Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Många skoteråkare betalar dyra pengar att få åka med kända namn som Bret Rasmusen och Chris Burant. Nu kommer även liknande resor för snowbikers. Reagan Sieg ses i många häftiga klipp på tuben och erbjuder nu event att lära sig bli en bättre förare. Säkert trevlig och lärorik körning med denne duktige förare!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tillverkat en ny kedjesträckare som inte ska släppa på sträckningen. Tidigare lösning förlitade sig enbart på friktionsförbandet på sträckarbulten. Nu sitter en sträckarskruv som håller den på plats.


Fräste spännhjulsgaffeln ur ett stycke aluminium.


 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Testar större fotpinnar inför årets säsong som förhoppningsvis ska passa perfekt till stora vinterskor. Adventure pegs från en KTM 1190 adventure. Visade sig vara exakt samma infästning som på 500:an. Kanske inte lika låg vikt som Fastways aluminiumfotpinnar men istället till ett bättre pris.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ombyggnationen av mellanaxeln gjorde att tryckröret från laddluftkylaren krockade med bromsoket och triggern. Fick göra en S-böj för att ta mig förbi. Kanske inte den snyggaste lösningen men skulle annars kräva en helt ny anslutning till plenumet. Det här får duga tillsvidare.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nya geometrin i boggien gör att vi numera kan få full fjägringsväg och därigenom montera genomslagsgummin, något som förra designen tyvärr inte hade.
Ändringarna som vi nu gjort känns riktigt lovande. Snart premiärtur!

 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Många skoteråkare betalar dyra pengar att få åka med kända namn som Bret Rasmusen och Chris Burant. Nu kommer även liknande resor för snowbikers. Reagan Sieg ses i många häftiga klipp på tuben och erbjuder nu event att lära sig bli en bättre förare. Säkert trevlig och lärorik körning med denne duktige förare!
Nu tycker jag att du är lite fel ute...
Dyra pengar är iaf fel uttryck, sett till vad man får för pengarna är det sjukt prisvärt!
Vad jag däremot håller med om är att det (om man ska se på det med nyktra ögon) är alldeles för mycket pengar egentligen, iaf för en vanlig medelsvensson.

;)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Äntligen är den klar!
Imorgon åker vi till Arjeplogsfjällen för premiärkörning denna säsong.
Ser fram emot att se om modifieringarna funkar så bra som vi tänkt oss.
[video=youtube;jWcfebx1y7Q]http://www.youtube.com/watch?v=jWcfebx1y7Q[/video]
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Säsongspremiär i Vuoggatjålme.
Bergshästen GEN 2.6 funkar riktigt bra!
Körde upp mot plogstation i Merkenis och där var det bra snö. Hårt i botten och riktigt bra puder ovanpå. Grym körning helt enkelt!

Har ännu inte bytt till hårdare gaffelfjädrar.
Original sitter 46:eek:r men överväger mellan 50 eller 59:eek:r.
Rekluskopplingen är riktigt bra. Började slira men efter jag justerade frispelet greppade den fint.
Testade köra utan snorkeln men luftfiltret isade igen. Tur att jag tog med mig slangböjen så den åker på imorgon. Då är problemet löst.



 
Reactions: StefanNn

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ännu en bra dag med bra snö och terräng.
Reklusekopplingen strular. Den slirar trots att jag justerat frispelet enligt instruktionerna. Tror att jag inte har rätt olja. Kör på Motul 300V, den gulgröna. Jonas har inte märkt något kopplingsslir och han kör på Motul 7100, den rödfärgade. Ska beställa nya lameller och byta till Motul 7100. Funkar det inte åker originalkopplingen på. Kan inte hålla fullt och det känns frustrerande. Rekluse är grymt bra när den funkar som den ska!


 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Samma här "Gilla"

Ang Motul 300v oljan så kan den nog slira lite lättare än många andra oljer för den är "för bra". I timken tester så är de bästa/halaste oljan man kan köpa för den tål extremt hög belastning med roterande stål mot stål innan de skär. Den är byggd på ester och har ovanligt mycket zink i sig för att vara en modern olja. De är mycket tack vara zink den är så bra för växellådsdrev och kamaxlar/släpor men de kan nog vara lite halt för lammeller.

Om Motul 7100 oljan också slirar så byt gärna tillbaka till 300v oljan för jag har inte sett några tester på 7100 oljan.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Följ med på 9 minuter skogskörning, riktigt fint före i hyfsat tajt terräng. Bra kuperat men som vanligt svårt att få med på hjälmkamerafilm.
[video=youtube;ZWN08HOs4XE]http://www.youtube.com/watch?v=ZWN08HOs4XE&feature=youtu.be[/video]
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi har upptäckt en konstruktionsmiss på skenorna.
De nya genomslagsgummin har gjort sitt jobb men tyvärr visade sig skenornas utformning inte vara tillräckligt stark under genomslagsgummit.

