Projekt Snowbike "Bergshästen"

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Helt rätt, SC4-boggien använde vi till det första bygget.
Ganska bra pris på den där åxå.
Vi som grubblar på att bygga enligt er första modell och letar en boggie att börja med: Vilka skotermodeller har den boggien ni använde? Vilka skotrar och årsmodeller använde sig av SC-4 boggien?

Antar den är enklast att hitta en exakt likadan att börja med och inte försöka uppfinna hjulet två gånger så ett säga :)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hur är dom i djupsnö fluff(puder)å köra? är dom bra å klättra med/ta sig fram? tänkte mest på typ i skogen när det går brant uppför, är säkert smidiga å ta sig igenom på trånga ställen, men är framkomligheten bra?(tänker då på varianten med längre band)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Den helgen i Kåbdalis är inplanerad, ska bli riktigt kul med snowbiketävling! EM-status borde det väl vara? ;-)
Hört ryktas om man planerat ett alternativspår i banan speciellt för snowbikeklassen för lite extra skråkörning.
Vi är åtminstone 6 st snowbikes som kommer att tävla, med lite tur kanske fler.

Helgen den 7/8 februari så kommer vi i kåbdalis tillsammans med UGR Piteå ordna en skotercross tävling, bilrace uppför backen och även Europas första (?) snowbike tävling! Har inte så mycket info om evenemanget än men återkommer när jag vet mer. Hoppas man får se några av era bergshästar där!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Framkomligheten är mycket bra. I kuperad tät skog är den faktiskt bättre än en skoter!
Många fattar inte så bra dessa maskiner tar sig fram.
Effekten är ju som bekant låg i jämförelse med skoter men är faktiskt inget problem. Kom ihåg att den väger åtminstone 100 kg mindre än en skoter.
Man kan oftast inte köra rakt upp som man gör med skoter. Det uppvägs av de fantastiska skråegenskaperna. Blir det för brant skråar man ut eller sick-sackar uppför branten.
När är skoter bättre? Vill du köra fort och långt är bergshästar ingen höjdare.

Har inte testat klättra på fjällsidor men har hört att dom ska vara riktigt bra om än det inte går särskilt snabbt.
Hur parkerar man en skoter högst uppe på en fjällvägg? ;-)
(inte min bild, hämtat från nätet)



Hur är dom i djupsnö fluff(puder)å köra? är dom bra å klättra med/ta sig fram? tänkte mest på typ i skogen när det går brant uppför, är säkert smidiga å ta sig igenom på trånga ställen, men är framkomligheten bra?(tänker då på varianten med längre band)
 
Senast redigerad av en moderator:

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ok, jag vet hur en snowhawk går i snö, såklart lätt å skråa med när dom är så smala, men vad är problemet med att köra rakt upp? gräver dom ner sig i fluffet(liten bärighets yta), eller är det att dom inte orkar riktigt? eller kanske en kombination?
Funderade på en crf450 ram med en 2cyl.2t.600/800 motor(blir ju lite som en snowhawk), men kanske blir för tung/klumpig&bred kring motor/variatorsystem)samt behöver ju kanske ett större kylsystem, för vikten är väl ändå det man vill ha så låg som möjligt?
Fjällsidan på bilden innehåller inte riktikt fluffet jag tänkte på, är ju mer vindpinad fastare snö, tänkte mer på typ körning bland skogsfjäll med djupare löspuder.
Är det nå lappar som använder sig av snowbike? borde ju vara en ultimat maskin å trixa omkring i snårskog med mkt.snö?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Självklart kan man köra rakt upp en bra bit men man tappar fart tidigare än med skotern och man tvingas vika av lite. Med mer effekt hade man kunnat detta men i verkligheten är det inget jätteproblem tack vare skråegenskaperna. Dessutom är hojen mycket smalare så man kan ta helt nya spår i skogen som nästan varit omöjliga med skoter Om du skulle provköra så tror jag du skulle förstå bättre hur jag menar.

Förstår din idé om en hoj med skotermotor. Tveksam till detta. När du moddat färdigt så allt funkar står du med en maskin som mer eller mindre liknar en Snowhawk. Har aldrig kört snowhawk men dom som vet menar att det är ett helt annat koncept jämfört med snowbikes. Det går inte jämföra. Egentligen skulle du provköra båda och därefter avgöra vad som passar dig bäst.
Vill påstå att snowbikes handlar främst om skogskörning och hawks om snabbare körning i öppnare terräng för att kraftigt förenkla resonemanget.

