Bra första skoter?

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Har kört min Racing 440 hela vintern och det är inte lugnt jag kört, och jag har inte rört motorn, bara kört hela tiden. så tror det med att motorerna är dåliga och jävlas beror mycket på hur de är skötta innan.
Jadå, bara man underhåller dom så är dom driftsäkra, typ fettar runt lite osv, då håller dom lika bra som en 600/700/800 :)

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Enduron är fin, men varför inte titta lite på en Yamaha Mountain max 99-02 (helst 01-02). Driftsäker, relativt bränslenål med tanke på tre cylindrar, Hyffsad framkomlighet i lössnö.

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Ja, jag har kollat på dom också och jag är väldigt kluven mellan alla skotrar... det finns ju en del i den prisklassen! Så nu kollar jag mest efter en fin skoter och märket inte spelar så stor roll!

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
Tycker nog en Yamaha Mountain max är de mest vettiga valet i den pris klassen,
kanske inte mest soppa snålast men mest logiska då du är va vid en sks.

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Ja, Det känns som jag är mer inne på en längre skoter då jag tycker det är mycket roligare att köra i djupsnö och uppe i fjällen än att pumpa led.

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Det finns ju inte så många långa skotrar. Mountain max´en är väl 345? och det räcker. Men annars är det väl bara Rmk som är i den här prisklassen som är lång. Och mountain max är ändå relativt dyra men det är ju en yamaha så då kanske det blir mindre skruvande! Vore bra med en lång även fast det finns många fler kortare skotrar! Lynx enduro verkar vara en bra skoter! Men hur är till exempel Yamaha sxr?
snart är det dags att köpa skoter, behöver nog inte köpa en för än nästa säsong då jag fyller 16 den 2:a april! :)

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Undrar vad skillnaden är mellan en 600 HO motor i jämförelse med en vanlig 600! Är det värt att hoppa upp några tusen för att få en HO motor? Pratar om Lynx enduro med rotax motorer om jg var otydlig!

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Även fast mountain max verkar vara en grym skoter så är det ändå typ 10.000 kr för mycket! Inne på enduron mycket och jag undrar om den har några fler vanliga problem än insugsgummina och om man måste byta matta?

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Har kollat mycket på en en xtrim också! då det går att ha en click on dyna har pappa sagt att han kan typ hälften, men då skulle det vara en 550 Räcker motorn på en sådan?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det skiljer inte speciellt mycket mellan Ho och icke-Ho.
Vad sitter det för matta?
550 är inga raketer. Du får provköra och känna efter själv helt enkelt!

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Vilken matta undrar du om?
Nä det kunde jag nästan tänka mig! Men förutom det verkar dom vara en riktigt bra första skoter? Undrar om man blir less på en kort snabbt, det kan ju dimpa ner en del puder här och i stugan. Men dom är väl lättare och hantera! Kan ju nämna att jag är ganska liten för min ålder! Typ 165 cm lång! Enduron verkar fin! Kollar på en 03 så man får el-back också!

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Inne på enduron mycket och jag undrar om den har några fler vanliga problem än insugsgummina och om man måste byta matta?
Vilken matta undrar du om?
Nä det kunde jag nästan tänka mig! Men förutom det verkar dom vara en riktigt bra första skoter? Undrar om man blir less på en kort snabbt, det kan ju dimpa ner en del puder här och i stugan. Men dom är väl lättare och hantera! Kan ju nämna att jag är ganska liten för min ålder! Typ 165 cm lång! Enduron verkar fin! Kollar på en 03 så man får el-back också!
Personligen känner jag ingen större skillnad i hanterbarhet.
Halvlång är inte dumt!

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Vad finns det för halvlånga alternativ då? G-type enduron tror jag är 325 eller dylikt, men dom har jag hört att de är tungkörd, annars finns ju sxr, 345 om jag inte minns fel? Mountain max 358! Så många skotrar så lite pengar!

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Sxr är 307.
Bästa första skotern är UTAN tvekan (i mitt tycke) för dom pengarna en mxz eller en enduro 600 runt 01-03, eller varför inte en F5 som är mycket trevlig att köra.