Hjälp! kört utan olja i 4T (yamaha venture mp), oljeplugg lossnat efter service..

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
motorn stannar inte direkt då man tappar oljetrycket den går nog 15-20s innan den stannar å då kan de hinna bli mycket konstigheter om man har lite varv så alla som tror att man är säker bara för att de finns skydd mot lågt oljetryck stämmer icke ser vi ett exempel på här.

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
jo jävligt lätt att vara efterklok.
Men nu lät det inte så oroväckande, och tror du jag är hjärndöd och skulle köra om jag trodde det var nått allvarligt??
Helst när jag skickat mail till platschefen, kvällen innan om min upptäckt.
Jag ville att nån kunnig på skotrar skulle lyssna på den.
så jag kunde veta.

Blir så matt...

men

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Blir så sjukt irriterad på de som kan och vet och misstror..allt och alla....
Vore jag en sjukt oärlig människa utan samvete så skulle jag hållit käften om min upptäckt och bara trallat på och kört.
Helst lite xtra och sedan låtit den dött. sedan ringt och levt satan till svall..

Men nu tryckte jag mig höra ett spikande ljud vid belastning. tror inte det hördes nästan när visiret på hjälmen var nedfällt, men igår snöade det som bara den så det immade igen och jag fick ha det uppe..
Man gör som man bör, informerar om det till den berörda.
Väntar på svar men får inget.
Åker då med en av döttrarna till grannen några hus ned i lugnt lyssnande takt för att få ett utalande. och så händer det.
är det så konstigt beteende eller??

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
F*n vad surt alltså.... Men iom. att du fick motorgaranti 300mil så ser då jag det som det bara var att köra på tills motorn stannar/skär så länge man inte får upp någon indikering på displayen att något är fel?! Inte ska du behöva stå och förklara dig hur du kört eller när du hört det eller det ljudet. Dom har ju sagt (även Yamaha) att motorn var okej, eller hur? Snacka om dålig reklam för Yamaha center, först missa att dra skruven och sedan nästan inte ta på sig att dom gjort något fel, för att sedan bedyra att motorn är okej, och sedan skär skiten ihop...

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Jaha...
Uppdatering.

fick nu svar av håkan wide på yamahacenter i sundsvall.

klippt från mailen.----------------------------------------
17:12 (2 timmar sedan)
Hej,
Tråkiga nyheter... Välkommen in med skotern. Vi öppnar måndag 08.00 Du får löpande info om reparationen av mig. Ska försöka lösa detta så fort som möjligt
mvh
Håkan

Skickat från min iPhone

----------------------------------------slut klipp----

skickade då detta---------------------------

20 mar 2011 kl. 17:30 skrev "Jumjum"

Ok. Men jag skulle behöva skotern på torsdag. Åker till fjällen på fredag med familjen. Enklast för oss alla vore väll att vi drar ett streck över allt och jag lägger ner rese ersättning hyra av släp mm och åker upp och lämnar min i övik och tar demon. Hur låter det för dig?

Mvh jim

------------------------------------

fick nu detta.

19:27 (19 minuter sedan)
Om den skotern finns kvar så går det bra, Mellanpriset du fick senast gäller fortfarande. Annars får jag lösa en annan skoter till dig, den är tillgänglig från tisdag.
Mvh

Skickat från min iPhone
------------------------------------------

Mmm , verkar få låna en skoter iallafall. det är ju snällt av dem.

MEN, reparation. Ser hur nån läser haynes och ska försöka renovera min motor.... fy fan, ryyyser vid bara tanken.

litar inte en sekund på yamahacenter i sundsvall. har inget förtroende för den alls kvar, varken cheferna eller de som skruvar.
Känns inte bra att de ska skruva med skotern igen. men det är ju ilands problem.

De mest sjuka var att sist när jag hämtade skotern så tittade jag under huven om de gjort rent efter all olja som runnit ut.

(Och det fick jag säga till dem att göra, det är inte en självklarhet enl dem tydligen efter de slarvat.!)

