
om ja hämtar demon.

då kan jag ju åka på fredag som planerat....

snacka om dålig start på 2011...

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Bara för att det är förlängd garanti kan man ju inte köra när man fått ett ljud som låter mycket oroväckande.

Extra onödigt är det att åka en sväng till EFTER att man meddelat verkstaden att man fått ett oroväckande ljud....... Har du otur så KAN de hävda att det var din fortsatta körning som orsakade det stora haveriet. :(

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
ja undra vad dom tycker om det, vet tyvärr ej detta då de inte svarar. sedan så säger de ju att det inte typ kunde bli nått fel
eftersom det finns ett skyddssystem inbyggt som förhindrar motorskador. sedan var det ju hela en halv liter kvar i motorn.

och eftersom jag ej kunde fastställa ljudet, kunde vara som sambon sa med. nått variatorskrammel så skulle jag åka till grannen nedan och låta han lyssna på den.
Sedan så äger jag varken släpvagn eller bil med drag så det var uteslutet.