Polaris 2013

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
orkar inte kolla igenom hela tråden, men är det nån som har nån aning om roadshowen.
Alltså om det är nån som har en lista över datum och ort vore smultert!
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Hörde på omvägar av en bekant som varit på andra sidan vattnet och kört med Chris Burandt Backcountry adv för ett par dagar sedan att drivremmen på hans 2013 pro rmk såg förjävligt nött ut, just saying...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hörde på omvägar av en bekant som varit på andra sidan vattnet och kört med Chris Burandt Backcountry adv för ett par dagar sedan att drivremmen på hans 2013 pro rmk såg förjävligt nött ut, just saying...
Nu känns ju inte det som något jag personligen skulle fundera så väldigt mycket över-dels så sitter han på en förseriemaskin och inte en produktionsmaskin, men sedan körs den även på ett sätt som min aldrig skulle komma i närheten av. Däremot hade det varit av stort intresse att veta om dom fått bytt rem vid ngt tillfälle, eller om samma hållit hela säsongen!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Sen är ju frågan om inte Burandt kört mer timmar på sin MY13 än dom flesta här gör på 3-4säsonger?

Men helt klart blir det intressant å se hur dom håller, inte för att jag tvivlar, bara intressant å se=)
Sätter 20kr på att nån kommer smälla sin rem rätt omgående och sen klaga röven av sig för "grabbarna på forat" över hur jävla dåligt påhitt det är. Dom det funkar för brukar sällan "höra av sig":p
 
K

krickus

Är det någorlunda hårda kammar på pro rmk:n? Ska förmodligen beställa en, men vill inte ha en matta som är i stil med maverick-mattan som sitter på X-riden min.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.130
958
113
Stora Blåsjön
Är det någorlunda hårda kammar på pro rmk:n? Ska förmodligen beställa en, men vill inte ha en matta som är i stil med maverick-mattan som sitter på X-riden min.
Du behöver inte bekymra dig om kammarna, tycker rmk mattan funkar riktigt bra.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Är det någorlunda hårda kammar på pro rmk:n? Ska förmodligen beställa en, men vill inte ha en matta som är i stil med maverick-mattan som sitter på X-riden min.
jag tycker mattan på pro rmk är alldeles för mjuk när det är lite hårdare ute viker den sig o du har typ inget grepp
 

RMKing

Medlem
19 mar 2012
44
1
1
STRÖMSUND
jag tycker mattan på pro rmk är alldeles för mjuk när det är lite hårdare ute viker den sig o du har typ inget grepp
Har precis kommit upp i 300 mil och mina kammar är lika rak nu som när dom var ny, och då har dom gått i alla möjliga fören, från stenhårt till djup puder. Så den är absolut inte för mjuk.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
jag tycker mattan på pro rmk är alldeles för mjuk när det är lite hårdare ute viker den sig o du har typ inget grepp
Ja...
Det är en lösnömatta...
Kammarna ska vika sig i toppen för att packa snön så att mattan kliver upp på snön...
Ska man ha bra fäste när det är hårt så ska man ha Asaultmattan, men då tappar man flyt när det är löst...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har läst nya Freerider tidningen nu...'
Hoppas att en del stämmer iaf, tyckte artikeln var rätt så färgad...

"Within the first 100 yards from the parking lot I noticed the difference in the belt drive system, the power delivery was like nothing any chaincase or gearing combo could match. The second you tap the throttle the track is putting power to the ground."

En kedja är väl inte elastisk vad jag vet, utan skickar effekten vidare direkt den med...

"The low end power from the belt drive..."

Får man mer vrid på låga varv för att det driver med rem istället för kedja... Motorn tror jag inte har koll på vad som sitter efter den, den ger nog sin effekt oavsett vad den driver...

"You hear the beltdrive whistle up as it starts spinning and the sled just launches out..."

Låter som att han tror att det sitter en tubo på maskin...

"Once you get airborne the beltdrive shines even more. It feel as light as a YZ125 in the air..."