Om du ändå vill sjösätta din idé tycker jag att du först bygger bandkittet och monterar på en färdig hoj. Kör med den en säsong, förfina den och därefter ta nästa steg. Att göra allt nytänk på en gång kommer att sluta i att man aldrig blir klar eller mängder av grejer som måste modifieras för att den över huvud taget ska gå att köra.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ok, förstår hur du menar, är ju enklare att bygga om bakdelen än att ändra nästan allt&med skotermotor blir den ju betydligt klumpigare, tänkte mest på att det blir enklare&smidigare utan att behöva växla, samt bra mkt.mera driv på bandet, känner en som har snowhawk&den är mkt.smidig&bra på skrå, dock är den ingen höjdare i löspudret.
Vad väger en bershäst ungefär?
Finns det nå bra filmer på nätet som visar hur dom går?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Växla är inget stort problem, särskilt om man kör 4-t med 450-510cc alltså bra vridmoment. Utöver detta finns möjligheten att montera en Reclusekoppling. Kan liknas med en "slungkoppling" som automatiskt frikopplar. Dock måste man koppla när man växlar.
Som sagt växla går bra men en viss körteknik behövs när man klättrar. Om man kör med hög växel och hög matthastighet, lättar man på gasen högst upp i backen, hinner mattan ikapp och på bråkdelen av en sekund känns det som man har hösta växeln på tomgång med motorstopp som följd. Tekniken handlar om att samtidigt som man lättar på gasen nyper man in kopplingen. Med tiden lär man sig körtekniken. Reklusen löser detta på ett bra sätt. Tyvärr kan jag inte köra med Rekluse på turbohästen eftersom jag tvivlar på att den håller.

Vikten ligger på ungefär 160 kg fulltankad och körklar.
Om du söker på tuben skriver du timbersled mountain horse. Finns massvis med filmer som visar hur den funkar i varierande terräng
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ok, förstår att det behövs lite träning för å få in kör tekniken.
Så man kan räkna med att hojjen blir ca.40-50kg tyngre än som den var i original utförande?
Ska kolla bättre på nätet efter filmer.
Förövrigt, riktigt fina lösningar/byggen du gör:bigsmile:
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kolla gärna på http://www.timbersled.com/
Här finns bra info om det produktionskitt som varit förlaga till vårt bygge.

När det gäller vikt så vill jag återkomma när allt är vägt och klart.
Första bygget var inte ett lättviktsbygge med skoterboggien. Fanns många delar i det som går att bygga lättare.
GEN II är beräknat att bli 15-20 kg lättare.
Kom ihåg att man plockar bort en del prylar från hojen innan kittet monteras.
En tilläggsvikt på 30-40 kg är fullt möjlig.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Frågade på en snowbikesida i USA om snowhawk vs snowbike:

"Hawk is heavy compared to bikes. Better in open spaces and more power. Bikes are better in more technical areas. I've sold my hawk and have a bike now. The light weight is the best part with bikes."

"Yeah, the hawks have more power for sure, and are heavier. Bikes are more nimble and playful. Granted I did see some guys who could rip those hawks pretty damn well."
 

willys47

Medlem
17 feb 2012
14
0
1
Kroksta
Om boggie frågan så byggde kristian o jonas med sc-3 boggie från 01 mxz o den fungerar bra .lättare att hitta till bra pris ,bara justera till måttet för infästningen.Han har även ritning på sidorna.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Lånar tråden lite och frågar om nån av er har koll på ufos nya kit som finns? Det såg jävligt smidigt och lätt ut iaf va man kan se på bilder, tyvärr är de ju inte gratis heller.

Börjar bli sugen på en bergshäst men har inte riktigt tiden att bygga nåt själv, därav frågan
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
UFO är ett helt nyutvecklat kitt. Detta år är första året på marknaden. Har hört att dom endast tillverkat 50-60 kitt i år. Sätt det i jämförelse till Timbersled som sålt bandkitt i 3 år. Senaste årsproduktionen är ca 500 kitt.
Det är alltså nästintill omöjligt att få tag på UFOs nya kitt.
Om några år kanske dom fått upp volymerna och att vi får se det på den svenska marknaden.
Finns ännu inga jämförade tester men designen är onekligen snygg och det ser ut att vara väl genomtänkt.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Idag har vi tillverkat sargen till kedjehuset. GEN II kommer att ha en annan lösning på locket. En 10x30 mm aluminiumsarg skruvas fast från insidan av tunneln. Detta för kommer styva upp tunnelsidan mycket bättre jämfört med den tidigare lösningen på första bygget. Locket kommer endast vara en tunn plåt som täcker kedjan.

En laserskuren bockningsmall underlättade bockningen och gjorde att storleken blev exakt.


Båda sidor av sargen planfräses.

Ytterligare en utskuren borrmall gör att hålen kommer rätt. Gängas för M6 skruv med försänkt skalle.


Fräser ur en 2 mm fals i sargen för att locket ska flyta jämt när det är monterat.

Använde en överhandsfräs som monterats under en gammal sågbänk. Funkade riktigt bra!

 
Senast redigerad av en moderator:

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Om boggie frågan så byggde kristian o jonas med sc-3 boggie från 01 mxz o den fungerar bra .lättare att hitta till bra pris ,bara justera till måttet för infästningen.Han har även ritning på sidorna.
Det var lite det här jag kom fram till oxå. Utbudet blir större om det går att använda SC3-boggien oxå. Men det skulle ju medföra att tunnelsidorna gissningsvis behöver några andra hålmått.

Jag är väldigt intresserad av ritningarna för att kunna använda SC3-boggien. Kanske kan lägga ur den här i tråden eller någon annanstans som man kan komma åt dem och ladda ner. Då finns det två alternativ av boggie som folk har byggt på och banat väg för oss som vill bygga själva tänkte jag.
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Kanon!!
I övrigt, är det liknande förfarande som till SC4- boggien? Är det fästpunkterna mellan boggien och sidoplåtarna som är de största skillnaderna?
Tänkte på de övriga delarna som ska fabriceras och köpas in.