Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ser att en mängd bilder börjat försvinna från äldre inlägg i denna tråd. Tråkigt!
Har länkat in dessa från facebook men förmodligen har sökvägen för dessa ändrats.
Synd eftersom det var så enkelt att få in bilder här på det sättet.
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Vad svetsar du med ? Tig ?
Du har aldrig funderat på titan ? går att hitta lika billigt som rostfritt =)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ja, vi svetsar med Tig. Har en Kemppi MLS 2300 ACDC.
Kan inte påstå att jag är särskilt duktig på det men jag lär mig mer med tiden.. ;-)
Plenumet blev mitt första övningsobjekt i aluminiumsvetsning vilket inte var någon höjdare.
Det har straffat sig eftersom det spruckit i svetsarna vid två tillfällen. Allt beror på min bristande kunskap i aluminiumsvetsning, dålig genombränning och för lite tillsatsmaterial. Numera efter mer träning går det riktigt bra faktiskt!

Titan är både dyrt och svårsvetsat har jag hört.
Ska man göra det rätt måste man ha detaljen i ett skyddsgasfyllt svetsskåp/tält.
En duktig svetsare med rätt utrustning fixar säkert detta men i det här fallet får man se Bergshästbygget som ett hobbyprojekt.

Vi har däremot övervägt både drivaxlar och boggieaxlar i titan. Speciellt den axel vi krökte på övre boggieinfästningen. Kör numera den i massivt stål vilket knappast är lättvikt.
Problemet var att titanaxlar var extremt dyra och kändes inte värt pengarna.
Kommer istället byta stålkvalitet och hålborra axeln. Enl. de beräkningar vi gjort kommer denna axel att vara nästan lika lätt som titan men bara en bråkdel i sämre hålfasthet.
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
okey ja jag tror faktiskt det där brottet är svetsteknikens fel =(

Titanium är lätt att svetsa ! det som är svårt är att skydda smältan när man svetsar men finns fina gaskåpor som fungerar riktigt bra till det =)

kan skicka dig några bitar grade 9 titanium rör och en gaskåpa om du skulle vilja prova
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack för erbjudandet Snorush men jag hoppas istället att du bygger en titanhäst istället!
Skulle vara riktigt intressant att se hur stor viktbesparingen blir.
Timbersled har byggt ett fåtal kitt med röram och boggie i titan.
Vet inte priset på dom men har hört att dom inte var billiga.

Här en bild på en av dom med titanram
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
okey du vet vars det finns om du skulle ändra dig =)

Jag har varit sugen i flera år att bygga en men känner att jag har för lite tid just nu =( men det kommer säkert nått spårat projekt senare =)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det finns fler där ute som bygger Bergshästar. Fick nyligen ett mail med dessa bilder.
Ska tydligen vara i trakterna runt Umeå detta bygge finns.
Första GEN2-bygget jag sett hittills. Kul!


 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ritat upp nya tunnelsidor med den upp- och framflyttade drivaxeln. Förra versionen vägde 4,91 kg. Den nya slimmade designen ger en vikt på 3,86 kg, alltså en viktbesparing på drygt 1 kg.
I bilden ser ni som jämförelse den gamla tunnelsidan med en svagt blå konturlinje.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Paralellt med uppdateringen av Gen2 gör Jonas en ombyggnad av sitt första bygge.

Ombyggnation av MXZ-boggien.
Bakre saxen är ersatt med ett koppel liknande Timbersleds.
Omflyttade infästningshål för främre boggiearm.


De nya tunnelsidorna monterade på ramen, matta med drivaxel samt boggin monterad. Kedjeskyddet bara provisoriskt monterat, blir självklart försänkta bultar så småningom. Tror det kommer funka perfekt och är 15mm smalare än tidigare. Nästa steg är montering på 525:an samt att få ihop skidfästet.

 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kanske lite touringvarning med mätare men vill ha en tempmätare för att se om det finns risk för överhettning.
Ska testa denna multimätare från Koso stage 6.
Varvräknare, 2 tempgivare, hastighet, körsträcka, tim, klocka m.m. Displayen är bakgrundsbelyst.
Saknar bara 2 st T-stycken för att montera givarna på kylarslangen


Gjort ett fäste för pickuppen till km/hastighetsmätaren


Svarvade en liten hållare till magneten som svetsades fast i kanten på ena bulten till bromsskivan.
 