Gör hela skillnaden...
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
"Once you get airborne the beltdrive shines even more. It feel as light as a YZ125 in the air..."

Gör hela skillnaden...
Aningen färgat kändes det..

Påstår han att han känner viktskillnad beltdrive vs kedjehus när han hoppar? hmm..jaha, okej.
Inte osannolikt att han känner vikskillnad men sällan enbart pga beltdriven. Ingen som berättat för han att dom gjort andra förändringar också??
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Får man mer vrid på låga varv för att det driver med rem istället för kedja... Motorn tror jag inte har koll på vad som sitter efter den, den ger nog sin effekt oavsett vad den driver...
Vad skribenten menar är inte att du får mer vrid på låga varv från motorn, men pga att systemet har en mindre tröghet så använder du den effekt du får ut från motorn på ett effektivare sätt. Har du tex 155hk på veven kanske du får ut 100hk på mattan istället för 95hk gämtemot kedjedriften.

Dessutom, överstiger du den belastning som motorn är konstruerad för så kommer du givetvis inte heller ha ut samma effekt ur motorn.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Någon som är på Polaris Riders Club eventet i Åkersjön och provar 2013 lineup:en?

Eller var på.. i skrivande stund så håller väl körningen på =)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vad skribenten menar är inte att du får mer vrid på låga varv från motorn, men pga att systemet har en mindre tröghet så använder du den effekt du får ut från motorn på ett effektivare sätt. Har du tex 155hk på veven kanske du får ut 100hk på mattan istället för 95hk gämtemot kedjedriften.

Dessutom, överstiger du den belastning som motorn är konstruerad för så kommer du givetvis inte heller ha ut samma effekt ur motorn.
Visst är det så dom menar...
Men om belt driven är så mycket effektivare att man tappar 5hk i kedjehuset på en vanlig maskin, hur varmt skulle det då inte vara i ett kedjehus.
Om man skulle förlora 5hk, 3.6 kw rörelse-energi som i det fallet skulle förvandlas till värme, hur varmt skulle det inte vara då...
3.6kw i ett litet kedjehus med ett par drev, en kedja och 3-4dl olja...
Skulle vara hett som satan, vilket det inte är...
Tror inte det är nå effektivare i ren överföring, förlusten, alltså friktionen och skjuvningen i kedjan borde vara detsamma som gummits deformation i remmen...
Den vinst som finns är att grejerna i beltdriven är lite lättare och kan således varva upp/ner aningen fortare, frågan är om det bara är i teorin eller om det kan märkas i praktiken...
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Ja...
Det är en lösnömatta...
Kammarna ska vika sig i toppen för att packa snön så att mattan kliver upp på snön...
Ska man ha bra fäste när det är hårt så ska man ha Asaultmattan, men då tappar man flyt när det är löst...
joo nog vet jag det den är underbar i pudersnö men blir värre då det är hårt jag har själv ägt en pro rmk men tycker det var lite jobbigt på vårkanten med den mattan annars funkar den kanon :)
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Visst är det så dom menar...
Men om belt driven är så mycket effektivare att man tappar 5hk i kedjehuset på en vanlig maskin, hur varmt skulle det då inte vara i ett kedjehus.
Om man skulle förlora 5hk, 3.6 kw rörelse-energi som i det fallet skulle förvandlas till värme, hur varmt skulle det inte vara då...
3.6kw i ett litet kedjehus med ett par drev, en kedja och 3-4dl olja...
Skulle vara hett som satan, vilket det inte är...
Tror inte det är nå effektivare i ren överföring, förlusten, alltså friktionen och skjuvningen i kedjan borde vara detsamma som gummits deformation i remmen...
Den vinst som finns är att grejerna i beltdriven är lite lättare och kan således varva upp/ner aningen fortare, frågan är om det bara är i teorin eller om det kan märkas i praktiken...
Håller med till fullo! Tror inte heller det är mindre förluster i beltdrive. Om remm vore effektivare än kedja så skulle inte biltillverkare som vag gå över till kamkedja i stället för remm, inte med dagens krav på sänkta utsläpp mm.