Delar börjar anlända till det nya bygget.
6-tänders 2,86" drivhjul från Timbersled. Hjulet i bakgrunden är 7-tand som vi kör på vår nuvarande bergshäst.
Mindre drivhjul har både för- och nackdelar.
Dom gör mattan mer tungrullad eftersom den tvingas runt en snävare radie. Färre tänder i ingrepp med större risk för överkuggning.
Varför vi väljer att testa mindre drivhjul är för att kunna bibehålla, eller kanske t.o.m. lyfta drivaxeln trots en matta med högre kammar. Hela paketet är kompakt och det är ont om plats. Högre drivaxel ger iofs en brantare attackvinkel vilket i viss mån försämrar snögången men samtidigt högre markfrigång. Det tror vi överväger de nackdelar som mindre drivhjul innebär.
140 mm bromsskiva är mindre än tidigare som även den gör mellanaxelns placering mer kompakt. Det är placeringen av denna som är den begränsande faktorn i hur mycket fjädringsrörelse man kan tillåta i banddelen innan den tar i plastdetaljerna bak på motorcykeln. Vi kommer i vilket fall som helst vara tvugna att kapa något i den nedre delen av "luftburken"
Mino bromsok till en bakbroms på en KTM 85 kubikare. Bör matcha bra med hojens bromsgrepp. Tidigare ok har haft för stor volym och vi har varit tvugna att byta till ett grepp med större volym.
Mattan vi kommer använda är inte en nedkapad skotermatta utan en specialtillverkad för Yeti snowbike. Den har 2,5" kammar i mitten men den är svagt rundad på kanterna för att ge en bättre körkänsla på hårt underlag när man lutar.
Den är en single ply och halvclippad vilket gör den några kilo lättare.