Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
När jag bytte mattan upptäckte jag att drivhjulen var nötta på utsidan. Vi kör med internaldrifthjul.
Vår tanke med de nybyggda boggiskenorna var att kunna dra fram spetsarna maximalt för att mattan ska få stöd i hela attackvinkeln. Teorin var att skenorna skulle kunna arbeta inom drivhjulets arbetsområde.
Denna teori visade sig inte fungera i praktiken.
Skenorna rör sig i sidled och i vissa fall tog dessa i drivhjulen trots att dessa ligger inanför skoningarna.
Har nu ytterligare kortat spetsarna på skenorna 25 mm så nu finns ingen risk att dessa kan ta i drivhjulen.
Pressade av hjulen och vände dom bak och fram och in och ut. så nu är dom fräscha and ready to go.


 

agazza

Medlem
13 jan 2015
14
0
1
Västernorrland
Är uppe i Vuoggatjålme.
Förvånansvärt fint före. Hårt under och 20-30 cm puder ovanpå.
Hästarna går fantastiskt bra!
Är supernöjd med senaste uppdateringen av boggiegeometrin.
Följsam i snön och mycket bra på guppig led.
[video=youtube;wm52u15mTnI]http://www.youtube.com/watch?v=wm52u15mTnI[/vieo]
https://www.youtube.com/watch?v=wm52u15mTnI

Ja, man blir ju inte mindre körsugen..
 

ktm440

Ny medlem
3 mar 2015
2
0
1
Fagersta
Läst hela tråden från början till slut på några dagar här. riktigt snygga byggen. Suget var stort innan att få ihop en egen men det har blivit ännu större. :) samlar grejer och planerar att bygga en.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul att även du planerar bygga KTM440!
Ska de närmaste veckorna försöka få ordning på bilderna som saknas i denna tråd. Hoppas dessa kan vara till hjälp.

I stort är vi mycket nöjda med vår senaste uppdatering. Kan just nu inte finna någon del man vill ändra på. Är en enorm skillnad mot det första vi byggde även om det för många nästan ser ut att vara likvärdigt.

Själv har vi redan börjat planera på GEN3. Har idéer men inget konkret ännu men planen är att bygga snarlikt det vi har nu men med målet att det ska bli enklare att tillverka.
Mindre att svetsa och mer att bulta ihop likt en mekanobyggsats. Återstår att se om den idén överlever sommaren....
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har i helgen kört i Kåbdalis.
Hyffsat före trots senate veckornas blidväder. Lite puder ovanpå gör det acceptabelt.
Hästen går fantastiskt bra, känner mig riktigt supernöjd med den.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har äntligen fått ordning på de saknade bilderna i denna tråd.
Lagt in nya sökvägar på alla. Hoppas att dom aldrig mer försvinner.
Det var ett riktigt hästjobb ;-)

Gör inte samma misstag som jag gjorde då jag länkade in bilderna till forumet från facebook. Sökvägen kan plötsligt ändras och då försvinner alla bilder och man börja om med allt!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Servar hästen inför helgens körning i Kåbdalis.
Oljebytena görs förhållandevis ofta på dessa maskiner. Liten oljevolym i motorn är en av anledningarna.
Byter var 10:e motortimme. Kan tyckas vara enormt ofta men körtid är inte samma som motortid om ni fattar vad jag menar. Det blir ju en del pauser emellanåt. Har ännu inte lyckats få ihop 10 motortimmar på en hel helgs körning.
Däremot behövs inte, till skillnad från crosskörning, något luftfilter tvättas.
Har sett en del slitage på dreven. Inser att jag slarvat att smörja kedjan mellan körningarna.
 

agazza

Medlem
13 jan 2015
14
0
1
Västernorrland
Jag har köpt en magnetoljeplugg och magnetoljefilterkåpa, åsikter om detta?

En del varnar för att den samlade metalklumpen som bildas på magneterna kan lossna av oljeflödet, och kan ställa till större skada än enskilda partiklar, men jag hittar inte en person som råkat ut för detta påstådda fenomen
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Faktum är att jag numera kör utan magnetoljeplugg.
Har monterat oljereturen med banjo till den plugg där magneten sitter.


Är ändå inte särskilt oroad av att vara utan magneten.
Det sitter två sugsilar i tråget som jag rengör vid varje oljebyte och dessutom byter man ju filter samtidigt.
Däremot är magnetpluggen ett bra sätt indikera om man har ett begynnande haveri på gång.

Jag kan förstås ha fel men det är åtminstone min uppfattning så här långt :blink1:
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ytterligare en tillverkare av hästkitt ser ut att komma ut på marknaden nästa säsong.
Dom kallar sig Mototrax. Riktigt kul att se fler som ger sig in i hästbranschen!
Principen känner vi igen men denna verkar ha en monoshockboggie liknande Expert-X.
Blir spännande att se om tillverkningen tar fart.
http://www.mototraxonline.com/

Dessa bilder påstås vara av deras andra prototyp. Man får anta att vissa detaljer kommer att se annorlunda ut på den serieproducerade versionen.


