Projekt Snowbike "Bergshästen"

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Även om motorn är smal anser jag att hela paketet för brett om man lägger till variatorn.
Kör på vanlig växellåda istället, det funkar bättre än vad många kan tro!
Tror många fastnat i skotertänket när det gäller transmission. Ingen i cross/endurovärlden har ens denna fråga öppet för diskussion. Här gäller koppling och växellåda, inget annat.
Körstilen på häst påminner mer om hoj istället för skoter.
Min tanke är att göra en special 2cylindrig motor som är en cylinder bred. Sen kör man med atv variatorer dessa är ungefär 3/4 så stora som på skoter. Så jag tror man helt klart kan få ett paket som inte blir för bred.
Nu är denna ide främst "utvecklad" för min quad, men får man bredden rätt så kan det vara en mycket lämplig motor till en häst också. Iallafall på quaden ser jag växlarna som ett nödvändigt ont, helt övertygad att jag skulle kunna köra lite snabbare med variator och mer effekt, ca 100hk skulle vara lämpligt. Jag är helt övertygad att även en häst skulle ha fördelar av en variator och mer effekt.

Ja det är löjligt mycket jobb att utveckla en ny motor och få allt att lira, men det är väll det som är lite kul också :)
 

t_o_m_b_a

Välkänd medlem
31 dec 2006
184
0
16
Finland
Kunde man inte placera variatorerna bakom motorn på skilda axlar med tex. kedjedrivning från motorn då skulle dom inte bygga något på bredden :hmmmm:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Kunde man inte placera variatorerna bakom motorn på skilda axlar med tex. kedjedrivning från motorn då skulle dom inte bygga något på bredden :hmmmm:
Det är också ett alternativ. Dock kommer man nog inte ifrån att ha en så smal motor som möjligt, dock kan ett sådant paket bli lite väl långt..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
100 hK .... FÖR LITE ASKER !!! jag åker nu 185 hk och 190 kg totalvikt på min snowbike ..
men 190kg är minst 50kg övervikt det.. och 100hk är vad jag tror är perfekt för quaden. En häst med 140hk och 140kg blir som ett, nä tror faktisk 100hästar är rätt lämpligt där också på en maskin som väger ca 140kg och variatordrift.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Vad hände med utvecklingen av variatorer? Vet att BMW jobbade på någon variant (tror att de äger något gammalt patent från DAF) för ett antal år sedan där effektförlusten var i klass med vanlig transmission och driftslängden i klass med övriga komponenter på bilen/motorcykeln. Stål/kolfiber rem (eller snarare kedja) var en av lösningarna.
Någon här på forumet som hört/vet något?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.623
99
48
Örnsköldsvik
Vad hände med utvecklingen av variatorer? Vet att BMW jobbade på någon variant (tror att de äger något gammalt patent från DAF) för ett antal år sedan där effektförlusten var i klass med vanlig transmission och driftslängden i klass med övriga komponenter på bilen/motorcykeln. Stål/kolfiber rem (eller snarare kedja) var en av lösningarna.
Någon här på forumet som hört/vet något?
Subaru och Citroen? kör väl både med någon typ av Variator? Men med kedja då vad jag förstår. Väger fläsk gissar jag.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vad hände med utvecklingen av variatorer? Vet att BMW jobbade på någon variant (tror att de äger något gammalt patent från DAF) för ett antal år sedan där effektförlusten var i klass med vanlig transmission och driftslängden i klass med övriga komponenter på bilen/motorcykeln. Stål/kolfiber rem (eller snarare kedja) var en av lösningarna.
Någon här på forumet som hört/vet något?
VAG har använt det, tex i Audi A6 (kallades MULTITRONIC) Höll förstås inte, som vanligt när VAG skall göra något...

Subaru har en variant, den håller

Toyota/Lexus använder det i sina hybrider, den håller


Folk vill ha känslan av växlar, därför programmeras de ofta till att ha "steg" typ 7 eller 8 stycken för att känslomässigt efterlikna en vanlig automatlåda. Annars fungerar den precis som en variator. "Remmen" är egentligen ett slags kedja av brickor på en rem - allting i oljebad. Små effektförluster och väldigt användbart i olika fordon eftersom man kan programmera allting via motorstyrningen - översätt till fjädrar, vikter och ramper.

Viktmässigt och enkelhetsmässigt är en snöskotervariator än så länge oöverträffad.


En kul grej är att DAF-s gamla variatorlösning delvis styrdes av vacuum från insugningsröret. När man gasade växlade variatorn ned och när man släppte upp gasen tex i landsvägsfart växlade den upp och lade sig på behagligt lågt motorvarv. Tyvärr torkade gummistosarna efter några år och 343-orna låg och ylade på 4000 varv i 90 knyck... vilket fick många att döma ut konstruktionen. Dock höll den tex för höga effekter i rallycross och vi som kör skoter vet ju att det är en bra lösning.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har fått för mig att BMW testade lösningar för hojmarknaden. Då Dakar/äventyrshojar? Men det kanske aldrig lämnade ritbordet?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Uppdaterar skidfästet inför säsongen 15/16
Mer bling i form av billet aluminium och kolfiber!
Sidorna är skurna i 5mm kolfiber och vi valde att strunta i de utskurna hålen för att inte påverka hållbarheten. Blir intressant att se hur det funkar nu i vinter men förutsättningarna är bra. Frågan är om man måste sätta epoxi på den skurna kanten för att undvika delaminering, kanske gör det för säkerhets skull.