Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Drivaxeln klar. Bara kvar att borra och gänga skruvhål till det flänsmonterade drevet.

Fräste sexkantdelen med hjälp av rundmatningsbord och stöddocka.

En hel del material har svarvats bort om man jämför med utgångsmaterialet.

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Timbersled har släppt info om 2017 års lineup.

Inte stora förändringar på konstruktionen. Som marknadsledare är man nog ganska försiktig i att komma med radikala förändringar. Nya boggieskenor och lite annan design på tunnelsidorna
Däremot ser man att dom kommer med fler modeller.
Egentligen är det bara små skillnader mellan dessa. Främst handlar det om olika mattlängder och dämparuppsättningar.
ST 120 RAW är en ny budgetmodell som vänder sig till som vill testa snowbikes.
Enklare dämpare, ingen pivotfuntion eller pulverlack.
3.999 dollar vill dom ha för den med snowcheck. Säkert tillräckligt bra för nybörjaren även om det finns bättre....

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Arctic Cat ser ut att komma ut med sin snowbike under 2017.
Om jag fattat rätt är denna gjord enbart för att köra på snö och kan inte utrustas med hjul.
Tittar man på bilderna ser den inte ut att vara byggd på en Yamahahoj vilket kan tyckas märkligt med tanke på deras samarbete.
Intressant lösning på mattan med bara en skena i mitten.

[video=youtube;ElTGKEU1Xjg]http://www.youtube.com/watch?v=ElTGKEU1Xjg[/video]

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.151
982
113
Stora Blåsjön
Arctic Cat ser ut att komma ut med sin snowbike under 2017.
Om jag fattat rätt är denna gjord enbart för att köra på snö och kan inte utrustas med hjul.
Tittar man på bilderna ser den inte ut att vara byggd på en Yamahahoj vilket kan tyckas märkligt med tanke på deras samarbete.
Intressant lösning på mattan med bara en skena i mitten.
Vore riktigt bra med en fabriksbyggd snöhäst som är registrerad i det utförandet, lär nog bara vara en tidsfråga innan dom andra tillverkarna hakar på då.

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Absolut! Tror det här är bara början på något nytt inom den här sporten.
Dom påstår att detta ska vara en "purpose built" snowbike vilket känns tveksamt. Mer en fortsättning på det koncept vi ser idag.
Det finns saker som kunde göras mer genomtänkt utan de kompromisser vi är hänvisade till då man bygger på en endurohoj.

Exempel:
-Tunnelkylare istället för luftkylare
-Bättre och smartare infästning av skidan mot gaffeln
-Större tank där möjligen denna placeras bak på banddelen
-Inkapslad motor som förhindrar oönskad nedkylning eller isbildning.
-Bättre lyse
-Gärna ett mer anpassat plastkitt som påminner om annat än en endurohoj.

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Själv kör jag med framskärm också.
Mest en designfråga gissar jag men den ger lite skydd mot snösprut från skidan.
Jag intalar mig skärmen hjälper till att bedöma var skidan pekar och i viss mån för avståndsbedömning men det kan förstås vara fullkomligt försumbart.
Har vant mig att dom ska se ut på det sättet helt enkelt.

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Skulle varit trevligt om SVX450 släpps i sverige, och som skoterreggad (önsktänkande). Om så blir fallet köper jag en på studs :)

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
2017 släpps den endast i en "very limited" upplaga. Känns knepigt på många vis med konstruktionen som nämnt, men boggien å mattan tror jag är en hit!

Skickat från min E2333 via Tapatalk

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vore riktigt bra med en fabriksbyggd snöhäst som är registrerad i det utförandet, lär nog bara vara en tidsfråga innan dom andra tillverkarna hakar på då.
Vad ska SNÖFO beklaga sig över då???
Hög ljudnivå, att den smala mattan gräver ner ner till marken eller nåt annat av de löjliga påståendena dom kommit med...?

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
längst ner på gaffelbenet är det fäste för hjul och broms ok. ganska säker på att det där är en Sherco 450 sef med ac dekaler och bandsats.

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Boggieskenorna till GEN3. Vi kommer denna gång köra med en direktinfästning utan glidfuktion i den bakre infästningen. Vi såg i vår pajalacad att man klarar mattspänningen med kort matta.

Fasar kanterna mest för utseendets skull.

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har fått hem dämparen till länkaget..
Vi har valt en av de kraftigaste Mtbdownhilldämparen vi lyckats hitta.

Dämparen har en låsfuntion. Vi tror att en låst dämpare ger bättre lössnöegensksper och en olåst bättre på led.
Detta reglage kommer monteras på styret som manövrerar låsfunktionen på dämparen.