Så såg jag något grönt på botten av skotern vid styrstaget. knäppte kort på det när jag åt på mc donalds, ville inte rota så mkt när jag hämtade den. tyckte det såg ut som en nyckelbricka.
Trodde kanske att de märkt skoternyckeln och den flög ned när de körde högtryck på den.

sedan höll jag på hela natten och putsade upp skotern och glömde fiska upp den.

sedan tidigt på morgonen så åkte jag med fam och 2st kompisar ut för att grilla och testa skotern.

när vi kom fram så kom jag på detta och kikade samt visade de som följde med.

då hade den vänt sig och gissa vad det var. en ficklampa, och den lyste fortfarande.

seriöst att glömma en ficklampa i motorutrymmet. helt synligt med....

Finns duktigt med kort om nån vill se..
även två filmer....
tror tom att jag kände av lampan när jag svängade en gång, tyckte det liksom högg till och det inte gick att vrida styret fullt när jag skulle svänga in på leden..
så hos mig har de tabbat sig 2ggr på kort tid.

Men hur gör jag nu?

Börjar fan i mig bli riktigt irriterad nu. ska jag åka som nån betjänt åt yamahacenter fram och åter bara för att JAG lämnat in min skoter där och DE fipplat till det??
Helt sanslöst.

alidhojd

Aktiv medlem
28 aug 2004
84
1
8
tycker du ska bita i det sura, köpa demot och aldrig ha någon kontakt med den där firman igen. ge honom ficklampan säg "-vissrt var det 10 000 vi sa..." han ger sig nog. då behöver du inte oroa dig någe mer. du kommer endå aldrig älska den där skotern igen, det vet du.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Som jag sagt tidigare, tråkigt med allt runt detta.

Men, det bästa har ju hänt, motorn havererade, dina misstankar/aningar bekräftade så slipper du fundera på det något mer när du kört, dessutom har du fått en ficklampa, hoppas den är av vettig kvalite´, dock ingen tröst, desssutom, om "murphy" varit framme och lampan låst styrningen i fel läge och tillfälle, no good at all

Jag skulle göra följande (då broarna för dig är brända mot denne åf och maskin)
* Gör en sammanfattning av allt på max 1 A 4, inkluderande skick på maskinen vid köp och köpesumma
* Gå till din kommunala konsumentrådgivare imorgon bitti, gå inte därifrån förrän du skriftligt fått vad som gäller och vilka vägar du kan gå vidare, både den tjocka bibban och en sammanfattning tar du med därifrån inkl deras kontaktuppgifter.
* Ring ditt försäkringsbolag och ta reda på vad och hur din försäkring ev kan komma ifråga med rättsskydd osv
* Bestäm dig vilken väg du ska gå och kör stenhårt.

Åka till Sundsvall ideligen är inte ekologiskt hållbart, det är åf som gjort fel, denna har försäkring osv, se till att de hämtar skotern hos dig på ett eller annat sätt, står för en hyrskoter som ska finnas i den fjällregion du ska till (du ska bara kunna hämta nyckeln).
Ha en lugn och trevlig tid i fjällen med familjen och skit fullständigt i den yammi du är reggad ägare till.

Börja om med ny maskin troligen av annat märke, en gul eller vit ACE modell förflyttar både dig och barnen i många år med tillräcklig hastighet och tillförlitlighet

Lycka till!

Last edited:

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
Man får ju se det komiska i det hela, ficklampan som lyste-oslagbart! Hoppas verkligen det ordnar sig för dig, håller tummarna.

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
Och om du skall ha kvar skotern,en motorrenovering tar du INTE!!
Detta blir aldrig lika bra som en fabriksny motor!!och ny var ju precis vad din skoter var.Finns INGA som helst andra alternativ än en fabriksny motor i ditt fall!
Samt att helst skulle ju en "riktig" firma montera denna,dessa klåpare skulle då inte jag anlita.Bra dom blir uthängda!Fy faan vilken soppa&skandal. Jag förstår din totala frustation till fullo!Jag själv köpte en fabriksny ski-doo renegade 600e-tec nu i vinter,sköter denna som ett lindebarn...Har väl vaxat den ett antal gånger samt inte kallstartat den någon gång i vinter..man vill ju sköta om sina ägodelar.

D

Daweasel

Jag tycker ändå att dom sköter saken hyfsat och varför skulle en renoverad motor vara sämre än en ny, annat än känslomässigt då?