Senast redigerad av en moderator:

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Man läser allt, men skriver inget. Kan tänka mig att det är fler som jag.
Så jag måste inflika och säga att ni gör ett riktigt bra jobb och framför allt att ni delar med er så flitigt av både ritningar, bilder och ideer.

Rolig tråd att följa.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack Jocke, roligt du gillar tråden!
Tyvärr har många bilder här försvunnit p.g.a. sökvägen till dessa har ändrats :-(
Testar posta i Tapatalk istället.

Jultomten knackade på och lämnade klapparna 22 dagar för tidigt.
Fantastiskt!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Viktbesparing är helt klart intressant.
Finns många som testar detta med alternativ till gaffel men främst på snowhawkliknande byggen. Detta har handlat om A-armskonstruktioner med singeldämpare.
Oklart om dom funkat bra. Dom har i alla fall inte blivit omtalade i någon stor utsträckning.
Här ett exempel på "yxbygge" med A-armar i framvagnen



Samtidigt vill jag hävda att gaffel må väga aningen mer men erbjuder fantastiska fjädringsegenskaper och fjädringsväg.
Dessutom mycket enkelt, gaffeln sitter färdigt monterad på hojen från start.
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
jo så är det ju men när allt är så pass nytt så skenar man ju gärna iväg med tankar och ideer
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ja, verkligen!
Blir spännande att se utvecklingen framöver inom snowbikes.
Som du säger är det här en helt ny sport, bortsett från snowhawks och andra mindre lyckade bandsatser.
Känns som att det finns oanade förbättringsmöjligheter.
Själv är jag inne på spåret att utgå från endurohoj och göra de förändringar som gör den bättre.
Man kan förstås bygga allt nytt från scratch men det är alldeles för stort projekt och inte helt säkert det blir bättre för det.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
De nya tunnelsidorna är klara. Här ser man skillnaden mellan den nya och gamla utformningen.
Drivaxel är framflyttad 30 mm och uppflyttad 20 mm. Dessutom en smäckrare design.


Intercoolern på rörramen var tidigare monterad med klammer vilket var en mindre bra lösning.
Dessutom mycket vibrationer från mattan som fortplantade sig upp i kylaren.
Ska testa en annan lösning med gummikuddar som ska skona kylaren och vara enkel att montera.




 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kanske lite OT men det kan förstås diskuteras vilken mattlängd som är att föredra på Bergshästar.
Här ett exempel på en jänkare som experimenterar med att bygga om sitt kitt till extrem mattlängd.
Denna är en Timbersled med skenförlängare och en monsterlång matta, 163" med 3" kammar.
Frågan är förstås om den här är rolig att köra? Själv vet jag inte.
Snävsvängd är den knappast men kan en lång matta ge ytterligare lössnöegenskaper?
Själv är jag ytterst tveksam.
Framkomlighet är en kombination av lågt marktryck men kanske framför allt, hög matthastighet, förmåga att skotta snö och i förlängningen ge kraft att driva framåt.
På en Bergshäst ska i detta fall, en lång tungdriven matta med höga kammar, drivas med en motor på 50-60 hk. Utöver detta ska man komma ihåg att förlänga en i grunden kort boggie förändrar grundgeometrin. Hur fjädring och snögång påverkas när man skarvar på skenorna utan att flytta boggieinfästningspunkter får man inte bortse ifrån. Detta har vi i fått erfara i våra egenbyggda boggiekonstruktioner ;-) Kanske något att diskutera även för den som förlänger sin korta skoter?
ImageUploadedByTapatalk1417813170.716624.jpg
ImageUploadedByTapatalk1417813194.529362.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Jänkaren hade kompenserat med uberfet skida!! Den kommer förmodligen gå bra rakt fram och ev uppåt men svänga den blir ett elände jag,, tror inte den blir kul att köra. Jag kan jämföra den med ski doo Nordic 300 som är känd för längsta matta på en encylindrig maskin även kallad lappmoppe. Mattan är 4m på dem och sista metern är delad. Den gick bra rakt fram men försökte man svänga så överstyrde och tokvinglade den kopiöst. Detta avhjälptes en hel del genom att slaka förspänningen på förlängningen maxiamalt så bandet tryckte ytterst lite längst bak. Den tog sig även bättre i djup snö med slak förlängning!

Så jag skulle nog rek delad förlängning om man nu ska ha så lång matta och den förlängningen ska isåfall ha väldigt svag fjädertryck och kunna lyfta minst 200-300mm längst bak i vändhjulen som en skidoo Nordic 300. Med sådan teknik kommer man knapt känna av förlängningen på hårdare spår ivf.