 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi blev ett skapligt gäng bergshäståkare i Kåbdalis nu i helgen.
Alla med olika hojar och olika konstruktioner på banddelen.
Ganska hårt skarföre men dom är lika kul att köra ändå.
Skråkörning med skoter brukar ju bli lite tuffare på hård snö men dom här är lika lättkörda oavsett underlag.

Hittade en skuggsida med hyffsad snö
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Timbersled har nu släppt 2016 års nyheter.
Även om vi i stor utsträckning numera går vår egen väg i design och konstruktion, kan man ändå inte undgå följa nyheterna som kommer från tillverkarna i den nyupptäckta snowbikevärlden.

Största nyheten 2016 är att man kan beställa ett fjädrande stag som tillval, dyrt kan iofs tyckas när man ser priset....
Detta är en vidareutveckling av SX-kittets idé som tidigare hade en extra dämpare ovanpå kopplad till ett länkage till staget.
Antar att denna lösning med fjädrat stag är billigare att tillverka och lägre vikt än det tidigare utförandet med separat dämpare, länkage och stag.
Har själv inte testat en SX men gissar att denna dämpare jobbar mest vid hårdare ledkörning eller vid hopp. Borde erbjuda en ännu mjukare gång utan att äventyra snögången tack vare en normalt fjädrad boggie.
Intressant lösning som borde vara möjlig att lösa själv med en ombyggd FOX-dämpare. Möjligen värt ett försök på GEN3-bygget framöver.....
Läs mer på www.timbersled.com

 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Skruvar i skotern i helgen. Monterar startmotor och SLP-system. Prylarna har legat i kartonger i över ett år nu så man måste ta tjuren i hornen och få det gjort.
Inser nu hur fantastiskt kul det är att skruva i hästen jämfört med skotern.
För er som gillar skruva och modda skotern, föreställ er hur mer spännande det är att konstruera och bygga en egen bergshäst!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Polaris släpper nyheten att dom äntligen ger sig in i snowbikesegmentet 2017!
"- The market has grown and matured and we see an opportunity to capture market shares; Polaris snowmobiles CEO Robert Lewinsky"

Mycket få bilder på den men misstänker att det är en tidig prototyp. Lite besviken då detta inte är en riktig snowbike som vi önskar oss utan snarare ett uppföljare av Snow Hawk. I vilket fall som helst spännande att se utvecklingen av detta.

läs mer i länken, klicka på "news" under den blåa pilen uppe till höger på sidan.
http://www.polaris.com/en-us/snowmobiles
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Försökte ett aprilskämt här men ni gick inte på det bevisligen ;-)
Undra om någon febrilt letat efter nyheten på Polaris hemsida som jag länkade till?
Nej, Polaris kommer inte med en snowbike.
Bilden jag laddade upp är hämtad från en canadensare som själv gjort ett verkligen seriöst bygge. Kåporna kommer mycket riktigt från en Polaris och tyckte därför att den passade bra som ett aprilskämt.
En snowbike är det inte utan i många avseenden en vidareutveckling av Snow hawks tänk.
Tror jag på idén? Nja, den är för tung och skoterlik och lär ha samma karaktär som en Snow hawk. Gissar att den inte har samma körglädje som en snowbike.



 

minqk

Medlem
13 mar 2013
14
0
1
Gick faktiskt in och kikade, men gav upp rätt snabbt ;). Ser fram emot mer uppdateringar om bergshästen. Ni verkar vara nått riktigt grymt på spåren!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Påskfirande i Vuoggatjålme.
Fantastiskt fint väder och magisk snö!
Behöver jag nämna att Skii-doo summiten stått parkerad hela helgen? ;-)
Känner att vi experimenterat alldeles för lite med olika lufttryck i fram-och bakdämparen.
Spontant känns som vi kört med för högt tryck då vi inte hittills upplevt genomslag. Bakdämparen är en Evol så vi kan även laborera med trycket i evolbehållaren. Fjädringen borde bli ännu bättre med annan iställning.
Behövs mer utprovning för att lära sig vad som är bäst i olika fören.
Spontant känns det logiskt att köra med lågt tryck i framdämparen och mer bak vid lössnö men omvänt på sensäsongen.
Motormässigt funkar dom fantastiskt bra. Högt vridmoment med fullt laddtryck redan vid 6000 rpm gör dessa hojar mycket körbara. Upplever det höga vridet mer imponerande än effekten.



En god grogg sitter fint efter bra hästkörning;-)