Förstår din frågeställning.
Lite som att fråga en hängiven Ski-Dooägare vilket som är det bästa skotermärket? ;-)
Det råder delade meningar. Du får olika svar beroende på vem man frågar...
Själv har jag den klara uppfattningen att stummonterad+fjädrad boggie funkar klart bäst, speciellt i lössnön.
Lite krångligare att bygga men det finns ju inga enkla genvägar till teknisk perfektion....
Om lösningen med svingarm varit överlägsen hade vi sett det på skotrar för länge sedan.
Det finns massor av utvecklingsarbete nedlagt i skoterboggies genom alla år. Än har vi inte sett något radikalt nytt som visat sig vara bättre, åtminstone på lössnömaskiner.
Med en boggie kan man bättre styra hur fjädringen och boggien arbetar i lössnön.
Kan också se vissa begränsningar på infästningspunkter mot skenan i svinglösningen för att klara mattspänningen. Det går att lösa men valmöjligheterna blir färre.
Ser att svingarmslösningen ger skidlyftstendenser. Ser häftigt ut när man kör men all kraft går åt att lyfta skidan istället för driva den framåt. Att attackvinkeln påverkas negativt när hojens fjädring sätter sig, är exempel på en del av problematiken.
Om jag kan se några fördelar med sving är att fjädringsegenskaperna är aningen bättre på en guppig skoterled.
Andra fördelar är att svinglösningen är enklare att bygga, färre delar och några kilo lättare.
Kort sagt påstår jag att svingarm är sämre i lössnö och bättre på guppig led.
Själv kommer jag hålla fast vid stummonterat (låter dumt) + fjädrad boggie.