A

AndyLee

Lite offtopic men jag har köpt en MTX som Jammacenter i Sundsvall monterat drag på och det är ingen vacker syn... skitfula/ slarviga svetsar och dom har hängt stänkan i enbart den tunna aluplåten= kommer att spricka. måste vara en praktikant som dom släppt på den maskinen:(

senmathal

Medlem
13 mar 2010
12
0
1
Ramvik
Satt och läste igenom denna tråd och lider med ägaren till skotern. Jag föreslår att du skall göra ett försök att tala med någon tekniskt ansvarig på Yamahas generalagent i Sverige och berätta vad du varit med och om det bemötande du fått. Jag tror inte vare sig Yamaha Sverige eller dom i S-vall vill bli uthängda här på forumet vilket du gärna kan låta dem veta. Att du sedan kört lite efter du hört missljudet ska inte ha någon betydelse. Vad du tror du dom att dom gjort om du tagit skoten till S-vall för att be dem lyssna på dem. Jo dom hade startat den och kört och lyssnat och gasat och lyssnat.

Om dom ska renovera motorn och det ska bli lika bra som en y motor kräva ju att precis allting som är beroende av motorns smörjning kollas upp eller byts ut. Allt från lager cylindrar till kamaxel, lyftare, oljepump ja precis allt. Du har ju köpt en ny skoter just för att du vill ha en ny och osliten skoter. Känslan du har haft att äga en ny och osliten skoter är nu helt borta och förstört av dom som tjänat pengar på att du skulle få uppleva just den känslan.

Att en riktigt åtdragen oljeplugg skulle ha lossnat oavsett om den gamla kopparbrickan använts finns inte på kartan. Brickan byts inte för att pluggen ska sitta utan för att det skall hålla tätt. Risken är nog större att en ny bricka sätter sig och lossnar.

Du kan ju hota med plus. Synd att Sverker har slutat men en skotergrej borde ju annars vara intressant så här i vårtider. Ditt falll skulle ju solklart passa in där

/Mats

Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Därför att en renoverad blir inte lika exakt som en ny,så är det bara.
X 2

Det enda som skall vara i pipeline i detta sorgliga fall är en utbytesmotor till maskinen vare sig ägaren har den kvar eller att den hamnar på begagnatmarknaden.

Visst går det att renovera men då skall det göra av ett proffs som dokumenterar allt denna gör, plockar isär i minsta molekyl, mäter upp allt enligt konstens all regler inkluderande vevaxel, lagerytor osv, sedan att dokumentationen också sker vid sammansättningen så att det finns spårbarhet vad som gjorts och hur, att rätta fetter och mängder används, att rätta loctiteprodukter används osv.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt

D

Daweasel

Därför att en renoverad blir inte lika exakt som en ny,så är det bara.
Så är det bara? Det är inte du eller jag som ska fixa motorn, utan ett proffs. Jag känner till flera proffs som säkerligen sätter ihop valfri motor på ett mycket bättre sätt än valfri robotiserad produktionslinje/ stressade arbetare.

För övrigt tycker jag det är dålig stil att hänga ut en handlare som faktiskt sköter sig, problemet i detta fall är mer en hispig kund.

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
Så är det bara? Det är inte du eller jag som ska fixa motorn, utan ett proffs. Jag känner till flera proffs som säkerligen sätter ihop valfri motor på ett mycket bättre sätt än valfri robotiserad produktionslinje/ stressade arbetare.

För övrigt tycker jag det är dålig stil att hänga ut en handlare som faktiskt sköter sig, problemet i detta fall är mer en hispig kund.
Läs texten som ovan nämda har skrivit!!
skall den renoveras så skall det göras av riktigt proffs som river ner samt mäter upp allt i minsta molekyl!!TROR DU I DIN ENFALD ATT EN ÅF VERKSTAD GÖR DETTA??
Ursäkta yttrycket,men känner du alla dessa proffs så hänvisa dit då!
Hispig kund??knappast!Jag själv skulle reagera lika,skulle detta hänt min skoter som är ny,ja inte skulle jag acceptera en motorrenovering! Nytt ÄR nytt!
Sedan att en verkstad är inkompetent,det skall inte drabba mej!
Är man pedant så är man!