Lösningen är nya skenor men en fackverkskonstruktion under genomslagsgummit som gör det betydligt kraftigare.
När vi ändå ska skära ut nya skenor passar vi på att ta bort uppvinklingen bak och anpassa axelhöjden för 200 mm vändhjul.
Vi har också gjort en liten ursparning för ett förbindningsstag i skenornas överkant strax framför vändhjulet.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Äntligen byggstart på vår nya Bergshästen GEN 3.
Planen för GEN 3 blir fjädrad boggie snarlik GEN 2.6 men även med ytterligare ett fjädrat stag. Fjädringsvägen i detta stag blir ca 30 mm. Ingen svetsad rörram utan en ihopbultad av utskurna aluminiumdetaljer. Mellanaxeln är tänkt att flyttas fram något. Kort Yetimatta.
Hojen som är en KTM 500 sixdays, kommer motormässigt att modifieras med bigbore 590 cc samt med en dynojet mappningsbox.

Som tidigare byggen börjar vi med att ta fram boggiegeometrin.
Pajalacad har visat sig vara en nödvändighet vi så avancerade simuleringar som dessa.

Vi pallade upp hojen till rätt körhöjd så att alla mått och vinklar blir rätt.


Lite skisser att grunna på innan vi kommer vidare.... ;-)


Vi har kommit fram till att vi kör med samma dämparlängd fram och bak 360 mm. Fjädringsvägen i boggien blir ca 250 mm. Fjädrande staget kommer ge en vinkeländring på tunneldelen med max 12,5 grader vilket ger en ytterligare fjädringsväg bak på ca 150 mm.

Nästa steg är att börja rita och ta fram några fler testmockups, främst på ramdelen och länkaget för att se att allt kommer passa som planerat innan vi tar nästa steg.
 
Reactions: StefanNn

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik

Magnus H

Medlem
15 dec 2012
40
0
6
Skellefteå
Hej, har följt denna tråd och är grymt imponerad av arbetet!
Har lite funderingar angående skenorna, hur tjock plåt används, vilken kvalité
hur får ni till infästningen för slidesen och varför ser det ut att vara en "skarp" övergång mellan radien och den "platta"delen på undersidan av skenan där slidesen sitter?
Har funderingar på att göra egna till skotern, därav funderingarna.
/Magnus
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Skenorna skärs ut av 8 mm 6082 T6 aluminium
T-profilen 4x25x14 var svår att få tag på varför 4x40x40 mm användes. Denna sågades ner till rätt mått. Använde en vanlig cirkelsåg med hårdmetallklinga.
Spåret är 4 mm brett och frästes med en överhandsfräs monterad under ett sågbord.
För att få till rundningen fram sågades jack i T-profilen för att radien skulle bli tillräckligt bra.
Popnitades på plats.
Vi är mycket nöjda med sättet att göra egna skenor och kommer fortsätta göra detta på kommande byggen.
Självklart kan man använda gamla skoterskenor men ser fördelar i att bättre kunna anpassa utformning och infästningspunkter.

Här är några byggbilder från då vi tillverkade skenorna:













 

Magnus H

Medlem
15 dec 2012
40
0
6
Skellefteå
Ja naturligtvis hade du en enkel o smart lösning även på det!
Har sett popnitarna men inte klurat ut vad dom hade för funktion,
men nu vet ja!
Tackar för snabbt svar, och kul att du delar med dig av dina lösningar.
/Magnus
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Delar börjar anlända till det nya bygget.

6-tänders 2,86" drivhjul från Timbersled. Hjulet i bakgrunden är 7-tand som vi kör på vår nuvarande bergshäst.
Mindre drivhjul har både för- och nackdelar.
Dom gör mattan mer tungrullad eftersom den tvingas runt en snävare radie. Färre tänder i ingrepp med större risk för överkuggning.
Varför vi väljer att testa mindre drivhjul är för att kunna bibehålla, eller kanske t.o.m. lyfta drivaxeln trots en matta med högre kammar. Hela paketet är kompakt och det är ont om plats. Högre drivaxel ger iofs en brantare attackvinkel vilket i viss mån försämrar snögången men samtidigt högre markfrigång. Det tror vi överväger de nackdelar som mindre drivhjul innebär.


140 mm bromsskiva är mindre än tidigare som även den gör mellanaxelns placering mer kompakt. Det är placeringen av denna som är den begränsande faktorn i hur mycket fjädringsrörelse man kan tillåta i banddelen innan den tar i plastdetaljerna bak på motorcykeln. Vi kommer i vilket fall som helst vara tvugna att kapa något i den nedre delen av "luftburken"

Mino bromsok till en bakbroms på en KTM 85 kubikare. Bör matcha bra med hojens bromsgrepp. Tidigare ok har haft för stor volym och vi har varit tvugna att byta till ett grepp med större volym.


Mattan vi kommer använda är inte en nedkapad skotermatta utan en specialtillverkad för Yeti snowbike. Den har 2,5" kammar i mitten men den är svagt rundad på kanterna för att ge en bättre körkänsla på hårt underlag när man lutar.
Den är en single ply och halvclippad vilket gör den några kilo lättare.